Voor Nederlandse begrippen is de Ford Mustang een beetje overdressed als auto. Een statement car. De vraag is echter: Is de pony een beetje te temmen? FemmeFrontaal test de nieuwe Ford Mustang cabriolet!
Flirt factor
Van alle verkochte sportauto’s in de wereld is de Ford Mustang het meest populair onder vrouwen. Dat wist je niet hè? Maar liefst 36% van de verkochte sportwagens aan vrouwen is namelijk een Mustang.
En net als je pumps van het merk Louboutin gelijk herkent aan de rode zool, herken je de Ford Mustang aan zijn driedimensionale achterlichten, springende pony – geen paard mensen – in zijn grill en kenmerkende haaienneus.
De Ford Mustang onderging onlangs een succesvolle metamorfose met een opgefrist uiterlijk, betere rij-prestaties, nieuwe veiligheidssnufjes en nieuwe infotainment gadgets. Met als resultaat een stunning sportauto!
Drive
Onze Ford Mustang is stiekem de Unicorn onder de Mustang-pony’s, want: A. het is een cabriolet en B. hij heeft slechts vier cilinders(!). Maar, dan zit er toch totaal geen pit in? Nou, dus wel! Met 317 ponykrachten en de meest speelse achterwielaandrijving die er is, is zelfs de viercilinder Ford Mustang een bak fun op wielen. Helemaal met dit herfstachtige weer, op een wegdek bezaaid met regendruppels, voelt rijden in de Ford Mustang als spelen met vuurwerk. Heb je geen ervaring met achterwielaandrijving en tegensturen dan moet je misschien niet met vuurwerk spelen. Gelukkig is er ook een ‘sneeuw/nat wegdek-mode’ waarbij je weer een beetje tot rust kan komen achter het stuur.
Met een galopperende snelheid van bijna 6 seconden staat de kilometerteller al snel op 100 km/u en zitten onze haren al flink in de war. Het onderstel is zo strak als een afgetraind renpaard en het gasrespons is nog sneller dan black beauty met vleugels. Maar waar is dat ronkende en verslavende motorgeluid? Verwacht van de Ford Mustang viercilinder geen briesende hengst geluiden, eerder een sneu falabella pufje…(knipoog).
For the record, in Europa wordt alleen de viercilinder versie én de V8 – ook wel GT genaamd –verkocht. En die laatste is werkelijk too hot to handle met meer dan 416 pk op die avontuurlijke achterwielen. Wat je ook doet, normaal optrekken in een bocht of niet, hij-breekt-uit! Net een rodeopaard dat losgaat in de bak. Natuurlijk grijpen de veiligheidssystemen op een moment in, maar niet direct. Rijden in een Ford Mustang is dus niet voor groentjes!
Comfort
De Ford Mustang is een cabriolet voor vier personen – waarbij de achterste zitplaatsen bedoelt zijn voor kabouters – maar de bagageruimte is meer dan voldoende voor een leuke roadtrip door Europa. De stoelen in de cabriolet geven prima ondersteuning en voelen comfortabel aan. De Recaro sportstoelen in de Ford Mustang GT/V8 daarentegen voelen een stuk harder en iets minder comfortabel aan.
High heels proof
Verhip, hij heeft geen staand gaspedaal! Meestal hebben we daar wat op aan te merken als het om een sportauto gaat, maar dit keer niet. De Ford Mustang beschikt over een hangend gaspedaal, waar voor de verandering, onze hoge hakken niet achter blijven haken. Ook de respons met het gas is bijzonder goed te noemen. Sjonge, het kan dus wel…
Value for money
Ergens in je fluistert er nu misschien wel een guilty-pleasure-stemmetje dat zegt: ‘I want that one!’. Dat is je innerlijke Mustang-stem, luister daar naar en ga alvast sparen voor jouw Amerikaanse droom, jouw ‘My Little Pony’ op wielen.
Want anders dan bij zijn mogelijke concurrenten – BMW M4 of Audi A4 – is de Ford Mustang standaard echt een goodiebag op wielen, met onder meer achteruitrijcamera (echt een ‘must’ in de Mustang), aluminium pedalen, sfeerverlichting, xenon koplampen, cruise control, airco, regensensor en héél kitch buitenspiegels met verlichting die de Mustang-pony op de grond projecteert. Wauw!
Wat in Amerika nog geen – ugh ugh – 30.000 dollar kost, kost in Nederland toch al gauw 50.000 euro. Dat is de standaardprijs voor een Ford Mustang coupé. Onze testauto, een Ford Mustang convertible 2.3 EcoBoost met 317pk en automaat, kost 75.000 euro. De Ford Mustang GT /V8 versie die we even hebben getest tikt al snel een whopping 100.000 euro aan.
Fotografie: Lars Oosterveen
Camera: Thomas Bakker / Montage: Isabeau Kamphuis