“Met de concurrentie in haar kielzog werd het tijd voor een nieuwe generatie MINI’s”, vertelt Adrian van Hooydonk trots. Hooydonk: geboren Limburger en nu Senior Vice President BMW Group Design. Al jaren drukt hij zijn stempel op het design van MINI. In een vrolijke ruimte met fel gekleurde kubussen kregen we in de designstudio van MINI in München het lang bewaarde geheim van MINI in 3D formaat te zien: Say Hello to the New Mini.
“Het conceptmodel van MINI combineert de klassieke MINI-elementen en verhoudingen – waaronder de duidelijke scheiding van het dak, kas en body – met een aantal nieuwe features”, vertelt Head of Design Anders Warming. De neus van de nieuwe MINI gaat terug in de tijd, en lijkt meer op de oude MINI. Zij wordt gekenmerkt door een zeshoekige grille met geïntegreerde bumper. Ook krijgt zij extra verlichting en worden de unieke ronde koplampen van MINI benadrukt door ringvormige dagrijverlichting in LED om de koplampen heen. Dat ziet er fancy uit! De spatborden aan de zijkant van de MINI volgen meer dan ooit de belijning van de auto en benadrukken de wielen maximaal. En de strakke bips van de MINI krijgt een John Cooper Works sausje; namelijk twee dubbele uitlaten om de race historie van de kleine rakker te benadrukken. Aan de achterzijde worden de gespierde schouders gecombineerd met nieuwe achterlichten met een cirkelvormige verchroomde handtekening.
Inside job
Een stoere, donkerblauwe stof dat gebruikt wordt op de stoelen en op andere delen in het interieur in de MINI herinnert aan een strak maatpak. Een nieuwe gimmick in het interieur zijn de elastische stoffen bandjes aan de binnenkant van de deuren – met de strepen van de Union Jack vlag (= knipoog naar Britse erfgoed). Zo heb je volgens MINI altijd je tijdschrift, mobiele telefoon of je flesje water binnen handbereik.
Het zwevende middenconsole is ook erg creatief gevonden. Het idee is dat de bestuurder de sensatie ervaart van een grote open ruimte in combinatie met de voordelen van een ruimtebesparende kleine auto. Sportieve lounge stoelen zorgen voor de finishing touch aan de bijzondere sfeer in het interieur.
Minidisco
Je rijstijl en interieursmaak kun je met de ‘Driving Experience Control’ schakelaar in het middenconsole aanpassen. De smaken zijn uitgedrukt in verschillende kleuren met rustige, kleurrijke en heftige tinten. Een ander hoogtepunt, voor als je van sportief rijden houdt, is de ‘minidisco‘ vloer. Druk je de knop in, dan volgt er een temperamentvol samenspel van kleuren, licht en vormen en worden de ruimtes waar je voeten rusten getransformeerd tot een disco. Zelfs prutsen aan de temperatuur in de auto geeft je interieur ander kleurtje, als je dat wil. Daarnaast kan je de centrale display in het midden van de cockpit een ongewone diepte geven door de 3D-look. Kortom; gadget galore!
The Real Thing
Op de IAA 2013, die in september in FrankFurt wordt gehouden, zal de nieuwe MINI voor het eerst in real life worden getoond. De hatchback (normale MINI) wordt als eerste geïntroduceerd, daarna volgen de overige broers en zussen; zoals de succesvolle cabriolet, het bakkerswagentje, de roadster, de MINI obesitas (Countryman) en de Coupé. Ook werd er vluchtig gesproken over een SUV of spacewagon fur die ganze familie. Maar dat is vooralsnog toekomstmuziek.
FemmeFrontaal kijkt uit naar de the real thing’ op maandag 18 november in Oxford. Want ja, 3D rijdt zo lastig…