Rijtest Mercedes-Benz EQB: Even bijtanken met een elektrische zevenzitter

Mercedes-Benz EQB

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
8.5 Drive
8.5 Comfort
8 Value for money
8.1

Met een Duitse auto de grens over. Meestal betekent dat p l a n k g a s op de Deutsche Autobahn. Maar dit keer niet. Odiel reisde met de enige elektrische zevenzitter van Mercedes-Benz af naar de Champagnestreek in Frankrijk. Even bijtanken, én opladen.

Na de EQA, EQC, EQS (én binnenkort ook de EQE), zijn we aangekomen bij de B in het Mercedes-alfabet; deze volledige elektrische SUV lijkt als twee druppels water op zijn brandstof-broer, de GLB. En net als de GLB biedt de EQB plaats aan maximaal zeven passagiers. Een unieke feature voor een elektrische SUV, waar tot voor kort alleen Tesla mee kon pronken.

Design

Het kan de tijdsgeest zijn, én het feit dat ik nagenoeg alleen elektrische modellen test – maar ik ervaar de EQB als een stijlvolle auto. Hij oogt wat ‘Gooisch’ met zijn witte maatpak en vierkante G-wagon vormen, maar ik vind het verfrissend om te zien dat een SUV zijn praktische behoeften omarmt, in plaats van ze te verbergen onder een coupé-stijl.

De looks van mijn Gooische testwagon bleek een smaakkwestie in mijn omgeving: de één zegt enthousiast ‘Sjiek hoor deze bak”, de ander reageert nadenkend bij het zien van de auto “Geef mij even wat tijd om eraan te wennen, vooral aan die neus”. Die neus is dan ook wel heel ‘EQ’ van Mercedes; met een zwarte grille zonder ventilatieopeningen. De meerspaaks velgen, horizontale LED-strip achter én feestverlichting bij de deuropening, maken van mijn testauto een showstopper.

Drive

Een 66,5 kWh batterij loopt langs de onderkant van de EQB, zodat hij geen ruimte inneemt in de cabine of de laadruimte. De dubbele elektromotoren leveren 228 pk en 390 Nm koppel. Vierwielaandrijving is standaard. De geschatte actieradius bedraagt 418 kilometer (WLTP) en tot 80% snelladen bij Fastned kost ongeveer 30 minuten van je tijd.

Zoals een Mercedes betaamt rijdt ook de EQB stil en sereen. Mijn SUV heeft een actieradius van ongeveer 400 kilometer wanneer de route ‘s ochtends vroeg start in Den Haag. De route op de planner geeft 430 km aan, met eindstop Epernay. Dat redden we dus niet zonder een oplaadpauze. Via het Belgische lappen-wegdek, door kleine dorpjes en stille landweggetjes in Noord-Frankrijk waar de tijd even heeft stilgestaan verloopt de reis verder onberispelijk. Eén keertje heeft de EQB langs de snelweg 25 minuten aan de snellader gehangen.

Hij voelt daarnaast hartverscheurend rap, vanuit stilstand geef je gas en je wordt teruggeworpen in je stoel. Van 0-100 km/u doet ‘ie in iets meer dan zes seconden. De semi-autonome rijeigenschappen vind ik indrukwekkend. De adaptieve cruise control (ACC) kan snelheidslimietborden langs de weg lezen en stuurt waar nodig bij om een veilige afstand te bewaren tot de voorligger. Met de ACC, de actieve hulp bij het volgen van de rijstrook én actieve remassistentie, hoef ik het stroompedaal in feite niet aan te raken. Superhandig wanneer snelheidslimieten meer lijken op knipperlichtrelaties, en om de zoveel meter wijzigen: van 100 km/u naar 70 km/u en weer naar 130 km/u. Zolang je met de huidige semi-autonome techniek maar rechtdoor rijdt en er voldoende markering op de weg is, kan hij al een knap staaltje ‘zelluf’ rijden.

Lees ook:  BYD Atto 3 EV: rust, comfort en originaliteit

Comfort

Eerlijk is eerlijk. Als een importeur een auto aan ons uitleent is dat vaak de ‘liever verwend dan verwaarloosd versie’. Ook nu ik de EQB test rij ik in een SUV die vol zit met luxe-opties. Alles in de Mercedes is prachtig afgewerkt met leder, hout of bekleding met metallic-effect. Dubbele 10-inch schermen domineren het dashboard en bieden alle rijgegevens die je nodig zou kunnen hebben, evenals toegang tot de MBUX media- en navigatie-interface die natuurlijke spraak-, aanraak- en gebaarcommando’s ondersteunt. Kortom, er gebeurt veel in het interieur: overal schakelaars, knopjes, schermen en aluminium.

Elektrisch rijden in Frankrijk

De Electric Intelligence-navigatie biedt niet alleen de gebruikelijke connected services, maar ook routeplanningen in Tesla-stijl, waarbij onderweg rekening wordt gehouden met de laadstroom en de accu wordt klaargezet voor snelladen, zodat de reistijd zo kort mogelijk is. Dat werkt in Nederland met de allerbeste laaddichtheid van Europa, helemaal top. Bijna feilloos. Frankrijk staat op nummer twee, werd mij verteld. Feitelijk klopt dat ook. Alleen had ik even gemist dat dat gaat over de huis-tuin-en-keuken-laders, en niet over snelladers. Aan snelladers is in Frankrijk, langs de snelweg, een heus gebrek aan. En als ze er toch bleken te zijn, werd dit niet in de slimme navigatie van de Mercedes vermeld. En ook Google Maps was niet altijd up-to-date. De terugreis naar Den Haag bleek een hele kater, we reden van de ene 22 kW lader, naar de andere 22 kW lader. De een bleek op een afgesloten terrein, de ander alleen voor Tesla’s, en bij weer een ander werkte het betaalsysteem niet. De route terug van Troyes naar Den Haag hadden we met een ouderwetse GLB gemakkelijk in 5 uur had gereden, maar het werd een zondagse trip van 8,5 uur langs laadpalen in verlaten Franse dorpjes.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Zevenzitter

Terug naar het praktische deel van de auto. De EQB is officieel een 5+2, wat betekent dat hij 2 plaatsen achter extra biedt. Het is een optie die je kunt aanvinken als je bijvoorbeeld een jong en groot gezin hebt. Mercedes geeft je daarbij wel een disclaimer: achterin zitten is niks voor passagiers langer dan 1.65. Wel zitten er Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoelen. Passagiers achterin hebben qua speelruimte nog iets van 14 centimeter om de benen iets te laten strekken. Zit je op een van de voorste twee rijen, dan ben je koning en heb je meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Maak je geen gebruik van de achterste zitrij dan heb je maar liefst 465 liter aan bagageruimte.

Value for money

Dat Frankrijk nog niet zo ver is met snelladers, en dat je reizen over de grens met een elektrische auto wel heel goed moet plannen, is geen dealbreaker voor de EQB. Want, hoe vaak doe je dat? En binnen afzienbare tijd, metter jaren zal ook de laadinfrastructuur in heel Europa beter worden. 

Omdat de EQB rijdt als een GLB, dus als een gewone betrouwbare premium SUV is de overstap naar een elektrische auto snel gemaakt. Hij is stil, luxe en comfortabel. Kortom een heerlijke reisauto. Wat kost dat? Rond de 75.000 euro. Ik reed een 300 4MATIC Luxury Line. Prijzen voor de Mercedes-Benz EQB beginnen bij 67.000 euro.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
‘Natte Lunch’ tourbabe in een Ferrari California
Hoe vaak krijg je de kans om in een tour van 16...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *