Volvo XC60: Scandinavisch cool

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt Factor
9.5 Comfort
8.5 Drive
8.5 High Heels proof
8 Value for money
8.7

Uiterlijk is de nieuwe Volvo XC60 de perfecte middenweg tussen Scandinavisch cool en winterse romantiek. Ok, elke Duitser stuurt scherper, maar de nieuwe XC60 kan ik met recht een van de meest relaxte SUV’s ever te noemen.

Flirt Factor

“Honey, they shrunk the Volvo XC90!” Yup. En toch oogt hij en profile verfijnder dan zijn grote broer. Ook is aan de bips verschil aangebracht in de opvallende achterlampen die deels overlopen in de achterklep. Leuk zijn de reacties en blikken die de nieuwe Volvo XC60 losmaakt bij mensen: “Tjee, wat een prachtige SUV zeg!”

De Volvo XC60 is bijna tien jaar geleden geïntroduceerd als SUV/Crossover en niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. De nieuwe XC60 is naar mijn idee ook meer een statusbak geworden dan de oude was. Maar dan wel eentje met een ander imago dan een Mercedes of Range Rover. Eentje zonder likje wansmaak (vinden we ook leuk!), maar juist met vooral stijlgevoel. Bedoeld voor ‘alleen maar nette mensen’. Ik heb onderweg dan ook chique terug gewuifd naar alle flirtende heren in Tesla’s en BMW’s.

Comfort

Eenmaal ingestapt in de nieuwe Volvo XC60 merk je direct wat Volvo onderscheidt van Duitse of Japanse auto’s. Het ‘Inscription’ interieur is namelijk om te smullen, zo romig zacht én wit. Een dashboard dat net zo Scandinavisch oogt als een outfit van Acne Studios: minimalistisch, licht en van mooie kwaliteit. Dit is wat vrouwen willen: warm en aaibaar leder op de zetels en op het stuur, een kraakhelder geluidssysteem van Bowers & Wilkens (standje concert gebouw) én stoelen die zo comfortabel zitten dat je tijdens het rijden in een chill-modus terecht komt. Naast subtiele stoelverwarming masseert hij ook je rug. Alsof er kleine vuistjes zachtjes in je rug porren.

De XC90 kan als zevenzitter worden omgetoverd. Dat kan de XC60 niet, daar is hij te compact voor. Maar ruimte voor vijf volwassenen heb je zeker. Net als in de S90 en V90 zie ik een verticaal iPad-achtig infotainmentsysteem voor me dat heel gevoelsmatig werkt. Natuurlijk realiseer ik me dat ik in de ‘all inclusive’ versie van de XC60 rij, waar het me aan niets ontbreekt. Ik swipe en klik een eind weg door alle levels van verwarming, rij-opties en navigatie.

Drive

Met de Volvo XC60 vaar ik kinderlijk eenvoudig en stil over het asfalt. De 2.0L D4 (is diesel) motor met 190 pk laat af en toe wat van zich horen, maar dan voel je gelijk ook weer dat je leeft. Ik rij in de XC60 met All Wheel Drive (standaard bij een diesel) en luchtvering, dat laatste zit er dan weer niet standaard op. Maar is wel echt subliem, in de meest comfortabele stand strijkt hij alle hobbels en drempels glad. Als mini-mens in een, voor mij, redelijk imposante SUV, blokken alleen de grote buitenspiegels af en toe mijn zicht op kruispunten en rotondes. Maar gelukkig detecteren de spiegels het verkeer zelf ook. In zijn meest normale en comfortabele stand is de besturing af en toe wat traag, wat maakt dat ik de XC60 het liefst in standje sportief zet. Daarmee wordt de vering ook wat straffer en het rijgedrag sportiever.

Met 190 pk aan vermogen aan boord ervaar ik de XC60 vooral als een relaxte reiswagen. De acceleratie gaat naar mijn gevoel nog wel iets te traag mocht je razendsnel van je plek af willen komen. Maar dat zegt niets over de kwaliteit van de achttrapsautomaat, die is eveneens zo glad als room. Lekker.

Standaard krijgt de Volvo XC60 alle veiligheidsgadgets aan boord die je maar kan wensen om je familie en vrienden onderweg te beschermen tegen een ongeluk. Waaronder een netwerk van sensoren die detecteren wanneer je gaat crashen. Hij remt en stuurt dan alvast, voordat jij te laat bent. Ook is het mogelijk om semi-autonoom te rijden met de XC60. Met wel af en toe de handjes aan het stuur is dat superrelaxed op de A2.

High Heels proof

Met een staand, stroef en mooi vormgegeven gaspedaal komt ook de Volvo XC60 glansrijk door high heels test!

Value for money

Zou ik je een Volvo XC60 aanraden in plaats van een Mercedes-Benz GLC of Jaguar F-Pace? Als je mij die vraag een jaar geleden zou hebben gesteld, zou ik vermoedelijk ‘nee’ hebben gezegd. Maar als je mij die vraag vandaag stelt, zou ik hem waarschijnlijk met een vette glimlach “Ja!” beantwoorden, mocht je op zoek zijn naar een stijlvolle en uberveilige SUV. Ga je voor sportiviteit en testosteron? Blijf dan bij de Duitsers of de Britten.

En dan nu het allerbelangrijkste: de prijs. Voor Zweedse klasse betaal je tegenwoordig geen H&M-prijzen meer. Er is een schepje bovenop gedaan door Volvo. De vanafprijs voor een benzinemotor met 245pk (T5 genoemd) ligt rond de 60K. Ik reed in de Volvo XC60 D4 AWD Greatronic Inscription met een vanafprijs van 66K. Echter, met alle luxe- en veiligheidsopties aan boord zoals luchtvering, 20 inch wielen, lederen dashboard, fisheye parkeercamera, head up display, elektrisch verstelbare stoelen, Luxe Line, Scandinavian Line, Winter Line (jah echt, allemaal!) komt het totaalbedrag van mijn testauto neer op – tromgeroffel – 92K+. Hoppa.

Dank aan Cable Concepts in Leusden voor beschikbaar stellen fotolocatie | Foto’s Lars Oosterveen | Photocredit

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Opel Cascada: Prins Opel
Er gaat niets boven het rijden met de zon op je gezicht...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *