Blauw, heel blauw en véél groter dan gedacht. Dat valt als eerste op aan deze nieuwste SUV van Renault. De Kolos, euh…Koleos. Na de Captur en de Kadjar de derde ‘softroader’ van de Fransen. We rijden een voorwielaangedreven Koleos dus het is geen terreinwagen; wel een lekkere hoge wagen waarmee je opvalt in het grijze verkeer.
Autofabrikanten werken steeds meer internationaal samen en deze Renault Koleos is net zo internationaal als Frans Timmermans. Niet alleen de naam van de auto is minder Frans dan we gewend zijn. De Koleos wordt zelfs in Korea gebouwd. Technisch leunt deze ferme SUV bovendien op het Japanse zustermodel van Nissan. De X-Trail, beter bekend als de best verkochte SUV van Amerika.
Flirt factor | milkshake
Het ontwerp is dankzij Renaults Nederlandse designchef Laurens van den Acker wél helemaal Renault. Al zitten er iets meer glimmende chroomrandjes op de dan ons lief is. Speciaal voor China, waar de Koleos ook in trek is. Al vraag ik me wel af hoe hoog de Chinezen hun stoel moeten zetten. Ik voel me al petit in de Koleos en heb mijn stoel op standje bejaard afgesteld. Dankzij de typische gebogen LED-verlichting kijkt onze Koleos in het donker als een échte Renault. Een Koreaanse Fransman met Nederlandse, Amerikaanse en Japanse roots dus. Volgen we het nog?
Drive
Hoe rijdt dat dan? Nou, eigenlijk heel erg goed! Femme Frontaal kreeg de simpelste diesel (1.6 DCI 130 pk) mee en met deze motor is de auto snel genoeg én behoorlijk zuinig. Deze configuratie zouden wij blind durven aanraden. Lekker stil bovendien; hoewel de Kuhmo- banden wel van zich laten horen op de snelweg. Het weggedrag is een mooie balans tussen dynamisch – voelen waar je heen gaat op een klaverblad – en comfort. Verkeersdrempels dempt ‘ie rustig weg. Wél voelt de auto in de drukke randstad erg gróót; de dode hoek bij de voorste raamstijl is enorm nét als de spiegels van formaat bestelbus. Wel lekker veel zicht naar achteren.
Comfort | supersize me
Ondanks het forse formaat kiest Renault er voor om de Koleos niet als 7-zitter aan te bieden; dan moet je maar een Espace of Grand Scenic kopen. Als 5-zitter is deze Koleos eigenlijk een iets opgeblazen versie van de immens populaire Renault Kadjar. Kofferbak, achterbank én dode hoek zijn allen nét wat groter dan bij die Kadjar.
Renault heeft weer veel werk gemaakt van de binnenkant van de auto. Het grote touchscreen in het midden van het dashboard ziet er erg mooi uit en geeft een gevoel van luxe. Dat gevoel verdwijnt rap door de wat onlogische en soms haperende bediening. Aan onlogische dingen kun je wennen maar de navigatie werkt gewoon traag en onnauwkeurig. Dit moet echt beter. De ruime stoelen en mooie sfeerverlichting kennen we uit andere grote Renaults en zijn echt een pluspunt.
Op de achterbank kun je prima drie volwassenen zitten of een potje vozen met je lief. Hoofd- en beenruimte zijn bovenmodaal. In de kofferbak is genoeg ruimte voor de vakantiebagage of een hele uitzet bij IKEA. De Koleos verdient een plekje op de Nederlandse wegen; hij rijdt écht heel goed, de buren vinden hem mooi en hij is lekker ruim. De keerzijde van die ruimte zijn de buitenmaten en dode hoek.
Value for money
Gereden uitvoering € 46.469 Renault Koleos. Als je dit vergelijkt met de Kadjar krijg je veel meer auto voor je geld.
+ Mooi interieur
+ Groot
+ lekkere motor
+ Fijn sturen
– Dode hoeken
– Multimedia systeem
Fotografie Olaf Licht