Afgelopen week was ik even de eigenaresse van een Skoda Fabia Combi. Geen sexy snelheidsduivel, maar een fijne gezinswagen. En daar kan ik heel flauw over doen, ware het niet dat ik met een derde kind op komst toch echt in de categorie gezinnen val. Bovendien heb ik warme herinneringen aan de voorganger van deze nieuwe Skoda. Mijn jongste zoon maakte zijn eerste autorit in een Fabia. Inmiddels rijd ik een andere verstandige gezinsauto. Alhoewel het nog maar de vraag is of daar straks drie autostoeltjes in passen. Dat is dan ook meteen test die ik op mijn lijstje had staan voor de Skoda.
Gebruik je kleurensensor
Bij Pon stond een mooi gepoetste Skoda Fabia Combi Style op mij te wachten in de kleur Laser White. Je kunt deze wagen ook nog in twee andere wittinten bestellen en wel in Moon White metallic en Candy White uni. Mijn favoriete kleur is de Race Blue metallic. En wil je Neerlandsch wegen echt opvrolijken kies dan voor Sprint Yellow uni of het Red ColourConcept. In het laatste geval krijgen je dak, buitenspiegelkappen en wielen een andere kleurstelling dan de rest van de auto. Bijvoorbeeld Metal Grey metallic met Corrida Red uni. Kortom, leef je uit. Of zoals het in de bijgeleverde folder prachtig staat omschreven ‘je bent geboren met een kleurensensor, gebruik hem!’.
Mijn eerste rit in de Skoda Fabia Combi bevalt goed. De auto ligt goed op de weg en is lekker stil. Bovendien voelt de auto heel ruimtelijk aan. Dit komt onder andere door de raamstijlen; die zorgen ervoor dat ik goed zicht op de weg houd en geven het gevoel dat de neus van ‘mijn’ auto ver weg is. En de stoelen, ik krijg een uitvoering met sportstoelen met extra zijdelingse steun, zitten heerlijk. Mijn eerdere ervaringen met sportstoelen zijn niet zo positief. Meestal wordt je door de vorm van de stoel in een houding gedrukt, die niet zo prettig is. Maar de sportstoelen in de Fabia zitten wel fijn. Bij dit sportpakket horen ook een paar lichtmetalen pedaalcovers. Aan ieder detail is gedacht, maar wat hier nou de meerwaarde van is? Al is het natuurlijk altijd fijn om een mooie ondergrond te hebben voor je high heels.
Een auto waarmee je gezien wilt worden
Stond de vorige Skoda Fabia Combi nog wat verloren in een hoekje van de dansvloer; de nieuwe steelt de show. Als een heuse Assepoester is de nieuwe editie van de Fabia getransformeerd in een mooie prinses. Mijn vrouwelijke collega’s kijken afgunstig naar de mooie en strakke gelijnde baljurk die Skoda om de Fabia heeft getoverd.
Dat de Fabia niet 100% is toegerust om een gezin met drie kinderen in te vervoeren blijkt wel als ik de geplande tests uitvoer. De dubbele buggy past erin, maar minder makkelijk dan ik op basis van het vorige model had verwacht. Dat klopt ook wel, door de strakkere lijnen van de auto heeft de Fabia iets aan kofferbakruimte ingeleverd ten opzichte van het vorige model. Alhoewel 530 liter natuurlijk niet bepaald weinig is. Het plaatsen van drie kinderstoelen op de achterbank, blijkt ook een uitdaging. Hierbij helpt de uitvoering met sportstoelen niet. Door de vorm van de stoelen op de achterbank, blijft er minder ruimte over voor kinderstoelen.
Simply Clever
De Fabia brengt in de praktijk wat ze beloofd en er zitten inderdaad een aantal snufjes in die ‘simply clever’ zijn. Een haak bijvoorbeeld in de kofferbak waar je je boodschappentas aan kunt vastmaken. Dus wanneer je hebt geshopt bij ’s lands grootste kruidenier vliegen de boodschappen niet door de kofferbak. Speciaal voor de gelegenheid ben ik boodschappen gaan doen om het uit te testen. En het werkt! Een paar andere handigheidjes zijn de mulitmediahouder, ofwel een plek waar je je telefoon handig kunt opbergen. En in de voorportiervakken kun je een fles kwijt van 1,5 liter.
Minder Simply Clever vond ik de navigatie; na flink wat zoeken op het dashboard naar het knopje ‘navigatie’ blijkt deze er niet te zijn. Misschien moet ik er nog even aan wennen, net zoals lang geleden aan de mobiele telefoon, maar deze auto is uitgerust met het MirrorLink systeem. In leken taal: je kunt je smartphone koppelen ‘aan’ de auto en zo kun je gebruikmaken van MirrorLink-proof apps. Dus ook van je navigatieapp.
Reasonably-Priced-Car
Al met al krijg je met de Skoda Fabia Combi nog steeds veel auto voor je geld. Of in Top Gear termen; een reasonably priced car. De auto voelt ruim aan en ziet er aan de buitenkant niet uit als een kleine auto. En dat terwijl dit model wel in dezelfde categorie valt als bijvoorbeeld de VW Polo. Voor deze prijscategorie moet je wel wat inleveren aan het interieur. De stoelen zijn mooi, maar bij mij valt het dashboard minder in de smaak. Dit oogt wat plastic achtig. En dat terwijl ik de sjieke uitvoering mocht testen, met de mooie naam ‘Dark Brushed’. De toevoeging van een glimmende plaat aluminium boven het dashboard kastje is aan mij niet besteed.
Onderweg terug naar Skoda importeur Pon realiseer ik me dat ik aangenaam verrast ben door de Skoda Fabia Combi. Terwijl ik luister naar BNR’s Nationale Autoshow, hoe toepasselijk, kom ik tot de conclusie dat de Fabia succesvol is omgetoverd. Als je van plan bent om een auto in deze prijsklasse te kopen of leasen is het slim om op je glazen muiltjes Assepoester te bezoeken; je kent haar niet meer terug maar ze is nog steeds dat bescheiden meisje van weleer.
Signature Song
‘I used to be your girlfriend and I know I did it well
Oh yes, you know it’s true You called me Cinderella,
all you had to do was yell
And I’d be there for you Here I am,
so try to forgive me I don’t believe in fairytales’
Cinderella’- Britney Spears
Nice to know
Ik reed in een Skoda Fabia Combi Style, uitgerust met de volgende opties: telefoon en tech pakket 2 (o.a. MirrorLink), sportpakket, lichtmetalen velgen 17”, winterpakket, parkeersensoren voor en achter, regensensor en tunnelicht-functie, dakrailing zilverkleurig, DAB (Digital Audio Broadcasting) en Driver Activity Assistant. En dit alles voor de prijs van € 20.960. De Skoda Fabia Hatchback is leverbaar vanaf € 12.990. Ter vergelijking: andere auto’s in deze prijsklasse zijn de Peugeot 208, Opel Corsa, Renault Clio Estate.