Audi Q7: Miss Mammoet

Recent was het zo ver. In alle vroegte vertrok ik naar Leusden om bij de importeur van mijn favo automerk mijn eerste testauto als columniste van FemmeFrontaal.nl op te halen. Niet zomaar een middenklasse of medium sized stadsautootje, maar de grootste SUV van Audi; de Q7 met maar liefst 333 paardenkrachten!

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
9 Drive
7 High Heels proof
8 Flirt factor
7 Prijs/kwaliteit
8

Recent was het zo ver. In alle vroegte vertrok ik naar Leusden om bij de importeur van mijn favo automerk mijn eerste testauto als columniste van FemmeFrontaal.nl op te halen. Niet zomaar een middenklasse of medium sized stadsautootje, maar de grootste SUV van Audi; de Q7 met maar liefst 333 paardenkrachten!

Queen of the road
Blinkend en pronkend met haar boobs en bips stond ze me op te wachten in de parkeergarage. Na een korte introductie van de specificaties kon mijn avontuur met Miss Mammoet beginnen. Overigens niet nadat ik de vriendelijke Audi-meneer had gevraagd om haar vanuit de parkeergarage in de juiste richting voor vertrek te zetten. Ik was namelijk nog ietwat licht in mijn hoofd van de prijslijst die ik zojuist had gezien en voorspelde niet veel goeds over de pilaar waar ze vlak naast stond. Maar liefst 126.000 euro’s is de waarde van deze zevenzitster die in 6,8 seconden van 0 tot 100 km/h snelt!

AudiQ7_femmefrontaal_vaderdochter

Off we go!
Eerst maar eens richting mijn hometown met een lang stuk snelweg. Vol adrenaline arriveerde ik in de stad. En nu? Wat gaan we doen? Boodschappen! Hoe praktisch is ze? Met klamme handjes reed ik de parkeerplaats van de C1000 op. Los van het feit dat de combinatie Q7 en C1000 ietwat bijzonder is, was mijn grootste hoofdbreker; hoe ga ik in vredesnaam deze obese four wheel drive met panoramadak en elektrisch uitschuifbare trekhaak parkeren? Met kriebels in mijn buik en trillende rechtervoet lukte het me vrij vlotjes, vond ik zelf. Handrem: check. Lichten uit: check. Motor uit: check. Deur op slot? Euh, het op slot doen van deze bolide leek een wiskundig hoogstandje te worden. Of was het de adrenaline die door mijn lijf gierde? Na wat gepruts met de sleutel lukte me het, fijn. Als een razend rietje de supermarkt in en dan snel weer terug.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

AudiQ7_femmefrontaal_wielen

Meet the parent
Ik vervolgde mijn weg om de Audi Q7 voor te stellen aan paps. Als liefhebbers van Audi zouden we samen deze Queen of the Road vergelijken met onze eigen bolides: Een Audi 100 uit 1982, een Audi A6 Avant uit 2002 en My First Audi A3 uit 2002. Al snel kwamen we erachter dat het appels met peren vergelijken was. De SUV heeft echt een andere rijbeleving. Met name de omvang, het vermogen en het comfort maken het verschil. Niet dat onze eigen auto’s dat niet hebben, maar dit is gewoon echt anders. We zijn erover uit dat de omvang hierbij de belangrijkste factor is. Zo moest paps zeker vier keer ‘steken’ om de SUV na een doodlopende weg te keren. Prima te doen hoor, met de camera in het dashboard. Maar het duurt gewoon een tijdje langer. Wat zeker geen straf is, ze is echt uiterst comfortabel met lederen elektrisch verstelbare stoelen. En ook de geluidsinstallatie kon onze goedkeuring verdragen. Wat ik persoonlijk erg gaaf vond was de box die over de volledige breedte van de bovenkant van het dashboard liep, dat zorgde ervoor dat de basgeluiden je heerlijk om de oren vlogen. Terwijl ik tijdens een pitstop een make-up check deed in de enorme zijspiegels, wierp paps een blik op de motor. Tsja. Ook die was groot, al had hij groter verwacht. Wat is dat toch met mannen die dan even onder de motorkap moeten kijken? Het blijft slechts bij kijken, er valt toch niets te doen…

Slurp
Het was een geweldige ervaring om in een auto van deze omvang en prijsklasse te mogen sturen. Ik voelde me classy en bevoorrecht; dit is echt niet voor iedereen weggelegd. Maar dat gevoel werd wel een stukje minder toen ik bij de benzinepomp stond. Ruim 130 euro was er nodig om de tank te vullen. Stiekem was ik dan ook blij dat ik na vier dagen weer in mijn eigen Wauwdi mocht stappen. Oprecht, ik had haar gemist. En ik dacht bij het wegrijden: ‘Is dit verschil echt 122.000 euro waard?’ Nee, dat niet. Maar heb je geld genoeg; just do it! De Audi Q7 is een genot om in te rijden. Zonder centje pijn rijd je er de wereld mee rond. Of gebruik je haar voor een shopweekendje Monaco. Met vijf vriendinnen en dan nóg genoeg ruimte over hebben voor alle aankopen. Maar dan wel met parkeerwacht, om miss Mammoet veilig en deukvrij te parkeren.

Lees ook:  Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety

AudiQ7_femmefrontaal_

“Ik neem je mee, ik neem je mee op reis
ik neem je mee, naar Rome of Parijs
ik lijk misschien wel cool doordat je weet wat ik nu voel
jij klinkt als muziek dus laat je zien wat ik bedoel
ik neem je mee ee-eh-eh-eeee”
Gers Pardoel – Ik neem je mee

Nice to know
De geteste Q7 Audi Q7 3.0 TFSI 333pk Quattro bevatte ontzettend veel luxe. Bijvoorbeeld de cruise control met afstandsradar, wat voor een veilig gevoel zorgt. En ook de waarschuwingslampjes in de zijspiegel als bewaking voor je dode hoek en de lane assist. Niet te vergeten ook het feit dat de vering van de auto op verschillende standen is in te stellen en de stoelen instelgeheugen bevatten. Lengte van Miss Mammoet: 5089 mm (niet echt XXS, zie kenteken), breedte: 1983 mm en hoogte: 1737 mm  Totaalbedrag testauto = 126.000 euro’s. Het brandstofverbruik was 10,7 liter per 100 km. En topsnelheid: 243 km/h (check).

Fotografie door Garko van der Helm.
Rij-impressie geschreven door Marjan Veldman.

Comments

comments

More from Marjan Rijksen-Veldman
ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?
Inmiddels rijd ik privé al een tijd een plug-in hybride, maar een...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *