De legendarische Renault 5 is terug en helemaal van deze tijd! Tijdens de Tour de Corse Historique maakte de Renault 5 Turbo 3E zijn eerste publieke demonstratieritten en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Deze volledig elektrische, moderne herinterpretatie van de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2 is een mix van pure nostalgie én bi-zar veel power.
Met 555 pk, een indrukwekkende driftmodus en een opvallend design dat knipoogt naar de jaren ’80, stal de Turbo 3E de show op het Franse Corsica. Renault-ambassadeur en rallycoureur Julien Saunier liet zien wat de auto kan. Dit terwijl hij zelf ook meedeed aan de rally in een klassieke Maxi 5 Turbo in de historische kleuren van rallyheld Jean Ragnotti.





Het moment kon niet beter gekozen zijn: precies 40 jaar na Ragnotti’s overwinning in 1985 met de legendarische Maxi 5 Turbo. En nu eert Renault dat succes met een elektrische opvolger waar je u tegen zegt.
De Renault 5 Turbo 3E is er niet alleen om naar te kijken, je kunt hem binnenkort ook bestellen. Alleen: Renault bouwt slechts 1.980 exemplaren en reserveren kan vanaf een dikke vette €160.000,-. Niet bepaald goedkoop maar stijl, performance en een stukje geschiedenis hebben hun prijs.

Van retro icoon tot verzamelobject
Wie ooit een klassieke Renault 5 heeft gehad, weet dat het een auto was met karakter. In de jaren ’80 kon je een nieuwe R5 al kopen voor zo’n 20.000 tot 25.000 gulden (dat is ongeveer €10.000 euro).
Vandaag de dag zijn die charmante hatchbacks échte verzamelobjecten. Een klassieke Renault 5 in goede staat vind je al vanaf zo’n € 5.000, terwijl een Renault 5 GT Turbo snel richting de € 15.000 gaat. Voor een zeldzame, perfect gerestaureerde R5 Turbo of Turbo 2 mag je zelfs rekenen op bedragen boven de € 100.000. Bij veilinghuis Sotheby’s staat nog een 1986 exemplaar Renault 5 Maxi Turbo die minimaal 330K moet opbrengen!

Of je nu valt voor de retro-charme van de klassieker of de elektrische bravoure van de Turbo 3E de Renault 5 bewijst dat echte stijl nooit uit de mode raakt.