Formule 1 voor dummies deel 2: de banden, straffen en vlaggen

Formule 1

Ben je na de sensationele overwinning van Max Verstappen op 15 mei jl. ook ten prooi gevallen aan het Formule 1-virus? Maar weet je niet zo goed waar je op moet letten? Wat zijn bijvoorbeeld de spelregels? En hoe zit het met de vlaggen en banden? No worries, speciaal voor jou presenteert FemmeFrontaal: Formule 1 voor dummies!

Deel 2 van de vierluik ‘Formule 1 voor Dummies’ : het bandenreglement, mogelijke straffen én de vlaggen!

Het bandenreglement
De Formule 1 heeft een bandenreglement. In het kort komt het erop neer dat Pirelli – de bandenleverancier – zeven typen banden aanbiedt:
– ultra soft (paarse rand);
– super soft (rode rand);
– soft (gele rand);
– medium (witte rand);
– hard (oranje rand).
Als het regent of als de baan nat is dan zijn er nog de intermediates (groene rand) en full wets (blauwe rand).

Hoe zachter de band, hoe sneller je erop kunt rijden. Maar ook hoe sneller hij ook slijt. Geruime tijd voor elke race beslist Pirelli welke drie van vijf (droog weer) compounds gebruikt mogen worden tijdens het raceweekend. Elke coureur krijgt de beschikking over 13 setjes banden voor een heel weekend. Pirelli kiest daarvan twee sets banden die in de race gebruikt mogen worden en één set van de meest zachte compound die alleen gebruikt mag worden in Q3. De verdeling van de andere 10 sets wordt door de teams gedaan. Deze keuze blijft geheim tot twee weken voorafgaand aan de race. Daarnaast moeten er tijdens de race minstens twee verschillende compounds worden gebruikt. Tevens moeten de coureurs die Q3 gehaald hebben, de race starten op dezelfde set banden waarop ze hun snelste tijd in Q2 gereden hebben. En hun set waarop ze in Q3 hebben gereden inleveren. Tsja, we hebben nooit gezegd dat de Formule 1 eenvoudig was….

Formule 1

De Power Units
En dan zijn er nog de power units. Alle Formule 1 wagens rijden in 2016 met V6 motoren. En die gaan nog weleens kapot door clashes op de baan of technische mankementen. Daarom mag elke auto vijf keer per seizoen straffeloos de motor wisselen. Datzelfde geldt voor de andere vijf onderdelen van de power unit (bijvoorbeeld turbo charger of verbrandingsmotor). Als een auto meer onderdelen nodig heeft in één seizoen, dan krijgt de betreffende coureur een gridstraf. Dit betekent dat hij een aantal plekken naar achteren wordt gezet op de starting grid.

Straffen
Maar er zijn meer straffen mogelijk in de Formule 1. Naast gridstraffen bestaan er tijdstraffen, drive throughs en de zwarte vlag. Een tijdstraf of drive through wordt gegeven als een coureur tijdens de race een regel heeft overtreden. Bijvoorbeeld als hij of zij inhaalt achter de safety car of te snel pitlane in rijdt. Of als de coureur een botsing met een andere coureur heeft veroorzaakt. Daarvoor kan de coureur een tijdstraf krijgen tijdens of na de race. Als dit na de race is dan wordt de straf (bijvoorbeeld 10 seconden) bij de finishtijd opgeteld. Krijgt een coureur tijdens de race een tijdstraf en moet hij nog een pitstop maken, dan moet hij tijdens die pitstop eerst 10 seconden stilstaan voordat de monteurs de banden mogen wisselen. Een drive trough betekent dat de betreffende coureur binnen vier rondjes nadat hij de straf heeft gekregen een keer door de pitstraat moet rijden. Bij een zwarte vlag heeft een coureur het zo bont gemaakt dat hij wordt gediskwalificeerd en de race moet staken.

Vlaggen
De vlaggen zijn erg belangrijk in de Formule 1. Deze geven bepaalde waarschuwingen aan de coureurs op de baan. Als de rode vlag wordt gezwaaid dan wordt de race stilgelegd. Dit gebeurt meestal na een zware crash waarbij de brokstukken eerst moeten worden opgeruimd voordat er verder geracet kan worden. Een gele vlag betekent gevaar en de coureurs moeten dan snelheid minderen en mogen niet inhalen. Deze vlag wordt voor een bepaald baanvak gegeven waarvoor de restricties gelden. Daarna wordt een groene vlag getoond als teken van ‘einde van het gevaar’. Als er met een blauwe vlag wordt gezwaaid dan betekent het dat de coureur een of meerdere ronden achterstand heeft en dat hij of zij de achterliggende coureurs voorbij moet laten gaan. Bij een witte vlag wordt de coureur gewaarschuwd dat er een auto is die langzaam rijdt. En zien ze een geel/rood gestreepte vlag dan is het wegdek glad door water of olie op de baan. Maar de meest populaire vlag is wel de zwart/wit geblokte. Dit is de finishvlag en betekent dat de race voorbij is!

Comments

comments

Written By
More from Manon Pleiter
Nooit meer beslagen autoruiten!
Eén van mijn grootste ergernissen in de herfst? Beslagen autoruiten! Vroeger, toen...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *