Trends komen en trends gaan. Neem bijvoorbeeld het Furby-poppetje of koffiezetten met een Senseo-apparaat. Óf herinner je je deze nog? De Daihatsu. Maar de Ford Fiesta is een blijvertje! En met de Ford Fiesta Metal heeft de Fiesta voorgoed afscheid genomen van haar imago als muurbloempje onder de boodschappenwagentjes. Ze is meer streetwise dan ooit te voren!
Totdat de Ford Fiesta ST met haar 180 pk in ons land arriveert (2013) is de Fiesta Metal de meest sportieve interpretatie van Fiesta. Eigenlijk is de Metal hetzelfde als alle andere Fiesta’s. Alleen kost ze een stukje meer, ruim 21.000 euro, én heeft ze ontelbaar veel goodies aan boord. Heb je even? Dan som ik ze voor je op: 134 paardenkrachten, 16” zwarte panter wielen, ondeugende mistlampen, sportief & lichtelijk mysterieus ogend exterieur en interieur, sportieve rvs pedalen, vette spoilers, twee brute uitlaten, met dubbelgestikte naden lederen sportstoelen én lederen sportstuur, relaxing cruise control, ruimtebesparende elektrisch inklapbare buitenspiegels, streng piepende parkeersensoren, chique voorruitverwarming, handige regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, intuïtief multifunctioneel mediasysteem en magnifiek Sony- soundsysteem, tankdop 2.0, verwarmde voorstoelen voor warme billetjes, keyless entry en keyless starten met de Power Startbutton… Zo. Even ademhalen. Time-out.
Verder heeft ze overal praktische opbergvakjes, voldoende laadruimte voor drie koffers met pumps én genoeg hoofd- en zitruimte om drie Arie Boomsma’s te herbergen! Kortom: een dikke pluim voor Ford die luxe goodies betaalbaar maakt voor de hardwerkende hippe moeder met een modaal inkomen. Zodat zij zich als een prinses voelt in haar Fiesta. De springlevende Fiesta Metal is met haar 134 paardenkrachten leuk om mee te rijden. Zélfs voor een megaforens die dagelijks van Amsterdam naar Deventer naar Groningen en weer terug rijdt. Ze noemen dit autootje niet voor niets een ‘feest’. Alles gaat soepel en de sportief afgestelde vering is uitstekend, net niet te stug. De bolide is daarnaast licht en gemakkelijk te draaien – wat haar ideaal maakt als wendbaar stadsautootje. En op het blote asfalt van de rijksweg A1 accelereert de Ford Fiesta rap genoeg. Even gas bijgeven om snel tussen twee auto’s in te kruipen lukt altijd. Zuinig is ze op dat moment echter niet en ze mist écht een zesde versnelling om haar luid brommende hyperactieve motorgeluid te temmen; her bark is worse than her bite, zeg maar.
Groen? De Ford Fiesta Metal heeft een grote motor (1.6. Ti -VCT) en ik verbruikte ongeveer 7,6 liter benzine per 100 km tegenover 6,6 liter per 100 km bij een reguliere 1.4 Fiesta-motor. Met 139 g/km CO2 uitstoot is de Fiesta Metal geen vrek. Ze valt in de niet zuinige energieklasse C. Al met al is de comeback kid een complete, ongecompliceerde en sportieve bolide. En anno 2012 helemaal hip!
Signature song
“En ik ben blij dat ik je niet vergeten ben, dat ik nog zoveel kleine dingen van je ken, omdat ik steeds ben blijven dromen, dat het toch zover zou komen, ben ik blij dat ik je niet vergeten ben”
Joost Nuissl
Testauto: Ford Fiesta Metal 3-deurs in de kleur Panther Black. Motor: 1.6 Ti-VCT Benzine met 134 PK. Consumentenprijs vanaf 18.795 euro (incl. BPM & BTW). Prijs testauto 21.085 euro (incl. BPM & BTW).