Opel Astra 2022: blits met een stekker

Opel Astra 2022

FemmeFrontaal Awesomeness

7.8 Design
8 Drive
7.8 Comfort
8.5 Value for money
8

Na de Corsa en de Mokka moet ook de gloednieuwe Astra eraan geloven: de stekker. De zesde generatie van de volksheld op wielen komt namelijk met een hybride aandrijflijn, en later in 2023 ook met een volledig elektrische variant. Kan de Astra zich nu echt positioneren als een leuk alternatief voor de populaire Volkswagen Golf? In de omgeving van het heuvelachtige Lissabon maakte Odiel kennis met de veelbelovende Opel Astra.

Design

Een nieuwe baas daagt uit tot veranderingen waarvan je dacht dat je het nooit zou durven, of kunnen. Zo ook de kersverse eindbaas van Opel, Stellantis. Waar automerken als Peugeot en Citroën ook onder vallen. Met de titel Opel Vizor introduceerde Opel eerder al haar nieuw look. Geïnspireerd op het beschermende vizier van een helm. Daarmee kenmerkt de nieuwe Opel-familie zich met een grille, beeldmerk en koplampen die op vloeiende wijze in één module zijn samengebracht. Strakke lijnen, lage taille, lange motorkap, een korte achterkant. En zijn neus, een beetje zoals de Opel Manta van vroeger. De koplampen van de Astra vormen samen met de grille de horizontale lijn. Beide lijnen snijden elkaar precies bij het merklogo, de Opel Blitz. De oh-zo populaire hatchback oogt gelikter dan ooit, met scherpe, hoekige details en ontdaan van opsmuk.

De vorm van de C-stijl – de achterste stijl van de auto – is een knipoog naar opa Kadett en het contrasterende zwarte dak benadrukt het ‘lage’ design van de auto. Tijdens ons perstripje worden we door de heren van Opel zelfs uitgedaagd even de bips van de Astra (on)eerbaar te aaien, om te voelen hoe feilloos de twee achterlichten in de achterklep zijn gegoten. De slanke achterlichten sluiten namelijk – dankzij de thermoplastische constructie – magnifiek nauw aan op de achterklep. Ja hoor, ik voel het. Al voel ik mij een beetje ongemakkelijk bij het strelen van een Astra.

De Astra is weer helemaal van nu, een auto waar je zo nu en dan nog eens je hoofd voor draait. Zeker als je hem giet in een lekker kleurtje zoals mosterdgeel of felrood.

Drive

Voor het hotel staat een overdosis aan Astra’s keurig geparkeerd op alle beschikbare plekken. Het assortiment is groter dan bij menig ander automerk; van diesel, benzine tot plug-in-hybride. Nu zitten we in Nederland niet echt te trappelen om een diesel (hallo boze NOx-uitstoot), dus ik test de plug-in-hybride, en voor de fans van handbakken ook even de snelste benzineversie.

De keuze wat betreft volledig brandstof rijden start met de 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor (PureTech in Peugeot-taal, hoewel Opel die naam niet gebruikt), met 110 of 130 pk aan vermogen. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of in het geval van de 130 pk ook een automaatbak.

De Plug-in hybride bestaat uit een 1,6-liter turbobenzinemotor, elektromotor en 8-traps automaat. Hij heeft een 12,4 kWh lithium-ion-batterij,een van 133 kW (180 pk) en een maximum koppel van 360 Nm. Maar hoe ver kom je met zo’n batterij? Met een volledig opgeladen accu kan de Astra volgens Opel tot 74 kilometer elektrisch rijden in een stadsomgeving, terwijl het officiële WLTP-cijfer 60 kilometer bedraagt. Daarmee zit hij in de buurt van wat nu verwacht wordt van een plug-in hybride van dit formaat. Maar dan moet echt niks tegen zitten.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Tijdens het rijden kun je de boel wel opladen dankzij het regeneratieve remsysteem: energie wordt teruggewonnen en opgeslagen in batterij of is direct beschikbaar voor gebruik. De batterij laad je in 2 uur op met 7,4 kW boordlader bij een openbaar laadpunt of wallbox thuis. Later dit jaar komt er overigens nog een rappere versie van de hybride-Astra op de markt met een totaal vermogen van 225 pk.

Wat betreft rijstijl is de Astra lekker onder handen genomen, dat is al voelbaar vanaf de eerste kilometers van het vliegveld richting het hotel in het Portugese Cascais. De Astra ligt strak op de weg en reageert alert op rem en gaspedaal, en de achttrapsautomaat voelt onwaarschijnlijk soepel. Opel zegt dat ze haar uiterste technische best heeft gedaan om eigen stuurgevoel en demping te creëren. Alleen al om de Astra een ander rij-gevoel te geven dan haar stiefzus van Peugeot, de 308.

Hij draait zeker scherp genoeg, met enigszins lichte maar responsieve besturing die echt nauwkeurig aanvoelt. En ook de wendbaarheid is subliem, dit is een auto waarmee ik zelfs een beetje kan gooien en smijten. Schrijf ik dat nu echt over een Opel? Ik doe dit met de Astra overigens het liefst op smooth asfalt. Hij is namelijk behoorlijk straf geveerd, en stevig gedempt. Het resultaat is een sportief rijdende auto die – als je net even te hard over wat hobbels rijdt – je lijf enthousiast laat meebewegen. Het beste antwoord op dat gedrag is dan even de rechtervoet van het gaspedaal en met kalmte een hobbelige weg trotseren. De auto helt nauwelijks over bij snelle bochten die ik met hoge snelheid neem én dat geeft een betrouwbaar gevoel. Al napratend met collegae over dit pittige karakter van de nieuwe Astra blijkt dat de een het net iets te stug vindt, terwijl de ander zich wel kan vinden in de strakke wegligging. In dit laatste team schaar ik mij ook, het is namelijk niet overdreven stug, en zeker nog comfortabel genoeg voor een lange rit.

Wegrijden uit stilstand gaat perfect en bij hogere snelheden wordt elke plotselinge vraag naar vermogen zonder omhaal of aarzeling beantwoord. De installatie van akoestisch geoptimaliseerde zijruiten vooraan draagt ertoe bij dat ongewenste geluiden, zoals windgeruis, bij hogere snelheden een halt wordt toegeroepen, waardoor deze Astra indrukwekkend stil is. Rijden op lagere snelheden met ingeschakelde elektromotor zorgt voor een serene EV-ervaring, wat veel goeds belooft voor de volledig elektrische Astra-e die straks op de markt komt.

In opa Kadett vond je vroeger geen software, toen waren er ook geen chip tekorten. Hoe anders is dat nu. Zelfs de – meest complete – nieuwe Astra zit bomvol rij-assistentiesystemen die als engeltjes op je schouders zitten, door met allerlei camera’s en radars in de auto de omgeving voor mij in de gaten te houden. Maar waar de Duitse automakers tijdens de persconferentie echt mee weglopen – en terecht – is Astra’s nieuwste versie van adaptieve, niet-verblindende Intelli-Lux LED® Pixel Matrix-verlichting. Een boel ingewikkelde termen. Maar in het pikkedonker op onvoorspelbare wegen zijn deze slimme lampen wel zo veilig. Om precies te zijn, bestaat de verlichting uit 168 individuele LED-elementen (84 per koplamp) die je helpen veilig de nacht door te reizen. Volgens Opel het beste verlichtingssysteem in de compacte klasse.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

Comfort

Achter het stuur van de nieuwe Astra voelt het degelijk en opgeruimd. Met binnen handbereik handige knoppen voor de belangrijkste functies zoals verwarming, ventilatie en de volumeknop van de radio. Het interieur van de Astra weerspiegelt Duitse degelijkheid. Alle overbodigheden zijn gestript en het design is teruggebracht tot een functionele eenheid.

Het digitale ‘Pure Panel’-display bestaat uit twee 10-inch schermen die kraakhelder zijn, terwijl het ingebouwde infotainmentsysteem echt een verbetering is ten opzichte van zijn voorganger. Inclusief oplaadvak voor mijn smartphone in het middenconsole. En terwijl mijn smartphone weer wat accu bijsnoept, kan ik mijn telefoon ook koppelen met Android-Auto of Apple Carplay. Ik zie verder voor de verstokte Opel-roker nog een aanstekerlader die ik niet helemaal begrijp, én zeven centimeter verderop het andere uiterste van een aanstekerlader, USB-C oplaadpoorten. Maar waar is de gewone USB-poort gebleven..?

Ken je Siri van Apple? En “Hey Mercedes” van Mercedes? Spraakbesturingssystemen. Ook de nieuwe Opel Astra heeft zo’n systeem voor je in de schappen. Met “Hey Opel” kun je de Astra dan dingen laten doen zoals berichten dicteren, het weer in Nederland opvragen, of naar je bestemming laten navigeren. De mogelijkheden zouden eindeloos zijn. Helaas komt hij soms niet verder dan “Ik begrijp het niet”. Er moet nog even gewerkt worden aan de relatie…

Tot slot de bagageruimte van de Astra, die is even groot als die van de Focus en de Golf, met 422 liter ruimte, of 1339 liter als je de achterbank neerklapt.  Maar dat geldt alleen voor de brandstof-Astra. In de plug-in-hybride heb je iets minder ruimte. Passagiers zullen over het algemeen niet klagen over hoofdruimte op de achterbank van de Astra, maar ze zullen merken dat hun knieën en benen stevig tegen de rugleuningen van de voorstoelen worden gedrukt.

Value for money

Er was een tijd – zo’n 20 jaar geleden – dat ik het niet waagde om met een afspraakje thuis te komen die in een Opel reed. Mijn familie had (of heeft) nogal een specifieke autosmaak. Toch gebeurde het weleens. Ik vroeg mijn date dan of ‘ie met zijn lichtbruine Opel Kadett (later werd het een Ascona) twee straten verderop op me wilde wachten. Nu, twee decennia later kan ik je verzekeren dat je met de opvolger van de Kadett – de spiksplinternieuwe Opel Astra – best voor mag komen rijden bij je nieuwe schoonfamilie!

Voor welk bedrag kan je met een nieuwe Astra naar je schoonfamilie rijden? De meest betaalbare Astra met 110 pk en handgeschakelde bak mag je meenemen voor ongeveer 29K. De plug-in-hybride start bij 36K en voor de mooist aangeklede en complete plug-in-hybride zit je op 37/38K. De zeldzame liefhebber die gaat voor een dieselvariant moet rekenen op bijna 40K voor nieuwe Astra.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Lexus UX 250h: Hallo stoertje!
Stel je bent op zoek naar een nieuwe crossover, dan geef ik...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *