Dit karakterbakkie van MINI heeft niet persé lawaai nodig om op te vallen. Wij zijn al overdonderd door zijn bad ass looks! Met piepende banden en een vette glimlach achter het stuur test FemmeFrontaal Rianne de nieuwe MINI John Cooper Works.
Flirt factor
Alleen al van de woorden ‘John Cooper Works’ gaat mijn autohart sneller kloppen. MINI heeft er alles aan gedaan om hem er top notch uit te laten zien. Mysterieus zwart met opvallende rode remklauwen, rode spiegelkappen, dubbele uitlaten, 17 inch wielen én rode striping op de motorkap. Een hunk op wielen. En mijn grijns wordt nog breder als ik de MINI John Cooper Works (JCW voor de kenners) start….
Comfort
De MINI JCW is al snel mijn favoriete hangplek geworden. In de zetels van deze snelle MINI zit ik net iets steviger dan in een normale MINI, maar het voelt nog steeds erg luxe aan. In het midden van het dashboard pronkt de ronde ‘cirkel-van-rij-emotie’. Rood was de favoriete kleur van Odiel in de MINI JCW mét dakje. In die keuze kan ik me prima vinden: gas erop, maar nu met het dakje open! Het opvallende JCW-sausje aan de buitenkant is ook in het interieur doorgetrokken met sportieve details en JCW-emblemen all over. Waar ik het meest blij van word zijn de drie metertjes met daarop zichtbaar welke rondetijd ik heb gereden tijdens mijn rondje om de kerk. Ook kan ik zien wat de oliedruk en turbodruk van de MINI is. Daarnaast heb ik ook in de cabriolet keuze uit een head up display waarop de snelheid en route uit de navigatie in de vooruit is geprojecteerd.
Het enige minpuntje aan deze auto is ruimte van de kofferbak. Maar zeg nou zelf, als je gaat verhuizen is de MINI ook niet de eerste auto die je uitkiest om te gebruiken.
Drive
Die fancy race-strepen, indrukwekkende luchthappers en lekkere wielen zijn natuurlijk dikke prima en staan ‘m om door een ringetje te halen. Maar het gaat er toch vooral om hoe hij rijdt! Want met 231 pk op de voorwielen is dit de krachtigste productie-MINI ooit. Voor een compacte auto best veel vermogen. De 2,0-liter twin-turbo BMW-motor stampt ‘m in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u en zorgt voor een topsnelheid van 246 km/u.
De MINI JCW cabrio beschikt over een automatische zesversnellingsbak. Bocht in, bocht uit merk ik hoe stabiel de MINI JCW is. In sportmodus: snel, strak en efficiënt. In normale rijmodus: hard doch comfortabel. Die laatste stand betekent uiteraard iets minder ‘vrooooooom’ gevoel. Is echter wel een stukje zuiniger.
De twee uitlaten achter, gebroederlijk naast elkaar, vind ik helemaal da bomb. Voor een beetje toeren door de stad zet ik de klepjes natuurlijk even op standje ‘doe-maar-normaal’. Maar buiten de stad, op rally-proof-terrein’ test ik ze wel even uit én ik kan je vertellen: dat geluid is een ware traktatie! Vooral de tussenplofjes bij het gas terugnemen. Verslavend!
High Heels proof
Plus plunt. Hij heeft een staand en stroef gaspedaal waardoor ik het gas goed kan doseren, zelfs met hoge hakken aan (knipoog).
Value for money
Al in 1961 bleek de combinatie van MINI en racen een gouden greep. En nog steeds staat de allerleukste MINI, de iconische John Cooper Works (JCW) , symbool voor snelheid én schattigheid.
Bij FemmeFrontaal hebben we dan ook een dure smaak. Mijn speledingetje van MINI kost al snel een slordige €60.000 euro. De vanafprijs is afgerond €45.000 euro. Maar ik kan je vertellen, dan heb je zeker een auto waar je écht elke dag megaveel plezier van gaat hebben!
Ga je voor een prijs-tandje minder? Dan kom je uit op de volgende bedragen:
MINI Cooper S Cabrio vanaf € 35.990 euro
MINI JCW mét dakje vanaf €39.995 euro
MINI Cooper 5-deurs vanaf €23.500 euro
Fotografie: Raymond Zonneveld