Pumps en pedalen

Open brief: "Vandaag kwam ik jouw aardige artikel "Nieuw bij FemmeFrontaal: High Heels Rating" in FemmeFrontaal tegen. Als man en onvervalst liefhebber van mooie pumps, bij voorkeur met plateaus, kan ik mij aardig inleven in de problematiek die de moderne vrouw bij het autorijden ondervindt."

Deze briljante brief aan FemmeFrontaal wilden we je niet onthouden. De schrijver (een man) doet een ode aan de pump en schrijft een pleidooi voor pumpvriendelijke pedalen…

“Beste FemmeFrontaal,

Vandaag kwam ik jouw aardige artikel “Nieuw bij FemmeFrontaal: High Heels Rating” in FemmeFrontaal tegen. Als man en onvervalst liefhebber van mooie pumps, bij voorkeur met plateaus, kan ik mij aardig inleven in de problematiek die de moderne vrouw bij het autorijden ondervindt.

Vrouwen zijn erg sterk in het onderkennen en benoemen van problemen. Ze excelleren daarentegen wat minder in het vinden van technische oplossingen voor die euvels wat terzake jammer is omdat pumps toch vooral een vrouwending zijn. Niet dat de autofabrikanten zelf op dat vlak beter scoren. Enerzijds omdat relatief weinig mensen over de pedalen klagen en testrijders veelal van het mannelijk geslacht zijn. Als al een testdame achter het stuur kruipt zal zij bij voorkeur “plat” geschoeid op de pedalen gaan. Iets anders is dat met het nadrukkelijk beter faciliteren van hoge hakken op pedalen, een autofabrikant expliciet te kennen zou geven hoge pumps achter het stuur legitiem te vinden, een visie waarmee de fabrikanten qua veiligheidsbeleid in vele conservatieve ogen een zweem van ongeloofwaardigheid over zich heen zouden afroepen want als correcte fabrikant “hoor” je stiletto’s achter het stuur af te keuren. Al met al, redenen te over voor automakers om de soms archaïsch aandoende pedalenwinkel vooral te laten zoals die is. Nu is de bediening van de pedalen de afgelopen jaren wel een beetje lichter geworden. Daar staat tegenover dat de hakhoogtes de afgelopen tien jaar flink zijn toegenomen, vooral met de hernieuwde intrede van plateauzolen.

Lees ook:  Ontdek Frederique: van ijsdriften in Noorwegen tot E30 als daily drive - onze nieuwe redacteur

Dat is allemaal zéér spijtig, want op het vlak van pedaalergonomie is flink wat winst te boeken. Het is bijvoorbeeld totaal onbegrijpelijk dat anno 2014 pedalen nog “hangend” worden geconstrueerd, dus aan de bovenkant scharnieren en aan de onderkant zweven. Een ergere constructie om met de voorkant van de pump overheen en met de hak onderdoor te schieten zodat het pedaal muurvast komt te zitten in de soms steile “boog” van de pump, is nauwelijks denkbaar. Bovendien moet bij hangende pedalen vaak de voet worden opgetild om überhaupt aan het pedaal te komen, waardoor elke pedaaltrap min of meer een gok wordt. Dit probleem wordt erger naarmate de schoenmaat kleiner wordt, de hak hoger wordt (grotere kromming en minder strekking van de voet) en het pedaal hoger boven de vloer zweeft. Hangende pedalen dateren uit de tijd dat veel kracht nodig was om ze te bedienen. Door het ophangen van met name koppelings- en rempedaal kon de hefboom langer worden gemaakt waardoor minder hard te hoefde worden getrapt.

Feitelijk is geen enkele reden meer aan te voeren waarom niet alle pedalen van het “staande”, dus aan de onderkant scharnierende type zouden worden gemaakt. Auto’s als BMW bezitten een groot, goed geplaatst staand gaspedaal waaronder geen hak vast kan komen te zitten. Met de huidige technieken van bekrachtiging en elektronica zou het een kleine moeite zijn om koppelings- en rempedaal precies hetzelfde uit te voeren: groot en staand.  En daardoor licht, trefzeker en met veel gevoel te bedienen.

In de cockpits van verkeersvliegtuigen zijn elektrisch verstelbare pedalen al jarenlang gemeengoed. Waarom dan niet in een auto vraag je je af. Te bedienen met een knopje zoals voor het voor het verstellen van de spiegels. Met de mogelijkheid voor plaatsing van de pedalen dichterbij en verder weg. En een mogelijkheid om de pedalen te laten kantelen: meer rechtop als de hakken hoger zijn waardoor de wreef bij het intrappen minder wordt belast, en meer voorover bij lagere hakken. Het lijkt voor de hand liggend. Maar ja…

Lees ook:  Lancia, de terugkeer naar eigenzinnigheid

Totdat het zover is zal een hakkendraagster de ergonomische tekortkomingen van haar auto moeten zien te compenseren met haar superieure motorieke gaven. Iets wat de meeste hakkenfashionistas redelijk tot goed afgaat want zoals je al constateerde, als een vrouw niet op hakken kan lopen moet ze zeker niet met hooggepumpte voetjes gaan autorijden. In mijn e-mailkring bevindt zich een actrice in een bepaald soort films die er haar hand niet voor omdraait om haar plateauhak van 20 cm op het royale gaspedaal van haar Amerikaanse auto te planten. Waarbij aangetekend zij dat haar auto voorzien is van een automatische transmissie wat het hakkenleven een stuk aangenamer maakt.

Het lijkt derhalve een goed idee om elke geteste auto een High Heels Rating te geven. Ik zou zelf inzetten op een auto met automatische transmissie en een groot, staand gaspedaal.

Met vriendelijke groet,
*Naam en adres bij de redactie bekend*
In de vrije tijd behandelaar van een – mannelijke – Alfa 75 Twinspark blokkendoos waarmee het leuk spelen is”

Comments

comments

Written By
More from femmefrontaal
Kopje espresso in de auto dan maar?
Goed bezig Volkswagen! Na de Italianen zien ook de Duitsers het belang...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *