Renault Captur: Pluk de dag

Crossovers, uitgevonden voor mensen die een klein beetje geïntimideerd raken door SUV's. Of gemaakt voor gezinnen die met hun pindakaas etende, daar-word-je-groot-mee, kids uit hun hatchback zijn gegroeid. Dutch designer Laurens van den Acker heeft er weer een kaskrakertje bij, gok ik. De nieuwe Renault Captur. Renaults eerste crossover. FemmeFrontaal testte deze Franse rakker met hoge instap vorige week in heuvelachtig Frankrijk.

FemmeFrontaak Awesomeness

7 Comfort
7 Drive
7 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Prijs/kwaliteit
7.2

Crossovers, uitgevonden voor mensen die een klein beetje geïntimideerd raken door SUV’s. Of gemaakt voor gezinnen die met hun pindakaas etende, daar-word-je-groot-mee, kids uit hun hatchback zijn gegroeid. Dutch designer Laurens van den Acker heeft er weer een kaskrakertje bij, gok ik. De nieuwe Renault Captur. Renaults eerste crossover. FemmeFrontaal testte deze Franse rakker met hoge instap vorige week in heuvelachtig Frankrijk.

Hallo Captur
“In de Renault Captur zit de ziel van de concept car die ik presenteerde als illustratie van het nieuwe designbeleid van Renault”, aldus een trotse Dutch Designer, Laurens van den Acker. De Captur heeft de naam, de vrolijke bek, de stijl en de details gekregen van zijn concept inspirator. Met zijn prominente wielen, golvende welvingen (geen hoekje te vinden in en op deze auto) en faboulas lakkleurtjes is de Renault Captur in Franse dorpjes al een headturner.

RenaultCaptur_femmefrontaal_

Speels
Het risico van rijden in een auto met een hoge instap is het Golf-Plus-complex. Of nog beschamender, het Toyota-Yaris-Verso-syndroom. In deze auto’s wil je als autoliefhebber eigenlijk niet gezien worden. Alleen saaie oude dozen rijden in een dergelijke auto. Voel je je een grijze muis als je in deRenault Captur rijdt? Nee. Integendeel! Het is een plezier om in deze crossover te rijden. Mede doordat het fancy exterieur is doorgetrokken in het interieur weet je dat je in speelse auto rijdt. Je vaart er ook nog eens heel eenvoudig mee weg. Of je nu rijdt in de handgeschakelde diesel- of de automaat benzine versie. De automaat rijdt ook nog eens verrassend soepel. Hij glijdt de volgende versnelling in, zonder haperingen. De Captur is echter minder opgevoed om snel op te trekken of lekker strak over bochtige bosweggetjes te scheuren. Hij heeft wat speling in het stuur waardoor je minder feeling hebt met het wegdek. Een keuze voor comfort, zegt Renault. In de bergjes komen de zuinig afgestelde motoren net iets te kort om rap te accelereren. Het lijkt dan alsof de Renault Captur een paar seconden nodig heeft om over deze handeling na te denken. Hij loeit ondertussen wat. En fluistert je vervolgens lief toe: “Geen haast madame, geniet en capture het landschap”.

RenaultCaptur_femmefrontaal_doors

Wanna play
Ook deze Franse minnaar bied je fancy lakkleuren en dak designs. Help! Keuzestress. Voor wie voor safe gaat zijn er een paar mainstream kleuren voor het dak en de romp. Voor wie voor individualiteit of het ‘wanna play’ imago gaat kan onder meer kiezen uit koninklijk oranje of hemels blauwe romp met dito kek dakmotief. De combinatie van verschillende dak- en torsokleuren maakt de Renault Captur sowieso al een stuk spannender dan andere crossovers.

RenaultCaptur_femmefrontaal_bekleding

Kleine wasjes, grote wasjes
Net als in de nieuwe Clio kun je het interieur van de Renault Captur mixen, matchen zo gek als je wilt of zo christelijk als je bent. Hemels blauwe-, sinaasappel oranje- of appeltjes groene ventilatoren, lijsten om de boxen, navigatieframe of Magic Drawer. Renault goes Ikea. Want sommige mensen wonen in hun auto. En waar kun je dan het beste inspiratie vandaan halen om aan de woonwensen van toekomstige Captur-bewoners te voldoen? Juist. De Renault Captur beschikt onder meer over een onwijs grote uitschuifbare lade, de Magic Drawer. Vergeet het krappe dashboardkastje. Ontmoet de nieuwe sokkenlade van de Renault Captur. Daar passen wel drie Christal Clear flesjes, een fototoestel, een kentekenbewijs, een zonnebril, een paar pumps en make-up tasje in. Gekoeld. Nog een interessant detail, die ik niet eerder heb gezien in een auto; afritsbare stoelbekleding! Okay, het is even wennen om ritsen te zien in het interieur van een auto. Niet super fashionable. Wel super praktisch. Voor als je na een moddergevecht of paintbalevent geen zin hebt om schone kleren aan te trekken. Of voor als je gewoon trek hebt in een dirty drive. Je ritst bij aankomst thuis de bekleding los, trekt het van de stoelen en wast de modder of de verf eruit in een 30 graden wasje. Je hebt de keuze uit acht soorten afritsbare stoelbekleding, allen geleverd in stof. Geen très chic leer in de Captur. Benieuwd of Renault binnenkort de naaipatronen van de stoelbekleding vrijgeeft, dan kan de klant zijn zetels zelf pimpen!

Lees ook:  De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

RenaultCaptur_femmefrontaal_dashboardkastje

Coole gimmicks
De technische gadgets aan boord zijn 2013-proof. Sommige pookjes en knopjes zijn even wennen. Typisch Frans, het moet net even anders. Met het multifunctioneel stuurwiel kun je niet alleen naar links en naar rechts draaien –knipoog-, maar je kan er ook je cruise control mee aan- en uit zetten. De radiobediening zit met het pookje verstopt achter het stuur. Het ingebouwde multimediatablet is eenvoudig en voor zijn klasse erg mooi. Nog fraaier dan in de geteste Clio. Hij is simpel en uitgebreid. Renault noemt het R-link. De navigatie app van TomTom heb ik als zeer fijn ervaren. Het ziet er uit alsof je in een reality video game stuurt. Heldere kleuren, 3d optie, heldere vrouwelijke stem en als klapstuk de Renault Captur afgebeeld als avatar. Naast de navigatie app heeft Renault 50 apps te koop in zijn winkeltje, de R-link store. Waaronder de Coyote app waarmee bestuurders onderling  informatie met elkaar delen over flitsers of obstakels op de weg.
Het zal door de lage vanaf prijs komen dat de Renault Captur een dode hoek detectie en het lane departure systeem (dat waarschuwt je wanneer je van rijstrook verandert zonder richting aan te geven) mist. Wel levert de Renault Captur standaard de gimmick Hill Assist, die voorkomt dat je heel gênant stiekem achteruit rolt bij het optrekken vanaf een heuvel.

RenaultCaptur_femmefrontaal_kofferbak

Pluk de dag
Waar de Clio staat voor liefde, staat de Renault Captur voor ontdekking. Pluk de dag en leg je mooiste momenten vast: Captur = Capture, heeft u hem? De Captur is meer dan een frivole Clio op hoge poten. Hij is namelijk verrassend ruim, praktisch en aantrekkelijk geprijsd met een onverklaarbare gunfactor. Drie steekwoorden om de Renault Captur te omschrijven: flexibel, familie en fun. Een allround crossover die je prima als jong gezin, met maximaal twee kids, als werkmans-auto in kan zetten. Voor een verhuizing of voor een zomerse roadtrip naar de Franse kust met surfplanken op het kekke dakkie.

Lees ook:  Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety

PS. Laurens: je bent iets vergeten in het design van de Captur: de lichtmetalen dorpel. Die ligt er nu dodelijk saai en kaal bij. Even signeren misschien?

RenaultCaptur_femmefrontaal_blauw

Signature song
“Woa wow wow, leave me where I’m having fun!
That’s lying in the morning sun
And tell me when the day is done,
Cause I’m a lion in the morning sun”
Lion, In the morning sun

Nice to know:
Zoek het avontuur op, ontmoet nieuwe mensen en leg je mooiste momenten met familie en vrienden vast. Vergeet daarbij niet de Captur mee te nemen. Met deze luchtige en avontuurlijke boodschap gaat Renault met de Captur de concurrentiestrijd aan met de hoger geprijsde en minder zuinige Nissan Juke, Opel Mokka, Fiat 500L en Peugeot 2008. Een Renault Captur is er al voor 16.000 euro. Dan heb je een Authentique versie. But be ware! Er zit een addertje onder het gras. De Authentique beschikt namelijk niet over een radio! Laat staan afritsbare stoelbekleding of airconditioning. En om je bijrijder nou te verblijden met jouw prachtige zangstem… Om te voorkomen dat je in een naakte versie van de Captur rijdt is het advies om een paar maanden door te sparen voor de Expression- (vanaf 17.990 euro) of Dynamique (vanaf 19.490 euro). Onder de motorkap van de diesel ligt een onwijs zuinige 90 pk dieselmotor, voor de leaser 20% bijtelling. Met een verbruik waar je U tegen zegt (in theorie dan), 3,6 op 100km. In de bergen haalt hij dit natuurlijk net niet. De geteste benzineversie doet 5,4 liter op 100 km en heeft 120 pk. De Fransen doen nog meer groen; het gebruikte kunststof in de Renault Captur is namelijk voor 17% verwerkt uit recycled materiaal. Nieuwsgierig naar meer kleurtjes van de Captur? Check de foto’s van ons uitstapje op Facebook FemmeFrontaal!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
XPENG P7 Performance: De proef op de som
De XPENG P7 die in 2020 in eigen land werd gelanceerd, is...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *