Audi A8L: “Sorry, hij steekt een beetje uit”

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Flirt factor
10 Comfort
9 Drive
8 High heels proof
8.5 Value for money
8.8

Een beetje? Zeg maar, gerust een meter! Op de fiets dan maar om boodschappen te halen. Want om nu met een verlengde Audi A8 dwars op de parkeerplaats bij de groentejuwelier te staan is een beetje ‘too much’ voor mijn keurige linkse buurt. Voor de rest van de testweek heb ik niks te klagen, want deze verlengde versie van de Audi A8 is bijna briljant. Niet alleen vanwege de oneindige luxe aan boord, zijn romige rijeigenschappen of de hoeveelheid beenruimte op de achterbank.  Maar ook omdat we bij FemmeFrontaal niet vies zijn van een beetje uiterlijk vertoon op zijn tijd ;).

Flirt factor

Dit is alweer de vierde generatie van de (w)Audw)i A8. Een auto van maar liefst 5m30 lang! Een normale A8 meet overigens “slechts” 5m17.  Het is en blijft een statusbak, zoals een jas van Chanel, een horloge van Rolex, een tas van Louis Vuitton of goddelijk eten in een sterrenrestaurant. Al manoeuvrerend in mijn uberlinkse buurtje, dat aandelen heeft bij stekkerauto’s als Tesla en Volvo, ga ik ondanks de afgunstige blikken stiekem langzaamaan houden van deze immense Audi met jetsers van wielen. De A8L is namelijk meer dan een klassieke en imposante ‘directeursauto’.

Comfort

Allereerst is daar het interieur, dat om te smullen is. Dit is wat vrouwen willen, prachtig zacht warm en aaibaar leder op de zetels en op het stuur, een kraakhelder geluidssysteem van Bang en Olufsen en stoelen die zo lekker zitten dat je tijdens het rijden in een soort zen-modus terecht komt. Voor mij zie ik twee touchscreens op de middenconsole. Het bovenste is voor de bediening van de infotainment en de onderste voor de rij- en comfortsnufjes. Het is alsof ik in een kluis rijd, zo geluidloos is hij mede dankzij de dubbele beglazing. En naast subtiele stoelverwarming en stoelventilatie masseert hij ook mijn rug. Alsof er kleine vuistjes zachtjes in je rug porren… Ik spin als een kat en mijn luikjes gaan bijna dicht tijdens het rijden.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Hartstikke gevaarlijk natuurlijk. Ook mijn passagiers achterin worden flink verwend in de Audi A8L: allereerst met zoveel beenruimte dat ik er bijna in kan liggen (dat biedt mogelijkheden), subtiele en mooie touchscreen schermpjes achterin, handige vakken voor lekkere dorst én stoelkoeling, verwarming of massage. Enfin, de eerste klas bij KLM verbleekt bij al deze luxe aan boord.

Drive

Ik rij in de A8L mét luchtvering. En dat laatste is echt subliem, in de meest comfortabele stand strijkt hij alle hobbels en drempels glad, zo romig! Ook is de besturing intuïtief en licht. De zescilinder met 286 pk laat in de rijstand ‘dynamic’ af en toe wat van zich horen, en dan voel ik gelijk ook weer even dat ik leef. Daarmee wordt de vering wat straffer en het rijgedrag sportiever. Met haar vierwielaandrijving – quattro voor niet Audi-kenners –  laat de A8L het wegdek niet meer los, is hij verrassend genoeg nog eenvoudig te manoeuvreren op smalle weggetjes, reageert hij direct in het stuur en trekt hij – na een zuchtje turbogat –  ook nog eens rap genoeg op. En dat alles in serene rust. Of je nu chauffeurtof lekker in slaap kukelt op de uberluxe achterbank.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Dit jaar is de A8 tijdens de ‘Automotive Innovations Award’ verkozen tot meest innovatieve premiummerk in de categorie ‘Autonoom rijden en veiligheid’. De actieve demping eindigde bovenaan. Bij een naderende aanrijding van opzij beperkt die de risico’s voor de inzittenden door de carrosserie kort voor de impact enkele centimeters te verhogen. De uitstapwaarschuwing, laser scanner en de HD Matrix LED-koplampen met Audi laser licht bezorgden de grote limousine eveneens belangrijke punten. Ook is het mogelijk om semiautonoom – level 3 – te rijden met de Audi A8L. Met wel af en toe de handjes aan het stuur is dat superrelaxed op de A2. Met bijvoorbeeld het ‘Audi AI Traffic Jam Pilotneemt de Audi functies over van mij als bestuurder bij fileverkeer tot 60 km/u op provinciale wegen en snelwegen. En zelf inparkeren hoeft natuurlijk ook niet, als je dat niet wil. Daar heeft Audi ook kabouters voor in de A8L.

Value for money

Hoe ik het ook wend of keer, de Audi A8L past me toch als een jas van Ted Baker. Het is niet zijn lengte, maar het zijn uiteindelijk de kleine dingen in deze grote zakensedan die het doen. De weelde aan boord (massage/tv-schermpjes), zijn romige rijgedrag (stil/luchtvering/reactief), zijn avontuurlijke inslag (quattro) en zijn charme, net niet over de top zoals een S-Klasse wel kan zijn.

Lees ook:  Fiat Topolino: stadsauto of strandauto?

Luxe en stijl kosten geld, dat is een feit. De Audi A8L waar ik mee reed – 50 TDI quattro 286pk Tiptronic – heeft een nieuwwaarde van 180K. De basisprijs van deze diesel is echter 112K. Kun je nagaan HOEVEEL opties ik had! Maar dan praten we ook over een versie die de directeur van KLM zou rijden, businessclass niveau. De vanafprijs van Audi A8 – met normale lengte – ligt rond de 109K. Houd je hiervan dan ben je ook gecharmeerd van de BMW 7 serie, Mercedes-Benz S-Klasse of Lexus LS, die ook vierwielkunsten en romige rijeigenschappen in hun portfolio hebben, maar nu net eventjes iets minder innovatief zijn als deze A8.

Fab fotografie door onze huisfotograaf: Lars Oosterveen

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Volvo XC90 – Stoer en stijlvol
Zo nu en dan wordt er een nieuwe auto op de markt...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *