Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: Een kijkje in de koplampen van de nabije toekomst

Mercedes-Benz EQS

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Design
9.5 Comfort
9 Drive
8.5 Value for money
8.9

We zijn erachter wat de oorzaak is van het wereldwijde chip tekort: ze zitten namelijk als paaseitjes verstopt in de nieuwe Mercedes-Benz EQS. De EQS is pure software op wielen, en net zo indrukwekkend als je van een Mercedes van meer dan anderhalve ton aan euro’s mag verwachten. De tijd die Odiel in haar luxueuze elektrische testauto doorbracht, voelde als een ontsnapping aan de alledaagse beslommeringen.

Design

De EQS is een auto die de tongen losmaakt. You love it, or you hate it. De styling is overweldigend, en rijdend tussen alle confectie auto’s in Nederland zwaar overdressed. Het ontwerp – dat niet simpelweg op een bestaande S-Klasse is gebaseerd, maar vanaf de grond is opgebouwd – werd niet gehinderd door de designpolitie. De EQS is volgens Mercedes voorzien van het ‘one-bow’ design en brengt de coupé-look tot het alleruiterste. Ik vind vooral dat het resultaat een rolletje mag hebben in een leuke sci-fi. Met deze onorthodoxe verschijning kijk je namelijk rechtstreeks in de koplampen van de nabije toekomst.

Comfort

Het interieur van de EQS is een combinatie van hightech, futuristische en luxueuze elementen, gehuld in eenvoudige, strakke lijnen. Het ziet er bijna uit als een conceptcar, en is een waar feest om in plaats te nemen.

Mercedes scoort met de EQS de allerhoogste punten op software. Slimme software en intuïtieve techniek zijn twee belangrijke kenmerken van de EQS. Ik zweer je, één blik op de hyperscreen en je mond valt open. Het dashboard is van rechts naar links compleet gevuld met een immens digitaal infotainmentsysteem. Het scherm strekt zich praktisch over het hele dashboard uit. Het scherm is iets gebogen en meet maar liefst 1,41 meter breed. Serieus, Tesla’s touchscreen verbleekt hierbij.

Het OLED-scherm in het midden van het dashboard en dat bij de passagier zijn superscherp en kleurrijk en beide ook voorzien van touchscreen en haptische feedback – even zwaaien in de lucht dus. Het zijn de gimmicks die de optionele hyperscreen speciaal maken – zoals de kans om als passagier een film te bekijken of een spelletje te spelen. Alleen stopt de spelpret wel wanneer de bestuurder zich er met een schuin oog mee bemoeit. Eyes on the road. Mercedes houdt je namelijk in de smiezen.

De stembediening van Mercedes kan zich (nog) niet meten aan Amazon’s Alexa, maar het komt wel in de buurt. In de EQS zitten overal microfoons waarbij de auto zelfs onderscheid kan maken per inzittende. Je vindt nog meer chips in de functie van de brede, elektrisch kantelbare dubbele panoramadaken en het entertainmentsysteem op de royale achterbank. Maar ook in het HEPA-filtersysteem en de luchtdichte afdichting van de auto zelf. Het voelt aan alsof je in een sereen kuuroord bent.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Met een lengte van 5,21 meter is de EQS even lang als de topklasse limousine van Mercedes, de S-Klasse. Dat betekent dat je achterin ook je goddelijke gang kan gaan wat betreft beenruimte. En omdat de achterklep tot in het dak reikt, kan de bagageruimte worden uitgebreid zoals bij een SUV. Met een inhoud van 610 liter (alles ingeklapt bijna 1800 liter) lijkt de bagageruimte van de EQS meer op een balzaal dan op een kofferbak. Alleen de vegan witte lederen bekleding belet mij ervan deze poepchique Mercedes niet te gebruiken als werkmansauto. Maar het kan wel.

Drive

Rijden in de Mercedes-Benz EQS voelt als een uitje. Eentje zonder laadstress. Met een 107,8 kWh batterij, heeft hij een bereik van 652 km (WLTP). Alleen de range van de meest dure Tesla Model S komt daarbij in de buurt. De EQS is er in twee smaken: de EQS 450 met een 329 pk sterke elektromotor achterin en de EQS 580 (mijn testauto) met twee elektromotoren, een op elke as, met in totaal 516 pk. Dat zijn cijfers die theoretische beter lijken dan een S-Klasse met een originele V8-benzinemotor.

Maar emotioneel gezien is een EQS vergelijken met een S-Klasse net zoals appels met peren vergelijken. Mijns inziens. Maar als ik ze dan toch moest vergelijken: EQS ervaar ik in rijgedrag een tikkeltje spontaner dan een S-Klasse. In alleen al de comfort-rijstand is de besturing zo scherp en het gedrag zo sportief dat het bijna aanvoelt als een uit de kluiten gewassen A-Klasse AMG. De EQS heeft 631 Nm koppel en brengt de auto in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Bijna sneller nog dan de snelste een Tesla of een elektrische Audi of Porsche.

Het kan aan zijn looks liggen, maar in tegenstelling tot de Audi GT e-tron daagt de Mercedes EQS mijn inner-Max-Verstappen niet uit. Wel mijn inner- dalai-lama. Want zodra ik het nagebootste V8-gerommel uit de luxe boxen heb uitgeschakeld, reis ik in absolute stilte van a naar b. Ik voel rust, dankbaarheid. Ik leef voor even in een bubbel. De bijna naadloze gladde carrosserievorm heeft van tegenwind geen last. Maar dat mag je ook verwachten van ‘s werelds meest aerodynamische coupé.

Lees ook:  ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?
Mercedes-Benz EQS

Mercedes wil het mij gemakkelijk maken door zoveel mogelijk uit de batterij te halen. Ze heeft de EQS daarom uitgerust met een intelligent recuperatie programma dat mij op een slimme manier leert rijden zonder het rempedaal aan te raken. Dankzij enkele slimme sensoren (hallo twintig duizendste chip) als onderdeel van de automatische afstandsregeling en de elektromotoren, is de traditionele mechanische rem grotendeels overbodig. Dit omdat de EQS zo slim is dat hij automatisch kan remmen en kan meten en voorspellen wanneer hij vaart moet minderen.

Evenals de nieuwe S-Klasse heeft de EQS achterwielbesturing die de wielen tot 10 graden kan draaien om te helpen bij het manoeuvreren. Dat betekent dat ik de EQS moeiteloos door Den Haag centrum rijd en verrassend eenvoudig in een parkeervak zet. Van de buitenkant had ik dit niet verwacht te kunnen met deze unit.  De auto beschikt natuurlijk over een arsenaal aan rijhulpsystemen waarmee je met behulp van tal van camera’s en sensoren moeiteloos de wagen in parkeert, of onderweg een botsing kan voorkomen. Vanaf dit jaar zou de EQS met de Drive Pilot optie in Duitsland Level 3 autonoom mogen kunnen rijden.

Value for money

Met de komst van de Mercedes’ elektrische EQS is er mijns inziens een keerpunt gekomen als gaat om range-anxiety, oftewel: angst dat je met een lege accu strandt. In mijn testperiode waar ik van hot naar her ben gereden, heb ik er misschien één keer aan gedacht de Mercedes op te laden. Het hoefde namelijk niet direct. Dit is het gemak en de vrijheid die ik zoek met een elektrische auto.

De EQS lijkt daarmee een newbie op de elektrische automarkt. Ik kan hem daar alleen nog niet goed plaatsen. Er is veel aanbod van volledige elektrisch aangedreven sport sedans, zoals de Porsche Taycan, de Audi GT e-tron of de Tesla Model S. Maar geen van allen zijn te vergelijken met de EQS. De EQS is gewoon voor een andere liefhebber. De oud-geld S-Klasse eigenaar? Ik vind het lastig daar een oordeel over te geven. Maar dat er markt voor is, dat voel ik wel.

De Mercedes EQS 450+ heeft een prijs vanaf 120K. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 euro en over het restant daarboven betaal je 22%, de netto bijtelling. Mijn testauto de Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC AMG Line – tikt bijna 175K aan.

Fab fotografie: Marjolein Tetteroo

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Hoge hakken echte banen
TopGear magazine ligt met ezelsoortjes op mijn nachtkastje. Op mijn Iphone staan...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *