Dit is de gloednieuwe Peugeot 408 (en wij mochten al even kennismaken)

Peugeot 408

In het creatieve design lab van Peugeot, even buiten Parijs, maakte Odiel vorige maand al even kennis met de kersverse Peugeot 408. Een imposante SUV met fastback-silhouet, én echt wel anders dan anders.

Dit creatieve lab is dé plek waar de creatieve ideeën en designs van Peugeot worden bedacht en uitgewerkt. Samen met tien andere juryleden van Women’s World Car of the Year brachten we begin mei een bezoek aan dit lab dat sinds 2012 bestaat, én waar de nieuwe Peugeot 408 als newbie in het geheim zat te schuilen, tot de publiciteit losbarst.

Looks

Deze sportieve Peugeot is op het eerste gezicht duidelijk een afstammeling van de Franse leeuw, maar hij wijkt qua design toch een beetje af. Het lijnenspel is krachtig, scherp en de grille – die dezelfde kleur heeft als de rest van de auto – maakt indruk. Aan de voorzijde vallen de lange motorkap en relatief hoge spatborden op.

Qua lengte meten we 4.690 mm, met een wielbasis van bijna 2.790 mm. Dat betekent méér plaats op de achterbank. Dat Peugeot met de nieuwe 408 – die overigens al wel in een andere gedaante rondrijdt in Azie – mikt op de hele wereld als doelgroep wordt duidelijk als we je meenemen naar de achterkant van de auto. Zo strak, minimalistisch en Europees als hij is aan voorzijde is, zo bijzonder druk is hij aan de achterzijde. Omdat we de nieuwe Peugeot 408 als enige consortium van journalisten ter wereld als eerste mochten aanraken, waren de meningen over het design van met name de achterbumper verdeeld. Je ziet namelijk een omgekeerde uitsnede van de achterbumper, en dat is best verrassend.

Lees ook:  Renault Rafale: Een welkome afwisseling op de weg

Lekker ruimtelijk ook

De bagageruimte van deze SUV coupé is bijzonder ruim te noemen ; wanneer je beide rugleuningen neerklapt neemt het laadvermogen toe van 536 tot 1.611 liter. En met de rugleuning neergeklapt, kan een voorwerp tot 1,89 meter lang worden geladen. Ideaal voor kleine verhuizingen, of tripjes naar de Ikea.

Bomvol veiligheid

Ook heeft de Peugeot 408 de nieuwste generatie van de PEUGEOT i-Cockpit, voor ons direct herkenbaar aan het kleine stuurwiel. En met met zes camera’s en negen radars zorgen de – maar liefst –  30 rijhulpsystemen voor rust en veiligheid.

Eerst een plug-in-hybride

Naast een zuinige benzineversie met 130 pk komt de 408 komt ook met twee Plug-in Hybrid versies op de markt. Eentje met 180 en eentje met 225 pk. In principe kun je hiermee 60 km (WLTP). Dikke prima als je dagelijks 30-50 km rijdt voor je werk. Dan kun je dat in ieder geval emissievrij doen. Alle drie de motoren zijn standaard gekoppeld aan een 8-traps EAT8 automatische transmissie. Een geheel elektrische versie volgt over een paar maanden.

Prijzen hebben we helaas nog niet, maar zodra die er zijn, vullen we dit in dit artikel aan. Voor een rondleiding rond de auto op video, check onze Instastories.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?
In 1972 werd de BMW 5 Serie geboren en sindsdien is het...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *