BMW i8: Kardashian Style

Ik voel me oprecht happy in de bloedmooie en markante BMW i8. Bij deze superstar car heb ik geen jurkjes, tasjes en pumps meer nodig! Het wegdek is de rode loper en de BMW i8 mijn meest fabulous outfit. Vandaag deel ik handtekeningen uit!

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
10 Flirt factor
8 Value for money
8.8

Ik voel me oprecht happy in de bloedmooie en markante BMW i8. Bij deze superstar car heb ik geen jurkjes, tasjes en pumps meer nodig! Het wegdek is de rode loper en de BMW i8 mijn meest fabulous outfit. Vandaag deel ik handtekeningen uit!

“Happiness is the only thing that doubles when you share it”. Wat is geluk als je het niet kan delen met andere autovrouwen? Vrouwen die net als FemmeFrontaal helemaal maf zijn van high heels, design en pk’s. Alsof ik met Kim Kardashian op stap was,  toog ik via de A2,  PC Hooft en Prinsengracht naar onze stuurvrouwen.  En serieus, dus zo voelt het om beroemd te zijn! Terwijl we triomfantelijk met de BMW i8 alle burgerbakkies op de snelweg inhalen en even parkeren op de PC Hooft vlak voor de Tesla Store, drommen de automannetjes zich bewapend met smartphone om de i8 heen: “Mogen we een foto maken van de auto?” “Ja, zonder jou erop”,  “Wat een gave auto!”, “Is dit een BMW?”, “Wauw, een conceptcar!”, “Die kleur, zo BMW!”, “Vette ordinaire bak!”, “Check die deuren gast!”.  Tsja, dan lijkt een Tesla Model S bijna een ‘gewone’ auto…

BMW i8_femmefrontaal copy

Plug-in-hybride
De BMW i8 is de allereerste plug-in-hybride van BMW. De i8 is een sportcoupé met een stekker én benzinetank waarbij de wielen aangedreven worden door de elektromotor én verbrandingsmotor. De Duitsers hadden al de BMW i3, maar die is volledig elektrisch. De verbrandingsmotor van de i8 zit in het midden. Daarom is er ook zo weinig ruimte in de kofferbak om je shoptroffee’s te vervoeren. Deze hybride sportcoupé heeft verder slechts drie cilinders. Niet acht?! Niet tien?! Nope. We denken met weemoed terug aan luidruchtige en vette Jaguar F-TYPE R Coupé. Maar de i8 perst wel ruim 231 pk uit het drie clinder 1,5 benzinemotorblokje! En als de oldschool verbrandingsmotor het even laat afweten, springt de elektromotor (131 pk) bij voor het ultieme kick ass gevoel met een totaal vermogen van 362 pk. Dat voel je niet alleen, dat hoor je dus ook. BMW heeft de i8 namelijk een eigen signature geluid gegeven, dat gelikt, beschaafd en luid een gromt als wanneer je vanuit sportstand optrekt en inhaalt. Een vet geluid, inclusief te gekke ploffen bij het terugschakelen met flippers aan het stuur. Gek genoeg is dit kunstmatige geluid best verslavend. Om de BMW i8 fit en licht te houden heeft BMW gebruik gemaakt van carbon (carbon-fibre-reinforced-plastic  = koolstofvezel). Op de Carlos Lens weegschaal telt hij daarom slechts 1490 kilogram, schoon aan de haak.

BMW i8_femmefrontaal_madelene

Vrouwenauto
Met een sprintje van 0 naar 100 in 4,4 seconden lanceer ik de BMW i8 bij powervrouw Madelène. Enthousiast stormt ze naar buiten: ”Wat een ding zeg! Sommige dagen hebben nu eenmaal iets bijzonders”, zegt ze blij. Stukkie toeren Madelène? “Wat kost deze i8 nou?”  vraagt ze nieuwsgierig na 400 meter razen in de sportstand. “Rond de 150 duizend euro”, antwoord ik. En ik zie haar denken, hmmmm…. “Wat ga ik niet meer kopen of wat ga ik verkopen om dat bedrag bij elkaar te krijgen…”
Na een flitsbezoekje aan Madelène sjees ik met mijn fotograaf door naar het Sanoma hoofdkantoor. Voor Autoweek? Nope, naar het lab van NU.nl. Daar werkt een van de stoerste tweeps die ik ken. Haar hobby: kickboxen op Jimmy Choo’s. Haar droomauto: een Porsche 918 Spyder. “Martine, ik ben er!”, app ik als ik voor de grote schuifdeuren van het gebouw sta. “Wat voor glinsterend blauw-zwart ding staat daar ineens voor de deur bij Sanoma? De i8. Damn. Zo mooi. Zo mooi!”, reageert Martine verheugd wanneer ze de BMW ziet. Ik open de vleugeldeuren voor d’r en bedenk me dat de BMW i8 een stuk saaier zou zijn zonder die opvallende blauwe vleugels. Nieuwsgierig en verleidelijk neemt ze een kijkje achter het stuur. Stukkie toeren lady? In de comfortstand rijden we weg: “Wat rijdt dat makkelijk; je hoeft vrij weinig te doen behalve rekening houden met haar heupen, Kim Kardashian model indeed”, zegt ze uitbundig met een grote grijns op haar gezicht.

BMW i8_femmefrontaal_martine

Meet the Kardashians
Heel functioneel is deze rappe stekker op wielen niet. Parkeren is praktisch gezien een ramp. Nee: niet omdat ik vrouw ben! Door de brede en ronde Kim Kardashian heupen met neerwaartse luchtinlaat voor extra aerodynamica. Ook de vleugeldeuren, die ik adoreer, nemen nogal wat ruimte in beslag wanneer je ze opent. Voor je het weet kun je niet meer shinen met de i8 omdat je buurman zijn christelijke bak te dicht (= minder dan een halve meter) naast je precious heeft geparkeerd. Trek verder je meest comfortabele huispak aan voor een ritje in de attractietaxi van BMW. Dat laatste heeft vooral te maken met de in- en uitstap procedure van de BMW i8. Schier onmogelijk. Vooral als je lang bent of een nét iets te strakke outfit aan hebt. De bult op het hoofd van mijn XL fotograaf gloeit nog na. En mijn collega heeft net haar strakke jeans naar de kleermaker gebracht omdat ze eruit is gescheurd tijdens het instappen. Ook is de ruimte in de kofferbak natuurlijk om te gieren, zo klein. Er is ruimte voor hooguit twee schoenendozen en een paar oplaadstekkers. Op de achterbank kun je een extra handtas kwijt, geen passagiers. Maar eenmaal gezeteld in de cocon van de BMW i8 is het zo fijn vertoeven, dat ik er niet meer uitstap. De zacht lederen stoelen omhelzen me als een dierbare vriend. Shoppen in de PC Hooft lijkt ineens zo overrated, rijden is het enige dat telt.

BMW i8_ interieur DC

Sprinten
Gevoelsmatig geeft de i8 me het idee in een snelle GT te rijden, dus niet in een loeisnelle brute sportauto. Een sprintje met een volledig elektrisch aangedreven auto, zoals de Tesla Model S, verliest de BMW i8 op één haar na. Dat nipte verschil in acceleratie is te danken aan het ‘plugin-hybride-complex’ van de BMW i8, dat werkt als een soort linker- en rechterhersenhelft: de elektromotor (=linkerhersenhelft) is als eerste bij de les wanneer ik het gaspedaal intrap. Daarna volgt voelbaar een kick ass electroshot naar de turbo benzinemotor (= rechterhersenhelft) van de BMW. En juist die overgang van de linker- naar de rechterhersenhelft, dat beetje extra ‘nadenken’, is dat haartje snelheidsverschil met een Tesla Model S bij een snel sprintje van 0 naar 100. Donutjes draaien en leuk uitbreken in een bocht is bijna mission impossible met de ESP (actief rijveiligheidssysteem om slippen te voorkomen) aan in de BMW i8, op wat onderstuur na. Hij glijdt dan iets te ver vooruit op de voorwielen wanneer ik krappe bochten met veel te hoge snelheid neem. De BMW i8 geeft voor diegenen die een hekel hebben aan sturen alsof je op een circuit rijdt een veilig en rustgevend gevoel .
Zo smooth en snel als hij op de snelweg is, zo bumpy is hij in het centrum van de stad als je over klinkers en putdeksels rijdt. Zo hee, die jongen is hard geveerd. Shinen met de BMW i8 doe je dan toch het beste in slowmotion op de Prinsengracht.

BMW i8_rijdend_femmefrontaal

Electrifying
“Ben jij rijk?”, vraagt mijn buurjongetje aan mij na het zien van zijn nieuwe droomauto. “Ja, heel rijk” antwoorde ik blij. En herinner me een quote van Coco Chanel: “Juwelen zijn er niet om te tonen hoe rijk je bent, maar om je mooier te maken”. Vervang het woord ‘Juwelen’ voor de woorden ‘BMW i8’ en je voelt hoe voor ons een jongensdroom in meisjeskleuren is uitgekomen.

Signature song
“Baby, you have become my addiction, I’m so strung out on you
I can barely move but I like it
And it’s all because of you. And it’s all because…
Never get enough. She’s the sweetest drug”
Because Of You (Remix) Neyo feat. Kanye West

BMW i8_achterkant_femmefrontaal

Nice to know
Niet iedereen heeft minimaal 150K klaar liggen voor de smoking van BMW. In Nederland zijn er daarom slechts tientallen van verkocht. De BMW i8 heeft een theoretische elektrische range van 35 kilometer. Op de elektromotor haalt de i8 ongeveer 120 km/u. Zijn smoking is verkrijgbaar in vier kleurencombinaties:
– Protonic Blue met accent in Frozen Grey (kleur van onze testauto).
– Ionic silver met accent blue (= gewoon zilver met blauwe accenten).
– Sophistograu brillanteffekt met accent blue (= gewoon zwart met blauwe accenten).
– Kristallweis perlefekt met accent blue (= gewoon wit met blauwe accenten).
Het gemiddeld verbruik van de BMW i8 is niet te vergelijken met die van een dikke sportauto als een Maserati, namelijk 2,1 l/100 km. Wij reden ietsjes minder zuinig in verband met de sportstand, die moest aan.

Fab fotografie door Anton van der Wulp

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mel’s Autovlog #6: 5 x gewoontes in je auto die je maar beter kunt afleren!
Als expert is het makkelijk mopperen op de rijstijl van de anderen....
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *