Daihatsu verdwijnt. Applaus!

Ik doe de Daihatsu Move…. I’m a dancer! En ik applaudisseer uitbundig. Want er is goed nieuws: ‘Daihatsu stopt in Europa’, kopt de Telegraaf op donderdag 13 januari.

Ik doe de Daihatsu Move…. I’m a dancer! En ik applaudisseer uitbundig. Want er is goed nieuws: ‘Daihatsu stopt in Europa’, kopt de Telegraaf op donderdag 13 januari. Het Japanse automerk voor bejaarde kabouters verdwijnt vanaf 2013 uit Nederland.

Vanaf 1978 heeft het merk in Nederland ruim 200.000 auto’s verkocht.  En aangezien het vehicle,  technisch gezien, bijna niet van de weg te krijgen is (het is namelijk één van de meest betrouwbare automerken ter wereld) betekent dat, dat ik (en jullie) na 2013 nog wel te maken krijgen met de nageboorten en naweeën van dit jolige merk. Ook denk ik aan de gevolgen die de beslissing heeft voor Daihatsu Move rijders. Elke dag zie ik wel een exemplaar van het Japanse autootje voorbij schuifelen. En ook weleens op de snelweg. Keer op keer verbaas ik me hierover. En als ik de Move op de snelweg inhaal komen er direct drie vragen in me op. Vraag één stel ik in gedachten aan de ontwerper van het model.: “Hoeveel sake had jij op toen je deze blokkendoos ontwierp?”. Vraag twee en drie stel ik aan de doelgroep die geld aan dit karretje heeft uitgegeven. Vraag twee: “Waarom?” Vraag drie is vervolgens een herhaling van vraag twee, gelardeerd met een heftige blik van ongeloof: “Waaaaaarommmmm!?” Eigenlijk wil ik de antwoorden helemaal niet weten. Straks vraagt een trotse Move-eigenaar nog of ik met zijn autootje wil spelen! Voor die eer pas ik. Er zijn grenzen.

In haar persbericht vertelt Daihatsu dat de toenemende concurrentie op de automarkt mede parten heeft gespeeld bij de beslissing de productie van het automerk te staken. Over welke concurrentie hebben de Japanners het dan? Vraag ik me verwondert af. Suzuki? Dacia? Althans, als je het woord ‘bijzonder lelijk’ als uitgangspunt neemt. Ik schat dat Suzuki met haar Wagon R de fans van de Move straks bij de hand én rollator pakt en vraagt: “Op zoek naar een vierkant mini karretje wat u puur van a naar b brengt?”. Niet wetende dat ook de Wagon R een uitstervend ras is. Of de doelgroep… Copy paste deze blog daarom alvast voor de Suzuki Wagon R over twee jaar. Ik zal dan niet zeggen: ‘Ik zei het toch?”.

Lees ook:  Groene kaart in de auto: verplicht of niet?

Gepubliceerd op AutoVisie.nl, februari 2011

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Racen iets voor mannen? Nee joh!
Racen iets voor mannen? Nee joh! FemmeFrontaal Evelin gaat het tegendeel bewijzen...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *