Ben jij een extravert type? Dans je vaak op stiletto’s? En houd je van de lente? Dan is de Mazda MX-5 RF iets voor jou. Ik liet de leukste versie van dit speledingetje voor je uit en ontdekte dat er tien dingen zijn die je moet weten over de nieuwe Mazda MX-5 RF:
1. Sinds de introductie, in 2014, van de nieuwe Mazda MX-5 (ND-versie voor de kenners) ben ik fan. Groupie. Want er staat zelfs een nieuwe MX-5 roadster (met softtop) bij mij in de garage. Maar wat als je nu ook kan kiezen voor een hardtop in plaats van stoffen dakje? Daarom lanceert Mazda de MX-5 ‘Retractable Fastback’ (RF). Het is in feite een coupé met een targa-dakje, zoals die van een Porsche 911. In slechts 12 seconden ontpopt deze sportieve coupé zich tot cabrio.
2. Het design van de nieuwe Mazda MX-5 is met recht hot en laid back te noemen. In 1991, 2002 en 2006 is de oude Mazda MX-5 zelfs uitgeroepen tot ‘Playboy Car Of The Year‘. Ook het nieuwste model van de Mazda MX-5 heeft al een aantal gerenommeerde designprijzen op zak. De RF-versie van de MX-5 hoopt zijn zusje hierin op te volgen. De ‘Red Dot: Best of the Best’ award voor buitengewoon productdesign heeft de RF sinds vandaag al op zak!
3. Omdat het stoffen dakje plek heeft gemaakt voor een all weather stalen dakje, maakt het ’t lijfje van de MX-5 een stukje stijver. En dat voel je ook in het rijgedrag van de coupé. Ik wist niet dat rijden in een MX-5 nog sportiever kon!
4. Wat betreft motorenkeuze verandert er niets. Of je nu gaat voor een softtop (roadster) of een hardtop (coupé RF) het aanbod bestaat uit een 1.5L viercilinder met 131 pk of een 160 pk met 2.0L viercilindermotor. Allen zonder turbo overigens, wat betekent, geen turbogat (yeah!).
5. Met de Mazda MX-5 RF testte ik voor het eerst een MX-5 die een automaat is. Dat is even wennen als je gewend bent om te handmatig te schakelen in een MX-5. Regelmatig vergiste ik mij dan ook even en trapte ik met mijn linkervoet een lege ruimte in. Eerlijk is vals, prima hoor een automaatbak in een MX-5 met flippers aan het stuur, maar beter is nog altijd zelf schakelen. Alleen al omdat de MX-5 een van de beste schakelbakken allertijden heeft: kort, soepel en krachtig!
6. Ook een Mazda MX-5 RF is niet bedoeld voor lange en/of corpulente dames en heren. Tot een lengte van 1m90 en een kilootje of 100 is het prima vertoeven in de coupé daarna wordt het, vooral voor de bijrijder, een ongewilde yogasessie. De beenruimte aan de bijrijderskant is tamelijk beperkt door een flinke bobbel onder de vloermat.
7. ‘Travel light’ is het credo voor de nieuwe Mazda MX-5 RF. De kofferbak biedt ruimte voor twee kleine koffertjes. Natuurlijk zijn er her en der nog wel een paar praktische vakjes en luikjes voor je pumps of je portemonnee, maar that’s it.
8. Als het zwaard van Zorro snijdt hij de bochten messcherp aan en plakt hij – door het uitgebalanceerde onderstel – als kauwgom aan het asfalt.
9. Voor wie is deze mini-Ferrari bedoeld? Volgens de Japanners is de Mazda MX-5 (zowel roadster als coupé) bedoeld voor vrouwen en mannen die hunkeren naar sportief rijden met de haren in de wind, maar niet willen kromliggen voor een Porsche of Ferrari. Daarom heeft dit speledingetje van Mazda een bescheiden prijskaartje ten opzichte van zijn concurrenten… Euh, welke concurrenten?
10. Zie ik mijzelf een nieuwe Mazda MX-5 RF aanschaffen? Een RF-versie kost bij gelijke opties en uitrusting 2600 euro meer dan een roadster. Dat betekent ongeveer 37000 euro voor een standaard MX-5 RF met een 1.5L motor. Kies je voor de grotere 2.0L motor, dan kun je alleen kiezen uit de ‘all-inclusive-editie’, ofwel de GT-M versie van de Mazda MX-5 RF. En dan komt het totaalbedrag al snel neer op ruim 43000 euro. Voor dit bedrag moet je wel héél graag in een coupé willen rijden!