Audi heeft er ook één! Een eigentijdse benjamin. BMW heeft de Mini en Citroën de DS3. Een bolide waarmee ze de verwende individuele stadse dertiger uit zijn of haar dertigersdilemma moet halen. Is de Audi A1 Sportsback het kleinere broertje met adhd óf het jongere hoogsensitieve zusje uit de Audi-familie? Gevoelsmatig ga ik uit van een ‘haar’. Met haar gretige brede glimlach – met Hannibal-look en indringende grote schijnwerpers – maakt ze een volwassen en gedurfde indruk.
Als twee druppels water lijkt ze op haar broers. Haar bips is minder uitbundig en spannend, maar slank en elegant. Wat de Audi A1 qua uiterlijk het lekkerste zusje uit de A-bloedlijn van de familie maakt. Maar het interieur van de A1 doet je bij binnenkomst al ‘mwah’ zeggen. Niet uitgesproken speels of kleurrijk maar saai en grijs als een regenachtig Duits dorpje. De bekleding van de zetels is versierd met een oldschool ruitje die je steevast aantreft in het interieur van de Daihatsu van je grootvader. Je zou het natuurlijk ook klassiek en elegant kunnen noemen… Gelukkig valt over smaak te twisten. Maar over de uitrusting en het materiaalgebruik bij Audi niet: subliem en verfijnd. Geen discussie over mogelijk. Geen plastic fantastic in de cockpit van de A1Sportsback. Wel veel luxe, aaibaar leder en verfijnde techniek. En alles is aanwezig: een uitgebreid navigatie- en mediasysteem, sportieve stoelen, bluetooth voor je telefoonaansluiting, dimmend achteruitkijkspiegel, lederen stuurwiel, flippers aan het stuur, vette geluidsinstallatie, gear-efficiëntie die je vertelt wanneer het handig is om te schakelen, parkeersensoren achter die ineens “pieppiep” zeggen om te voorkomen dat je zoent met een achterliggend muur én een multifunctioneel stuurwiel dat méér kan dan alleen naar links en rechts draaien. Er mist eigenlijk helemaal niks. Of toch wel? Volendammers zouden allicht nog Audi- ‘gastendoekjes, -blender, -sprei- en 24-delig servies’ wensen. En ondanks het feit dat het een compact autootje is zeg ik toch even ‘hallo!’ tegen de hoeveelheid beenruimte voor- en achterin in de auto. Goed, ik ben niet heel groot. Maar ik schat dat een gemiddelde man van 1.85 er nog prima in kan zitten zonder er als Goofy uit te zien op de openbare weg.
De Audi A1 deed me met haar rijeigenschappen op momenten denken aan rijden in een Mini. Ze glijdt als een speer vlak over het asfalt en iedere scherpe bocht neemt ze met de spreekwoordelijke twee vingers in d’r neus ‘Yihaah!’. Een kleine tik met je rechtervoet op het gaspedaal zorgt gelijk voor een vlotte kickback in je stoel. Mits je bij de verkeerslichten het start-en-stopsysteem hebt uitgeschakeld én de flippers aan het stuur hebt inschakelt. Om een gênant schuddend spektakel bij te rap optrekken te voorkomen. Rustig optrekken en rijden is natuurlijk ook een optie. Dan gaat de zeventraps s-tronic-automaat heel soepel en zuinig door haar versnellingen heen.
Bij haar lancering deed ze in een spectaculaire roadshow verschillende grote steden aan en presenteerde de uk zich met de slogan ‘Groots in Detail’ en online als ‘Verrassend en Vernieuwend’. En ze is het kleine zusje van de Audi A3, A4, A5, A6, A7 en A8. Maar die laatste toevoeging mag er wel af. Zoals ook Birgit Schuurman het imago ‘kleine zusje van’ van zich afschud. Niet dat ze niet blij is met Katja. Maar ze gaat liever haar eigen weg. Zo ook de Audi A1 mét haar markante dakbogen.
Signature song
“Sisters are doin’ it for themselves. Standin’ on their own two feet. And ringin’ on their own bells Sisters are doin’ it for themselves”
Eurythmics, Sisters Are Doin’ It For Themselves
Voor een Audi A1 Sportsback betaal je natuurlijk een Audi-prijs. Ik reed in een scubablauwe Audi A1 Sportsback Ambition 1.4 TFSI S-tronic met 122 pk van ruim 33.000 euro. Een Audi A1 heb je echter al vanaf 17.500 euro. Met de testauto reed ik ongeveer 1 liter op 15 km (ter info voor de zuinigheidsfreaks).
Foto by Frank A Evers