DS N°8: Pas pour tout le monde. Gelukkig maar!

DS N°8 looks

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Looks
9 Comfort
8 Drive
8 Value for money
8.5

De Fransen doen het (eindelijk) weer: opvallen. Met de nieuwe DS N°8 opent DS Automobiles een gloednieuw hoofdstuk in hun elektrische tijdperk. Dit flamboyante vlaggenschip is een SUV-coupé met de elegantie van een catwalkmodel en het brein van een technerd.

Met een actieradius tot 750 kilometer, avant-gardistisch design en de laatste technologieën belooft hij meer dan alleen een stijlvolle verschijning te zijn. Maar is de DS N°8 ook femmefrontaal-proof op de weg, of vooral een Franse flirt met uitgesproken looks?

DS-DNA sinds 1955

De naam DS is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. In 1955 zorgde de originele Citroën DS voor een ware stijlshock op de Parijse autosalon. Met zijn futuristische vormgeving, hydropneumatische vering, meedraaiende koplampen en baanbrekende technologieën zette hij destijds een nieuwe standaard. Decennia later blaast het zelfstandige merk DS Automobiles die geest nieuw leven in: avant-garde, technologie en comfort komen opnieuw samen. De N°8 moet dat allemaal waar gaan maken.  In Frankrijk wordt de naam uitgesproken als déesse, wat ‘godin’ betekent, misschien moet ik haar dus ook maar als zodanig behandelen tijdens de rijtest…

Looks

Zodra de DS N°8 voor je staat, weet je: dit is geen doorsnee SUV-coupé. Eerder een vleugje haute couture op wielen. Verzonken portiergrepen, een lichtgevende grille (de DS Luminascreen), DS Lightblade-achterlichten en wielen tot 21 inch, het lijkt eerder een catwalk dan een parkeerplaats. Hij is bijna 4,82 meter lang en zet met zijn lage daklijn en (optionele) two-tone lak een krachtig designstatement neer. De N°8 is leverbaar in vijf kleuren, waarvan drie nieuw: Topaze Blue, Palladium Grey en Alabaster White, naast Crystal Pearl en Perla Nera Black. Optioneel kun je kiezen voor een zwart dak (inclusief dakbogen) of een uitgebreide DS two-tone kleurstelling, waarbij ook de motorkap wordt meegenomen. Die laatste versterkt het karakter en onderstreept de elegantie van de vormgeving.

Het interieur laat zien dat dit geen alledaagse SUV is. De DS N°8 onderscheidt zich met hoogwaardige materialen als chocoladebruin nappaleer en nachtblauw alcantara, zacht, stijlvol en uitgesproken. Zelfs de portierpanelen zijn bijzonder: met hun golvende ribbels kun je er gerust je ASMR-drang op botvieren door er met je nagels overheen te gaan.

De Étoile-versie waarin we reden, ademt design. Overal zijn subtiele knipogen naar de ster te vinden: in de luidsprekers, het panoramadak (dat niet open kan) en het middenconsole. Gelukkig géén sterrenhemelbekleding à la Rolls-Royce, dat zou echt too much zijn geweest. Het stuurwiel is voorzien van een Clous de Paris-afwerking én een opvallend X-vormig design. Even wennen, maar al snel vind je automatisch de juiste handpositie, en dat is opvallend vaak de veilige kwart-voor-drie-stand.

De sfeerverlichting en het minimalistische dashboarddesign stralen rust uit, terwijl het 16 inch centrale scherm, de digitale cockpit én het head-up display (dat info als een hologram op de voorruit projecteert) voor high-tech flair zorgen. Open je de portier (natuurlijk keyless), dan voelt het alsof je een boutiquehotel in Vichy binnenstapt.

Macron Mobile

Een klein uitstapje wat betreft de looks. Er bestaat dus precies een DS N°8, en nee, daar zal jij of ik nooit in rijden. Tijdens de persintroductie stond hij daar te schitteren als een diva: bewonderen mocht, er even aan snuffelen ook… maar meerijden? Vergeet het maar.

Lees ook:  Kia EV3: Is dit de elektrische auto waar we op zaten te wachten?

Tijdens de herdenking op 8 mei werd de Franse president niet zomaar rondgereden. Zijn DS N°8 Présidentielle is een eenmalig exemplaar in diep Sapphire Blue, met tricolore verlichting in de grille en subtiele vlaghouders in de bumper. Binnenin? Een interieurtje waar elke Roos van Kijken Zonder Kopen stil van zou worden: geplisseerde deurpanelen van een Parijse stofstudio, satijnen bekleding in ‘Dream Blue’, en ingelegd stro van Lison de Caunes. En ja, hij heeft als enige DS nummer 8 een open dakje is gepantserd, stijlvol, retezwaar en veilig.

Comfort

De stoelen zitten zeer comfortabel: stevig én zacht, met massagefuncties zoals we die kennen van andere Stellantis-modellen. Verwarmd, gekoeld én voorzien van een DS Neck Warmer-systeem dat warme lucht in je nek blaast, très bien. Voor lange mensen lijken de zittingen wat kort; een uitschuifbare beensteun (die hier ontbreekt) zou welkom zijn.

Dan de praktische kant: opbergruimte is er voldoende, al zijn de bekerhouders een verhaal apart. Eentje zit boven op het middenconsole, vlak voor de automaatpook, niet perse ideaal als je de auto in bijvoorbeeld z’n achteruit wilt zetten. Onderin vind je nog twee kleine houders, maar daar moet je met lange armen naar hengelen. Positief is wel dat, ondanks het vlakke ontwerp van de opbergvakken, er niets uit viel tijdens snelle haarspeldbochten.

Drive

Met keuze uit drie volledig elektrische aandrijflijnen, van 230 tot 350 pk, is er voor elke (rij)stijl of leasebudget een geschikte variant. De AWD Long Range (zoals op de foto’s) accelereert in 5,4 seconden naar de 100 km/u en levert een direct beschikbaar koppel dat moeiteloos vermogen levert. Toch is snelheid niet de grootste troef. Leuk voor de heb.

DS heeft de nadruk gelegd op comfort en sereniteit in de auto. De DS Active Scan Suspension in de Etoille versies van de N°8 leest de weg met een camera en past de demping per wiel aan. Rijden in de DS N°8 is met recht een ontspannen excercitie. De stilte is bijna hoorbaar. Dankzij gelamineerde ruiten, slimme aerodynamica en een solide geluidsisolatie ervaar je wat DS noemt: dynamische sereniteit. En in het donker spot hij met DS Night Vision zelfs Bambi op 300 meter afstand.

Je hebt keuze uit vier standen voor remenergieregeneratie: van ‘normaal rijden’ tot volledig one pedal driving. Mijn voorkeur lag bij stand drie, nét vóór volledig remmen op de motor. Je houdt dan nog genoeg vaart over om zonder het rempedaal toch sportief bochtige wegen te nemen. En daarmee komen we bij het stuurgedrag: licht, iets minder zwaar dan bij bijvoorbeeld BMW of Lexus, maar wel direct en intuïtief genoeg om dynamisch te rijden. Ik reed in de vierwielaangedreven versie (AWD), met rijmodi variërend van Eco tot Comfort en 4WD. Zo kun je de N°8 moeiteloos afstemmen op de omstandigheden, of je rijstijl van het moment.

ADAS-systemen zoals DS DRIVE ASSIST 2.0 voegen daar slimme assistentie aan toe: automatisch van rijstrook wisselen, bochtsnelheden aanpassen en file-assistentie, het is er allemaal. En we hebben het ook getest. Waarbij gezegd moet worden dat het prima werkt op de snelweg, daar is de enige kanttekening dat het versnellen na de rijbaanwissel sneller mag. In de bebouwde kom op dit rijassistentiesysteem rijden, met name in Frankrijk, dat werkt nu nog niet goed, waardoor je telkens moet ingrijpen bij een rotonde of een drempel.

Lees ook:  Hyundai IONIQ 5 N: Een Kanon van een Elektrische Auto

Afhankelijk van de uitvoering rijd je tot 750 km op een volle accu (WLTP). Maar reken je nog niet rijk, op de snel weg zal dat met een gemiddelde snelheid van 120 km/u zo’n 500 km zijn. Maar dat is nog steeds fors voor het segment waarin de DS nummer 8 zich bevindt. Snelladen? In 10 minuten tot 200 km bijladen is mogelijk. Dat betekent: croissantje halen, espresso erbij, en hop, door naar je volgende rendez-vous.

Infotainment

Het DS IRIS SYSTEM 2.0 vormt het technologische brein van de N°8. Het systeem is gebaseerd op een 16-inch centraal touchscreen, gecombineerd met een digitaal 12,25-inch instrumentenpaneel en een indrukwekkende augmented reality head-up display. De bediening is grotendeels intuïtief, al vereist het infotainmentsysteem enige gewenning door het uitgebreide menu-aanbod, en het aan- en uitzetten van ADAS-systemen. DS pakt uit met handige snufjes zoals een shortbutton voor ADAS, EV Routing, DS Night Vision en een 3D-sound system van FOCAL dat indrukwekkend klinkt.

Value for money

De DS N°8 is geen allemansvriend(in),  en dat is maar goed ook. Daar zijn er al genoeg van. Dit is een SUV-coupé voor wie durft, voor wie design net zo belangrijk is als technologie, en die fluisterstil én stijlvol wil reizen. Een elektrische reisgenoot met klasse, comfort en een vleugje attitude. C’est tout.

De DS N°8 begint bij € 55.000 en loopt op tot € 70.600 voor de meest luxe AWD ÉTOILE. Daarmee bevindt hij zich tussen de gevestigde orde van (premium) elektrische SUV’s zoals de Polestar 4, Audi Q8 e-tron, BMW iX3 en Mercedes EQE SUV. DS maakt het verschil met standaarduitrusting, designoriginaliteit en een rijk gevoel van binnenuit. Toch blijft het de vraag: kiest de nuchtere Nederlander voor Franse flair boven Duitse of Japanse degelijkheid?

Engine line up

  • DS N°8 PALLAS FWD 230 pk: € 55.000
  • DS N°8 PALLAS FWD LONG RANGE 245 pk – bereik WLPT 750 km: € 59.200
  • DS N°8 ÉTOILE FWD 230 pk – bereik WLPT 550 km : € 62.000
  • DS N°8 ÉTOILE FWD LONG RANGE 245 pk – bereik WLPT 750 km: € 66.600
  • DS N°8 ÉTOILE AWD LONG RANGE 350 pk bereik WLPT 688 km: € 70.600 (geteste auto)

De PALLAS-versie beschikt dan wel niet over de DS Active Scan Suspension, de ‘comfortmodus’ binnen de rijmodi, maar mis je daarmee echt iets essentieels? Eerlijk gezegd: niet veel. Misschien hangt het ervan af of je de DS vooral als sportief comfortabele rijdersauto gebruikt, of juist als uber-comfortabele reiswagen. Voor het eerste volstaat de PALLAS prima!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Zo ben je het beste voorbereid op een ongeluk
Het kan zijn dat je op een dag het geluk niet aan...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *