Vrouwen en suffe auto’s

Een auto is voor mij als een little black dress. Of een lievelingsjeans. Ze is oneindig te combineren met al mijn andere accessoires waardoor ik altijd leuk en sprankelend voor de dag kan komen. Toch lijkt het soms alsof ik de enige ben. Als ik rondrijd, zie ik veel vrouwen in een auto die meer te vergelijken is met een Roy Donders-huispak dan een stijlvol zwart jurkje of goede jeans: praktisch en goedkoop.

Welke auto trekt de Nederlandse vrouw aan? Een tijdje geleden publiceerde het Trendrapport van Voertuiginformatie- en Document de top-10 van auto’s waar vrouwen kennelijk op vallen. Ik distantieer me van de uitkomst. Die was namelijk schokkend voor iedereen die maar een beetje oog heeft voor stijl. Met uitzondering van de MINI – wie houdt er niet van deze auto? – staan er alleen maar kleine en karakterloze bakken op wielen in de lijst: Daewoo, Fiat, Suzuki, Daihatsu, Chevrolet, Hyundai, Kia, Dacia… Waarom besteden vrouwen een vermogen aan fancy merkkleren, zijn ze grootaandeelhouder van Chanel, geven ze een kapitaal uit aan Prada pumps, maar rijden ze rond in een nietszeggend (tweede) bakkie? Trek dan meteen een C&A’tje aan of kam je haar gewoon niet meer.

Natuurlijk, meisjes worden opgevoed met poppen en jongetjes met auto’s, maar dat is geen excuus. Als je jezelf in een glamorous jurkje als een sexy filmster kan kleden en je huis inricht als interieurstylist Piet Boon, dan kun je op zijn minst ook een auto kopen waarmee je stijlvol en verleidelijk voor de dag komt. Het probleem is dat de meeste Nederlandse vrouwen zo verschrikkelijk praktisch zijn ingesteld. Natuurlijk ontmoet ik ook vrouwen die een Jaguar F-Type een onwijs lekker ding vinden. Maar hey, zo’n snelle tweezitter is niet handig met parkeren, de kinderwagen past er niet in en hij slurpt teveel brandstof. Ze doen immers ook niet iedere dag hun Jimmy Choo’s stiletto’s aan.

Het kiezen van een auto is voor vrouwen vaak een verstandshuwelijk. Zoals ook de stofzuiger, de blender of ander huishoudelijk prul met iets teveel gezond verstand wordt gekocht. Dat hoeft op zich niet erg te zijn als er ook maar ruimte over blijft voor emotie.

Welke rol hebben autofabrikanten hierin? Geen. Die fabrikanten luisteren gewoon naar de markt. En als de markt christelijke en functionele vierwielers wil. Dan leveren ze dat. Vrouwen moeten zelf in opstand komen en de macht grijpen. Come on ladies! Je bent belangrijk; 36% van de auto-eigenaren is namelijk vrouw. En dat percentage groeit met de dag. Dus dames, het tijdperk dat we voor praktisch gaan is NU voorbij. Laten we er een vrolijk feestje van maken op het Nederlandse asfalt! FemmeFrontaal is en blijft wel de vrouwelijke kijk op auto’s, niet de suffe kijk op auto’s.

Om met een citaat van Mike de Boer af te sluiten: “Ladies: be stylish!”

Fotografie header: Jesse Kraal

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mijn racedebuut in de Mazda MaX5 Cup
Adrenaline. Kriebels. Zenuwen. Opwinding. Als race rookie ga ik morgen, woensdag 21...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *