“Senza cuore saremmo solo macchine.” Oftewel: “Zonder hart zouden we slechts machines zijn.” Een bekende slogan van Alfa Romeo die impliceert dat het rijden in een Alfa niet alleen het besturen van een auto is, maar het ervaren van emotie, van passie. De Alfa Romeo Junior Elettrica is in 2024 geïntroduceerd en het eerste volledig elektrische model van Alfa Romeo. Met zijn rode, opvallende en sportieve uitstraling roept deze cross-over zeker de nodige emoties op.
In eerste instantie introduceerde Alfa Romeo de Junior onder de naam Milano. Bizar genoeg werd deze naam echter afgekeurd door de Italiaanse overheid, omdat een product alleen een Italiaanse plaatsnaam mag dragen als het daadwerkelijk daar wordt geproduceerd. En ja, de Junior mag dan druipen van de Italiaanse charme, maar wordt in Polen gebouwd. Volgens de Italiaanse overheid niet Italiaans genoeg, dus. Alfa Romeo legde zich snel neer bij de beslissing en gaf het model binnen no time de naam Junior. Een naam uit de oude doos die verwijst naar iconische Alfa Romeo-modellen uit de jaren zestig en zeventig, zoals de GT 1300 Junior, destijds geliefd om hun sportieve prestaties.
Looks
De Alfa Romeo Junior maakt een goede eerste indruk. Met zijn herkenbare Alfa Red-kleur en iconische logo is het onmiskenbaar een lid van de familie. De proporties zijn compact en sportief, met strakke lijnen. Toch zijn er enkele details die bij de eerste aanblik even wennen zijn…
En dan heb ik het over -jawel – de neus, die mij op de eerste oog wat druk lijkt. De grille is prominent aanwezig, maar ik mis het gekleurde Alfa-logo dat traditioneel in het midden van de grille prijkt. In plaats daarvan is het logo nu op de motorkap geplaatst, terwijl de grille een monochrome variant van het embleem toont. Hoewel dit hoogstwaarschijnlijk als innovatieve en moderne twist bedoeld is, gaat mijn smaak toch uit naar een klassieker ontwerp zoals dat van de Giulia.
De achterkant van de Junior is vind ik een stuk verfijnder. Hoewel de Italianen beweren dat de Junior een volledig modern design heeft, is er toch een subtiele knipoog naar het verleden: de afgeknotte achterkant van de auto herinnert namelijk aan de iconische Giulia TZ. De letters ‘Alfa Romeo’ staan op de achterkant sierlijk uitgeschreven, wat gelukkig weer dat beetje flair terugbrengt dat we van de Italianen gewend zijn.
De Junior is verkrijgbaar in verschillende kleuren, zoals Sempione White, Brera Red (de kleur van het model waar ik in reed), Tortona Black, Arese Grey, Scala Ivory, en Navigli Blue (écht een enorme eye catcher!).
Het interieur maakt op het eerste gezicht een degelijke indruk, met een combinatie van sportieve en functionele elementen. Maar wanneer je wat kritischer kijkt, ogen sommige onderdelen echter wat plasticachtig. Het dashboard is strak en naar de bestuurder gericht, wat bijdraagt aan een sportief gevoel. Het scherm is vrij vierkant en doet wat gedateerd aan, hoewel het goed geïntegreerd is in het geheel.
De Sabelt-sportstoelen zijn een positief punt; ze bieden uitstekende zijdelingse steun en voegen een vleugje race-DNA toe aan de cabine. Daarnaast zijn er suède accenten op zowel het dashboard als het stuur, wat zorgt voor een verfijnde en luxueuze uitstraling. Dit zorgt ervoor dat het interieur ondanks enkele kritische punten toch een gevoel van Alfa-karakter en sportiviteit weet over te brengen.
Al met al laat de Junior zien dat Alfa Romeo hun erfgoed aardig weet te combineren met innovatie. De auto heeft karakter en biedt iets unieks, terwijl het Italiaanse gevoel voor kwaliteit en vakmanschap behouden blijft.
Comfort
Al met al voelt het interieur van de Alfa Romeo Junior Elettrica luxe en stijlvol aan. Het scherm is rustig vormgegeven en makkelijk te bedienen. Wat ik vooral kan waarderen, is dat Alfa Romeo de belangrijkste functies heeft behouden met fysieke knoppen. Tegenwoordig zie je steeds vaker dat álles via een interactief scherm moet worden aangestuurd, en dat rijdt eerlijk gezegd behoorlijk onrustig – en als je het mij vraagt zelfs een tikje gevaarlijk omdat het meer tijd kost. Gelukkig hoef je daar in de Junior niet mee te worstelen. De bediening van zaken als de airco en het volume blijft lekker vertrouwd met simpele knoppen, en dat draagt echt bij aan een ontspannen en veilige rijervaring.
Een praktische toevoeging is het draadloze oplaadplekje voor je telefoon. Dit werkt soepel en voorkomt dat je met losse kabels in de cabine zit – altijd handig. De bediening van Drive, Reverse en Neutral verloopt eenvoudig via een knop op de middenconsole. Daarnaast heeft de Junior Elettrica – ondanks zijn compacte formaat – verrassend veel ruimte. De auto neigt qua uitstraling en indeling naar een SUV, wat zich uit in een verhoogde zitpositie en voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel de bestuurder als passagiers. De kofferbak biedt 400 liter aan ruimte, wat niet alleen geschikt is voor de dagelijkse boodschappen, maar ook voor langere weekendtrips.
Wel zijn er een paar praktische punten die nét wat beter hadden gekund. Zo mis ik bijvoorbeeld een bekerhouder – toch best handig voor de Italiaanse espressoliefhebbers 🤌 onder ons. En hoewel er opbergruimte is in de middenconsole, voelt de indeling wat onhandig. De optionele Sabelt-sportstoelen zien er fantastisch uit en geven het interieur die sportieve uitstraling die je van Alfa Romeo verwacht. Maar zitten ze ook comfortabel? Mwah… Voor korte, sportieve ritjes zijn ze prima. Maar bij langere ritten merk je al snel dat die dikke zijwangen na een uurtje vooral voor schouderkramp zorgen. Tegelijk bieden ze juist in bochten veel steun, wat dan wel weer perfect aansluit bij het sportieve DNA van Alfa.
Drive
De Alfa Romeo Junior Elettrica is beschikbaar in drie uitvoeringen: de Junior Elettrica 156, de Speciale, en de Veloce 280. Zelf reed ik in de Junior Elettrica 156, en ik moet zeggen: dat voelde ook al als een feestje. Hij heeft misschien niet de indrukwekkende kracht van sommige andere elektrische bolides, maar hij biedt meer dan genoeg vermogen voor dagelijks gebruik. Met zijn 156 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9 seconden is hij snel genoeg om vlot mee te komen in het verkeer, zonder dat hij té onstuimig wordt.
Wat ik heel prettig vind aan de Junior is hoe betrouwbaar en voorspelbaar hij voelt tijdens het rijden. Veel elektrische auto’s hebben de neiging om bij accelereren nogal snappy te zijn, wat soms kan leiden tot een zenuwachtige rijervaring. Maar daar heeft de Junior geen last van. Het vermogen wordt op een prettige en gecontroleerde manier afgeleverd, waardoor je altijd het gevoel hebt dat je de controle hebt. Dit maakt hem ook ideaal voor stadsverkeer en drukke wegen, waar je niet altijd behoefte hebt aan explosieve acceleraties.
In bochten weet de Junior goed zijn mannetje te staan. De voorwielaandrijving en het DNA Drive Mode-systeem (waarmee je kunt kiezen tussen Dynamic, Natural en Advanced Efficiency) zorgen ervoor dat de auto zich lekker strak door bochten laat sturen. In de Dynamic-modus merk je dat hij wat scherper reageert en net wat meer speelsheid biedt, terwijl de Natural-modus perfect is voor ontspannen, dagelijks rijden.
De Junior beschikt over een 54 kWh batterij, wat volgens Alfa Romeo goed is voor een WLTP-actieradius van 398-410 km. Dat klinkt indrukwekkend, maar laten we eerlijk zijn: in de praktijk kom je daar waarschijnlijk niet aan. Zoals bij veel elektrische auto’s hangt de daadwerkelijke actieradius sterk af van factoren zoals rijstijl, weersomstandigheden en het gebruik van accessoires zoals de airco of verwarming. Tijdens mijn rit merkte ik dat de batterij toch wat sneller leegliep. Een actieradius van zo’n 300 km lijkt realistischer voor (mijn) dagelijks gebruik, wat overigens nog steeds voldoende is voor de meeste ritten.
Value for money
De Alfa Romeo Junior Elettrica biedt een prima balans tussen prijs en sportieve rijervaring in het B-segment. De instapversie, de Junior Elettrica 156, heeft een startprijs van €39.000.
Wil je net wat meer luxe en extra features, dan is de Junior Elettrica 156 Speciale een betere keuze, met een vanaf prijs van €41.100. Deze uitvoering voegt praktische en comfortabele upgrades toe, zoals onder andere stoelverwarming en een premium geluidssysteem. Deze extra’s maken de Junior Elettrica net wat aantrekkelijker voor wie een beetje meer wil zonder dat het prijskaartje meteen te veel stijgt.
De Junior Elettrica 280 Veloce biedt de ultieme sportieve rijervaring en is beschikbaar vanaf €48.000. Met zijn krachtige 280 pk en sportieve kenmerken zoals 18-inch Venti alloy wheels (diamond cut), LED-koplampen, en lederen bekleding is dit de meest luxe uitvoering van de Junior.
De Alfa Romeo Junior is overigens ook verkrijgbaar als mild-hybride auto met 136 pk. De vanafprijs hiervan ligt een stukje lager dan de elektrische, namelijk €34.850.