Met deze tips wordt rijden in de bergen een makkie!

rijden in de bergen

Lekker touren over mooie bergpassen, hoe doe je dat zo veilig mogelijk zonder dat je de motor opblaast? Tips van FemmeFrontaal Rianne over ‘bergje op’ en ‘bergje af’ rijden deze zomer!

De berg op
Zorg ervoor dat je niet te laag in de toeren rijdt wanneer je de berg op gaat. De motor van je auto wordt dan te zwaar belast en kan oververhit raken. De auto moet namelijk gelijk kunnen versnellen als jij het gaspedaal intrapt. Het ideale toerental zit ergens tussen de 3000 a 4000 toeren (vaak is dat versnelling twee of drie, maar elke situatie is anders!). Tip: As je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Schakel dus op tijd terug naar een lagere versnelling als je merkt dat je auto wel wat extra push kan gebruiken.

De berg af
Probeer niet continue te remmen als je te hard de berg af rijdt. One hard push op de rem voor een bocht is beter dan telkens weer die rem ‘aantikken’. Zo kunnen de remmen veel beter afkoelen en raken ze niet oververhit. Tip: probeer berg af op de motor af te remmen om je remmen te ontlasten. Dus schakel een tandje terug, waar nodig, vaak naar versnelling twee of drie.

Red de koppelingsplaat
Probeer je koppeling niet teveel te belasten want van een verbrande koppelingsplaat, daar wordt niemand blij van. Laat de koppeling zoveel mogelijk met rust, ook als je stilstaat. Tip: sta je in de file op een helling probeer dan afstand te houden op je voorganger zodat je die ruimte in één keer kan overbruggen of rol zover mogelijk in de versnelling door (natuurlijk zonder koppeling!).

Met een automaat op vakantie
Rijd je met een automaat over bergpassen? Zet hem dan in zijn 1 of 2, dat zijn aparte bergversnellingen. Als je dit niet doet, dus de auto dus in zijn D (=Drive) laat staan, schakelt hij te snel op bij het oprijden van de berg en remt hij niet af op de motor bij het afdalen van een berg.

Lees ook:  Ontdek Frederique: van ijsdriften in Noorwegen tot E30 als daily drive - onze nieuwe redacteur

De motor is too hot to handle!
Check je temperatuurmeter onderweg regelmatig. Stel het overkomt je toch en de temperatuurmeter slaat te ver naar rechts of het waarschuwingslampje begint te branden? Schakel dan gelijk terug en zorg ervoor dat je meer toeren gaat draaien zodat de waterpomp en ventilator sneller gaan draaien. Blijft de auto nog steeds too hot to handle zoek dan een rustig parkeerplekje op om hem af te laten koelen. Tip: Zet de airco uit. De kachel en blower zet je vervolgens vol aan, zo voert je auto de overtollige warmte af. En tsja, zelf even zweten in je auto is je auto wel waard, toch?

Nabrander: neem altijd een extra kannetje olie mee in case of…

Bron: Rianne & ANWB.

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Jeep Wrangler: alleen voor stoertjes!
Het kopen van een Jeep Wrangler is een beetje als het kopen...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *