Lijk jij op je auto?

Vind jij dat honden vaak op hun baasjes lijken? Dan heb je zeker nog nooit gelet op auto’s en hun bazen. Uit een recent onderzoek van psychologen Stefan Stiegar en Martin Voracek van de Universiteit Wenen is namelijk gebleken dat mensen auto’s kopen waarvan de grill en koplampen overeenkomen met het eigen gezicht! Maar ja, hoe deden ze dat dan?

Vind jij dat honden vaak op hun baasjes lijken? Dan heb je zeker nog nooit gelet op auto’s en hun bazen.  Uit een recent onderzoek van psychologen Stefan Stiegar en Martin Voracek van de Universiteit Wenen is namelijk gebleken dat mensen auto’s kopen waarvan de grill en koplampen overeenkomen met het eigen gezicht! Maar ja, hoe deden ze dat dan?

Hiervoor werden 30 zwart-wit foto’s gebuikt van mensen en hun eigen auto. Uiteraard waren het auto’s die mensen zelf hadden gekozen. Geen leasebakken dus of auto’s die ‘onwillig’ gekregen zijn, uit bijvoorbeeld een erfenis. Stiegar en Voracek gebruikten een foto van een auto met daaronder zes  portretfoto’s van mogelijke eigenaren, inclusief de echte eigenaar dus. Deze set foto’s werd uitgedeeld aan 160 deelnemers die vervolgens de juiste eigenaar bij de auto moesen kiezen. Dit werd met verschillende foto sets herhaald. De deelnemers bestonden uit mannen en vrouwen tussen de 16 en 78 jaar.

En je raad het al, de eigenaar werd het meeste aan zijn/haar auto gekoppeld.  De conclusie van het onderzoek was dan ook dat de gemiddelde persoon een fysieke gelijkenis kan opsporen in de ‘gezichten’ van de auto’s en hun eigenaren.
Dus dames, lijk jij op je auto? Heb jij het schattige gezicht van jouw Fiat 500 of toch meer een stoerdere uitstraling die bij een Lamborgini Huracan past. Goh, je zal maar een Fiat Multipla hebben..
Voor het hele onderzoek en een set foto’s klik je op de Scientific American.

Eigenaren lijken op auto

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Tatiana Calderon nieuwe ontwikkelingsrijdster Sauber F1 team
Het Sauber F1 team heeft een vrouwelijke ontwikkelingsrijdster aangenomen! Ze luistert naar...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *