Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Mazda CX-60

Met zijn indrukwekkende uitstraling, Japanse finesse en krachtige hybride aandrijving lijkt de Mazda CX-60 PHEV de ideale metgezel voor een zorgeloze roadtrip naar Italië. Maar hoe houdt deze plug-in hybride SUV zich op de drukke Italiaanse autostrada, in de smalle, heuvelachtige dorpsstraatjes en op de kronkelende bergwegen van het land van wijn? Ik besloot het uit te testen tijdens een roadtrip naar Noord-Italië met deze luxe SUV.

Het maken van veel kilometers is de perfecte gelegenheid om deze hybride stekker-SUV grondig te testen als ultieme reisgenoot. Immers, pas wanneer je een auto volstouwt met bagage, familie én de landsgrenzen oversteekt, leer je hem echt kennen.

Chill out zone

Eén van de grootste pluspunten van de Mazda CX-60 is wat mij betreft de overvloed aan ruimte. Voor de doorgewinterde roadtripper die tijdens het inpakken geen keuzes wil maken over wat wel of niet mee kan, is dit een verademing. Dus alles gaat mee – voor het geval dat, je kent het wel. 

Met een bagageruimte van maar liefst 570 liter is er meer dan genoeg plek voor al mijn tassen, koffers, gereedschap en zelfs de grasmaaier (die moest mee, aangezien we hier een deel van het jaar wonen). Als ik de achterstoelen platgooi, groeit de laadruimte tot een indrukwekkende 1726 liter. Ideaal voor mensen zoals ik, die altijd bergen spullen meenemen. En niet alleen de kofferbak scoort punten; ook het interieur biedt volop ruimte. Zowel voor- als achterin heb je ruim voldoende hoofd- en beenruimte, zelfs voor de langere passagiers.

Een ander hoogtepunt is het strakke, serene interieur. Mazda heeft gekozen voor lichte, luxe materialen zoals nappaleer en esdoornhout, waardoor het interieur een verfijnde en rustgevende sfeer uitstraalt. Perfect om de hectiek van de reis van me af te laten glijden. Het interieur voelt bijna zen-achtig aan, zonder afleidingen of overbodige franjes. Het minimalistische design – ik zou het zelfs Scandinavisch durven noemen – geeft een gevoel van rust. Na uren onderweg te zijn, kan ik bevestigen dat het een heerlijke omgeving is om lange ritten in door te brengen.

Van bergpassen tot autostrada’s

Wanneer je door de schilderachtige heuvels van Piemonte of de levendige straten van Turijn rijdt, komt de veelzijdigheid van de Mazda CX-60 volledig tot zijn recht. Op de lange, Italiaanse snelwegen biedt hij meer dan genoeg vermogen om moeiteloos in te halen en en met gemak door te rijden. Dankzij de combinatie van benzine- en elektromotor accelereert deze SUV in slechts 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u, wat hem een snelle en dynamische gezinsauto maakt.

Lees ook:  De Lancia Ypsilon is terug van weggeweest, en hoe!

De schakelmomenten zijn wel merkbaar, zowel in de elektrische als de benzinemodus, wat de ervaring soms wat minder vloeiend maakt. Maar zodra ik de rijstijl wat sportiever maak, laat de CX-60 zijn ware potentieel zien. Beide motoren werken dan perfect samen, wat zorgt voor een krachtige en precieze rijervaring. De vierwielaandrijving geeft bovendien een veilig en stabiel gevoel, zelfs op de smalle en soms hobbelige Italiaanse wegen.

Ondanks dat ik de Mazda CX-60 test in de nazomerperiode en slechts een enkel sneeuwvlokje hoog in de Zwitserse Alpen heb meegemaakt, is het duidelijk dat het Japanse merk overal aan heeft gedacht. Ga ik bijvoorbeeld op skivakantie, dan zorgt Hill Descent Control (HDC) ervoor dat ik ook op steile, besneeuwde of gladde bergwegen maximale grip behoudt. Dat geeft een geruststellend gevoel. Bovendien kan ik kiezen uit verschillende rijmodi, zoals Normal, Off-Road, Towing, EV en Sport. Met zoveel opties is de juiste modus snel gevonden, passend bij elke situatie.

Een opmerkelijke keuze van Mazda is dat het touchscreen bij snelheden boven de 15 km/u geblokkeerd wordt voor de veiligheid. Hoewel dat een nobele beslissing is, ben ik inmiddels zo gewend aan touchscreens dat het schakelen naar de draaiknop in de middenconsole even wennen was. Vooral als je snel iets wilt aanpassen, zoals de navigatie of het radiostation, vraagt de draaiknop meer aandacht dan simpelweg het scherm aanraken. Gelukkig gebruikte ik vanaf het begin Apple CarPlay voor mijn navigatie en podcasts, en fungeerde het Mazda-navigatiesysteem voornamelijk als back-up voor momenten zonder digitaal bereik.

Ik vergeet bijna een ander groot pluspunt van de CX-60 te noemen, iets wat tijdens een rijtest in Nederland vaak minder opvalt: de verlichting van de auto. Vooral wanneer je rijdt op de pikdonkere, onoverzichtelijke wegen zoals die in het Italiaanse Piemonte, valt het echt op. Smalle wegen met eindeloze, onvoorspelbare bochten, en dat in het donker. Iets wat veel bestuurders stiekem best spannend vinden. Maar in de CX-60 is dat geen probleem dankzij de meedraaiende koplampen en High Beam Assist. Die laatste is onmisbaar in de bergen, en Mazda heeft het systeem uitstekend afgesteld, in tegenstelling tot veel andere merken. Op onverlichte wegen gaat het grootlicht automatisch aan, en wanneer de auto iets detecteert, schakelt hij één of meerdere lichtbundels uit. Dit geldt zowel voor tegenliggers als voor verkeer ver voor je. Het slimme systeem zorgt ervoor dat de voorligger niet verblind wordt, terwijl de twee lichtbundels netjes langs hem schijnen.

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Herinneringen maken

De Mazda CX-60 PHEV is zonder twijfel een indrukwekkende SUV. Met zijn royale bagageruimte, luxe interieur en krachtige aandrijflijn is het een uitstekende keuze voor lange vakantieritten door Europa. De auto voelt comfortabel en veilig aan, en biedt voldoende rijplezier wanneer je van sportief rijden houdt. Vooral de ruimte en het serene interieur maken het een ideale reispartner. De plug-in hybride technologie kan verfijnder en ook het infotainmentsysteem kan een update gebruiken.

Maar al met al is de Mazda CX-60 PHEV een stijlvolle, krachtige en vooral ruime SUV die je met gemak door de kronkelende wegen van Italië brengt – met een kofferbak vol wijnen en herinneringen.

Praktische info

Ik reed in de Mazda CX-60 Takumi, de takumi is de meest luxe versie, de alles-er-op-Mazda  met opties als een Convenience & Sound pack, Driver assistance pack en panoramic pack. Alles kost bij mekaar zo’n € 73.150. De CX-60 Plug-In Hybrid beschikt over een 2,5-liter viercilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor van 129 kW. In stekkermodus kun je theoretisch 63 km rijden op elektriciteit als je onder de 100 km/u blijft. Bij mij kwam hij uit op 55 km. Niet slecht!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Zelf autorijden in Thailand: dit is wat je moet weten!
Zelf autorijden in Thailand is een spannend vooruitzicht. Want hoe houd je...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *