Net een rijdend paasei en een echte klassieker: de BMW Isetta

BMW Isetta

Uniek in zijn ontwerp én de auto die BMW ooit redde en het Duitse merk enorm hielp bij het verkrijgen van de reputatie die het merk vandaag de dag heeft; de BMW Isetta. Volgens ons het perfect paasautootje want hij is lekker klein en net zo bol als een paaseitje. We nemen een kijken in de geschiedenis en naar het bijzondere design van deze klassieker.

BMW Isetta

BMW Isetta
Sinsheim 18th October 2012. BMW Motorsport, Augusto Farfus (BR), Andy Priaulx (GB) Dirk Werner (DE), Joey Hand (US) and Martin Tomczyk (DE) seat in BMW Iseta. This image is copyright free for editorial use © BMW AG (10/2012).

De Isetta is best een gekke auto om te zien en in de autowereld van vandaag, waar groter en sneller vaak gelijk staat aan beter, vraag je je misschien af waarom deze auto ooit populair was? Want gewild was hij zeker maar dit had vooral te maken met de tijd waarin hij op de markt kwam. Na de Tweede Wereldoorlog was er een groot te kort aan materialen wat kleine en compacte auto’s, zoals de Isetta, de ideale oplossing maakte. Iets wat rijdt met een dak over je hoofd was prioriteit nummer één en dat er dan weinig bagageruimte was, vonden autobestuurders van toen niet zo belangrijk. In plaats daarvan dicht tegen elkaar aan kruipen. En dus was daar de Isetta, een klein bol autootje met maar één deur op een nogal aparte plek: aan de voorkant van de auto! De auto kreeg een toepasselijke bijnaam: the love bubble!
BMW Isetta
BMW Isetta

Een beetje gek is het wel, dat zijn we met je eens. Tegenwoordig zijn we gewend aan een hoop gekke deuren. Zo heb je de steeds populairder wordende vleermuis deuren zoals wij ze wel eens noemen, oftewel de butterfly deuren. Of wat dacht je van de suicide deuren die afstammen van oude paardenkoetsen? Maar er is maar één auto, die lijkt op een paasei, met maar één deur aan de voorkant. Een uniek ontwerp dus en of je het nu schattig vindt of niet; het maakt parkeren op krappe plekjes wel een stuk makkelijker!

Comments

comments

More from Isabeau Kamphuis
De nieuwe Ford GT: de supercar van morgen?
Een supercar met een doel buiten het parcours, want naast het winnen...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *