Mercedes-Benz EQA: Club Mercedes

Mercedes-Benz EQA

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Design
9 Comfort
8.5 Drive
7.5 Value for money
8.5

Mercedes-Benz is lekker op dreef: na de EQC is er nu de EQA. Het Duitse merk heeft namelijk de compacte GLA en de stijlvolle EQC in een blender gegooid en voilà: een nieuwe EQA is daar. Een volledig elektrische wagen, met een vermogen van 140 kW en een actieradius van rond de 426 km (WLTP).

Momenteel vindt er een explosie van nieuwe elektrische auto’s plaats. Denk aan de BMW iX3 en de VW ID.4 (en straks ook de nieuwe Audi Q4 e-tron). Ook Mercedes drukt de e-pedal stevig in met nieuwe modellen. Alle nieuwe, 100% elektrische auto’s van Mercedes-Benz krijgen het labeltje ‘EQ’ mee. Als Mercedes-kenner zie je direct de ‘normale’ GLA als je naar dit exemplaar kijkt. Ook niet gek als je bedenkt dat de EQA op hetzelfde platform is gebouwd. Maar uiterlijk heeft het de genen van de EQC meegekregen.

Design

Een eerste blik op de auto bevestigt dit ook: “Hey, dit is een EQC, maar dan in maatje XS!”. Om te beginnen is het smoelwerk bijna identiek aan die van zijn grote broer. De EQA heeft echter net iets andere koplampen, maar het brede, zwarte grille-design is onmiskenbaar EQ. De ster van het Duitse merk pronkt uiteraard op de dichte grille-panelen.

De EQA is verder herkenbaar aan de doorlopende lichtstrips aan de voor- en achterzijde. Een glasvezelstrip verbindt de dagrijverlichting van de full-led-koplampen met elkaar en ook achter lopen de led-achterlichten naadloos over in een lichtband. Zo oogt het achterwerk net wat dikker. En ‘s avonds, of als je de EQA in een parkeergarage parkeert, ontpopt de auto zich als ware als een chique nachtclub. Alle sfeerverlichting, uiteraard led, gaat aan, wat een gezelligheid! Zowel in de auto als buiten de auto. En als ik wil kan ik de kleurtjes in Club Mercedes zelf nog aanpassen. Ik heb de keuze uit 64(!) kleuren!

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mercedes-Benz Nederland (@mercedesbenz_nl)

Je kan de auto overigens ook zo dik aankleden als je wil. Echter niet voordat ik er een disclaimer aan hang: want dat kost wel een duit meer dan de vanafprijs. Maar als je wil, is hij verkrijgbaar met 20(!) inch velgen in bi- of tricolor design. Verder houdt Mercedes niet van basic, en pakt uit met roségouden of zelfs blauwe accenten. Dat roségoud is trouwens, afhankelijk van de uitrusting, ook terug te vinden op de luchtuitstroomopeningen, stoelen, de sleutel en in het interieur.

Lees ook:  Hyundai IONIQ 5 N: Een Kanon van een Elektrische Auto

Comfort

Het interieur van de nieuwe EQA is nagenoeg identiek aan die van de GLA. Het heeft dezelfde stijlvolle en eenvoudige lay-out en een bijna identiek infotainmentsysteem met standaard twee schermen. Ook de EQA beantwoordt al je vragen. Wel beleefd en met twee woorden spreken, het blijft immers een Duitser (knipoog). Je start je commando altijd met: “Hey Mercedes”, om vervolgens je vraag te stellen: “Breng me naar Rowan Peperkamp”.

Mercedes-Benz EQA

Hoe vervelend is het als je je navigatie instelt, maar zelf nog je hoofd moet breken over een eventuele laadstop? Mercedes begrijpt dat. Daarom is de navigatie uitgebreid met Electric Intelligence. Het systeem berekent hoe je het snelst op plaats van bestemming komt én houdt daarbij rekening met eventuele laadtijden. Zo let Electric Intelligence op de actieradius, maar ook op de topografie en de weersomstandigheden. Uiteindelijk zal het systeem ook rekening houden met jouw rijgedrag en weet het precies wanneer er een laadstop gepland moet worden. Navigatiestress is zo verleden tijd.

Daarbij moeten slimme rijassistentiesystemen het je nóg makkelijker maken in de al comfortabele EQA. Zo bevat de auto standaard een actieve spoor- en remassistent. Daarbij zijn de functies van het rijassistentiepakket verbeterd. Dat omvat bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodbaanfunctie en de uitstapwaarschuwingsfunctie.

Mercedes denkt ook aan de veiligheid van de andere inzittenden. Zo vind je overal airbags: rond de knieën, rondom de ruiten en rond je middel. Daarbij zijn de voorstoelen (optioneel) uitgerust met elektrische, reversibele gordelspanners.

Drive

Dit model heet de ‘EQA 250’ en wordt geleverd met een elektromotor met 190 pk en 375 Nm koppel. Hij accelereert in 8,9 seconden van 0 naar 100 km / u, wat ongeveer hetzelfde is als een normale GLA 200 met een benzinemotor van 163 pk.

Bij een standaard Mercedes-Benz EQA krijg je ook standaard veren en dempers. Maar als je je portemonnee nog eens trekt kun je ook kiezen voor adaptieve ophanging. Daarmee kun je de EQA of comfortabeler laten voelen tijdens een rit, of juist sportiever.

Om zoveel mogelijk uit de actieradius te halen, heeft Mercedes zijn hoofd gebroken over de aerodynamica van de EQA. En met succes. De volledig gesloten koevluchtregeling, aerodynamisch vormgegeven voor- en achterbumper, een gladde, bijna volledig gesloten voertuigbodem en speciale voor- en achterwielspoilers komen de efficiëntie van de wagen ten goede. Er is ook geen grille. Simpelweg omdat elektrische auto’s geen grote grilles nodig hebben. Dit omdat ze geen motor hebben die heet wordt en gekoeld moet worden. In plaats daarvan krijg je een groot stuk glanzend plastic, met een kleine luchtinlaat eronder.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Remmen kan abrupt of subtiel. Je kunt namelijk het regeneratieniveau van de elektromotor aanpassen, en in de sterkste stand remt ​​het de auto behoorlijk af als je het gaspedaal loslaat. Je kunt tevens de auto besturen met alleen het rechterpedaal, zonder dat je de remmen hoeft aan te raken.

Rijden in de Mercedes-Benz EQA gaat bijna geruisloos. Zo stil, ik ervaar het als heuse ontspanning. Voor sommige, die snelle Tesla’s gewend zijn, zal het iets te tam zijn. Maar ik schat in dat de EQA voor het gros van de autorijders nog steeds levendig genoeg is.

Mercedes-Benz EQA

Het duurt iets minder dan 6 uur om de 66,5 kW-batterij op te laden van 10% tot 100% met een 11 kW-wallbox. Je kunt hem ook aansluiten op een openbare snellader van 100 kW, die hem in een half uur van 10% naar 80% oplaadt. Als je hem thuis oplaadt met een driepolige stekker, duurt het volledig opladen meer dan 22 uur, dus werk nog een dagje thuis. Een wallbox van 7 kW verkort dit echter tot 9,5 uur, dus dan kan hij ‘s nachts zijn werk doen.

Laden in Europa
Met ‘Mercedes me Charge’ kunnen EQ-rijders terecht bij meer dan 175.000 openbare laadstations in heel Europa. Oh, en Mercedes-Benz zorgt daarna voor compensatie met groene stroom. Lekker bezig.

Value for money

En dan de hamvraag: wat kost deze ‘compacte’ GLA op batterijen? De Mercedes-Benz EQA 250 is er voor net geen 50.000 euro. Voor de ‘Business Solution Luxury’ variant mag je daar nog eens wat duizendjes bij op tellen. Mijn testexemplaar bezat precies 20.000 euro aan luxe-opties. Van rij-assistentiepakket, indrukwekkend panoramadak, intelligent mediasysteem, premiumpakket, 20 inch lichtmetalen velgen tot AMG line pakket. The whole shabang. Wat dus neerkomt op 70.000 euro. In de lease uiteraard gerekend met 12% bijtelling (2021).

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Opel Corsa: hippe dertiger
Is dit alles? Voldoe ik nog wel aan de verwachtingen? Zie ik...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *