Volvo V90: de Grote Vriendelijke Reus

Volvo V90

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
8 Drive
10 Comfort
9 High Heels proof
7.5 Value for money
8.5

Ken je dat gevoel? Na een nacht in een vijfsterrenhotel met bijbehorend luxe bed zou je het liefst die heerlijke kamer mee naar huis nemen. Dat gevoel krijg je ook na het rijden in de Volvo V90. Het comfort van de auto is opvallend. Iedere BMW stuurt scherper maar de hele auto (uw verslaggever mocht met de 254 pk sterke T5 op pad) ademt gemak en geen sportiviteit. Bij het lezen van T5 droomt u weg van een fijne vijfcilinder-roffel? Vergeet het maar! Alle pk’s komen uit een afgetrainde iets hees klinkende viercilinder van 2 liter. Wel beter voor het verbruik én het milieu. Zo kan ook Femke Halsema tevreden glimlachen als je met de Grote Vriendelijke Reus voorbij rijdt.

FemmeFrontaal Janneke test de nieuwe Volvo V90

Volvo V90

Flirt factor
Tijdelijk mijn bijna 20 jaar oude Volvo V70 classic inruilen voor een gloednieuwe V90 is natuurlijk geen straf. Als ik mijn fijne V70 achterlaat in zijn natuurlijk habitat – op de parkeerplaats bij Volvo Nederland – ben ik zelfs even bang dat ik ‘m nooit meer wil ophalen. Wel mooi dat onze Zweedse vrienden nog steeds stationwagens in het top segment maken. Nu iedereen een SUV lijkt te rijden waren we al eventjes bang dat deze opvolger van de V70 er niet meer zou komen; en een XC90 is zó voetbalvrouw.

Volvo V90

Comfort
In het binnenste van de nieuwe V90 zie je meteen wat de auto onderscheidt van de concurrentie. Zacht leren inscription zetels die beter zitten dan je bank thuis. Een dashboard dat net zo Scandinavisch oogt als een jurk van Samsøe en Samsøe en ABBA bij elkaar. Vanuit je zetel zie je een lange motorkap of desgewenst je drie blonde kindjes in de achteruitkijkspiegel. Een labrador anyone? Ze zitten er allemaal prinsheerlijk bij met een zee van ruimte. Terwijl we vergezeld worden door muziek die uit het luxe Bowers & Wilkens audiosysteem komt. Speciaal voor de gelegenheid ingesteld op concertmodus, waardoor we ons in het Gothenburg Concertgebouw wanen. Je zou er bijna bij wegdromen. Maar de realiteit is natuurlijk anders, met kleine kinderen op de achterbank.

Volvo V90

Luxe veiligheidsschild op wielen
De V90 is dan wel loeigroot maar een fiets in de kofferruimte kun je vergeten. Dat komt door al die luxe en veiligheidsvoorzieningen. Mijn racefiets past, helemaal uit elkaar, wél in de kofferbak.
Want zoals je van Volvo mag verwachten staat veiligheid voorop. Een prettig idee als ik mijn kinderen wil vervoeren.
Volvo V90
Volvo V90

Drive
Ik word door diezelfde veiligheid omringd als ik de V90 eens even flink op z’n staart trap. Geen moment voel ik me onveilig als de snelheidsmeter wat verder naar rechts uitslaat. Het duurt alleen even voordat ik door heb dat diezelfde veiligheid ervoor zorgt dat de auto niet meer voor- of achteruit gaat als ik ‘m – zonder gordel om – even wil verplaatsen tijdens de fotoshoot. De auto kleurt bovendien zélf binnen de lijntjes als je even wegdroomt. En dankzij de adaptieve cruise control, die in deze auto écht lekker werkt, past de V90 je snelheid aan aan het omringende verkeer. Betutteling, of weet Volvo wat goed voor me is?

Volvo V90

Value for money
Alles bij elkaar heeft Volvo wat mij betreft in de roos geschoten; een éigen stijl en uiterlijk maken dit een begeerlijke station voor vrouwen die laten zien smaak te hebben. Minder sportief dan de Duitse concurrentie maar met een prachtig interieur.

Volvo V90

Volvo’s nieuwe V90 is geen foute Mister Big maar een Grote Vriendelijke Reus. Deze ideale schoonzoon heeft mijn hart gestolen en als ik volgende week de Lotto win dan komt ‘ie er zeker! Tot die tijd droom ik vanachter het stuur van mijn trouwe V70 en geniet ik van het uitstervende geluid van de vijfcilinder…

Ik mocht de extra luxe variant testen, met een aanschafprijs van € 79.260. Ga je voor een meer bescheiden versie dan staat er een voor € 56.195 voor je deur.

Fotografie: Olaf Licht

Comments

comments

More from Janneke Licht
Rijtest Subaru Levorg: Geheimtip voor Tijgermoeders
Eerder mocht FemmeFrontaal collega Manon al een dag op het circuit kennismaken...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *