Editorial – Er is er één jarig: de BMW M535i is 40 jaar

BMW M535i - editorial Frederique Withagen

Wanneer ik deze 5 Serie uit 1985 instap, waan ik me meteen in de jaren ’80. Een auto met karakter die ook nog eens mega lekker rijdt. Ik heb het geluk dat ik er regelmatig in mag rijden (thanks pap 😊), en elke keer voelt het alsof ik even uit de moderne wereld stap.

BMW in de jaren ’80

In 1985 verscheen deze M535i als sportieve versie van de tweede generatie 5 Serie (E28). Hij kreeg de looks en het sportieve karakter mee van BMW’s M-afdeling, maar bleef wel comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik. Naast deze uitvoering bracht BMW later ook de echte M5 op de markt, die nog een stap verder ging qua prestaties.

Luxe voor zijn tijd

Wat direct opvalt, is hoe luxe deze auto eigenlijk is voor een wagen van veertig jaar oud. Vier portierdeuren, elektrische ramen én een aircoknop die de lucht iets koeler blaast, kleine details die het rijden extra comfortabel maken. Qua interieur zit er eigenlijk alles in wat je nodig hebt, en de stoelen zitten nog steeds super comfortabel. Al die luxe van de nieuwste auto’s van tegenwoordig vergeet je als je deze auto instapt; veel leuker dit!

Dog-leg?

Het meest bijzondere aan deze auto is zonder twijfel de versnellingsbak. De M535i heeft een dog-leg versnellingsbak, wat betekent dat de eerste versnelling niet linksboven zit zoals bij de meeste auto’s, maar links-onder. In het begin was het even wennen en ik moest even mijn schakelmotoriek hertrainen. Maar na een tijdje voelde het helemaal natuurlijk en merkte ik hoe logisch het eigenlijk was.

Lees ook:  Altijd startklaar: Waarom een acculader onmisbaar is voor jouw auto

De naam ‘dog-leg’ komt van de manier waarop de versnellingen zijn geplaatst: de eerste versnelling staat apart linksonder, en de tweede tot vijfde (of zesde) versnelling liggen in het standaard H-patroon. Daardoor kun je tijdens rijden razendsnel schakelen tussen de versnellingen die je het meest gebruikt, zonder dat de eerste in de weg zit. Het idee komt uit de autosport, waar raceteams de eerste versnelling nauwelijks nodig hadden en vooral snel van 2 naar 3 en verder wilden. BMW nam dit concept mee naar de M535i, en het resultaat is een schakelbak die sportief aanvoelt en perfect past bij het karakter van de auto.

Tijdloos rijplezier

Deze 5 Serie is eigenlijk te leuk om hem alleen maar af en toe uit de garage te halen. Je moet hem eerst een beetje leren kennen en aanvoelen, maar als je dat eenmaal doet, rijdt hij echt super fijn. Met 218 pk en een zescilinder motor vlieg je zo over de weg en moet je echt opletten dat je niet te hard rijdt.

Wat het extra leuk maakt: deze BMW is dit jaar 40 jaar oud, en dat betekent dat je er in Nederland geen wegenbelasting meer over hoeft te betalen. Extra reden om lekker met deze auto op pad te gaan.

Comments

comments

More from Frederique Withagen
Sportief rijden in een compacte BMW, de nieuwe 1 Serie onder de loep
Toen ik de nieuwe BMW 1 Serie mocht ophalen, was ik benieuwd...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *