‘De vierde generatie Mercedes-Benz A-Klasse wordt jouw beste reismaatje’. Tenminste, als ik de brochure mag geloven. Een auto die mijn berichten voorleest en verstuurt, mijn muziekvoorkeuren weet, mij naar mijn favoriete bestemmingen brengt en mijn gedrag herkent als ik moe begin te worden. Klinkt verleidelijk, niet? Ik reisde af naar Kroatië om te onderzoeken of ik voortaan mijn vriend thuislaat en reismaatje wordt met de nieuwe A-Klasse!
Flirt factor
‘Sensuele puurheid’, dat is de designfilosofie van Mercedes-Benz. Ook de nieuwe A-klasse moet hieraan geloven. De duidelijke vouwen zijn gladgestreken en hebben plaatsgemaakt voor eenvoudige belijning. Door het nieuwe front kijkt hij gewaagder uit zijn ogen, lekker stoer. En mocht ik met al mijn ‘sensuele puurheid’ bij het verkeerslicht naast een lekker ding komen te staan, dan kan ik met mijn stem de sfeerverlichting aanpassen in de liefdeskleur rood. Flirten gegarandeerd!
Drive
Bij de introductie kan je kiezen uit drie motorvarianten. Een nieuw ontwikkelde 1,4 liter benzinemotor (met cilinderuitschakeling op de automaat versie) ligt in de A200 met 163 pk. De tweede variant is een 2.0 liter benzinemotor, de A250 met 224 pk en dieselen kan met de 1,5 liter A180 met 116 pk. Zit je smaak daar niet tussen? Wacht dan nog even, er komen nog meer smaken aan. Denk aan de A160 met 106 pk, een hybride-variant en natuurlijk een AMG-versie, maar dat duurt nog even.
De 7G-DCT automaat is een aanrader, schakelt vlot en soepel. Dankzij het nieuwe onderstel ligt de auto lager op de weg, wat de rijeigenschappen weer een boost geeft. De A-klasse ligt goed op de weg en reageert alert op rem en gaspedaal, al merk je uiteraard het verschil in vermogen tussen de verschillende motoren. Autorijden wordt steeds makkelijker dankzij rij-assistentie systemen die uit de S-klasse komen. Als een waakhond houdt mijn A-klasse dankzij allerlei camera’s en radars in de auto de omgeving voor mij in de gaten. Zelfs na het parkeren loert hij nog 3 minuten lang om zich heen om overig verkeer te spotten.
Comfort
Het is echt een feestje is het om in de nieuwe A-klasse te zitten. Ik heb de dik gespekte variant met twee 10 inch display schermen (waarvan de rechter met touchscreen) en multi-instelbare massagestoelen met stoel verwarming- en airco. Ik kijk naar een stuur met functionaliteiten die uit de S-klasse komen en waarmee ik het digitale scherm recht voor me omtover tot een groot navigatiescherm. Het interieur ziet er gelikt uit en zelfs de klik van de gave turbineventilatoren klinkt solide. Ook is het geluid van buiten naar binnen beter gedempt dan in de vorige generatie door slimme isolatie toepassingen.
Ken je Siri van Apple? Mercedes-Benz heeft nou ook zoiets alleen roep je dan “Hey Mercedes”. Dit slimme spraakbesturingssysteem (MBUX) leert mijn voorkeuren heel snel. Met mijn stem kan ik de A-klasse dingen laten doen zoals berichten dicteren en naar vrienden toesturen, het weer in Utrecht opvragen, de massagestand in mijn stoel aan of uit zetten, de sfeerverlichting aanpassen en natuurlijknaar mijn favoriete bestemming rijden. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Omdat de A-klasse nu op een groter en breder platform staat is er meer ruimte voor hoofd, schouders, ellenbogen, en benen. Ook de achterbak is gegroeid en heeft nou 370 liter (was 341 liter) om helemaal vol te proppen. De laadopening is breder en de achterbank kan rechterop gezet worden voor nog meer ruimte. Hiermee heb je meer ruimte dan in een BMW 1 Serie, maar nog net iets minder de in een Audi A3.
High heel factor
Met de 7G-DCT automaat (vooralsnog op de A250 en A180d standaard) en een hele zwik aan rij-assistentiesystemen (afstandsassistent, stuurassistent, snelheidsassistent, remassistent, uitwijk en stuurassistent, rijbaanwisselassistent, noodstopassistent, dodehoekassistent) wordt het autorijden mij wel heel makkelijk gemaakt. Bediening van die pedalen wordt op deze manier tot het minimum beperkt en dus kunnen die high heels gewoon aanblijven.
Value for money
Voor welk bedrag kan je een nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse naast je huis parkeren? De goedkoopste (die over een paar maanden komt) mag je meenemen voor €30.695. Daar krijg je de A160 voor met 107pk. De A200 start bij €36.724 en de A180 diesel is de jouwe vanaf €36.818. Standaard zit op al deze modellen al active brake assist (remt voor je bij een mogelijke botsing) en attention assist (attendeert je met een geluidsignaal bij vermoeidheidsverschijnselen). Maar pas op met de optielijst want daar loopt je portemonnee op leeg. Ik reed de A250 Edition 1, een speciaal model wat na de introductie maar één jaar te koop is en heeft zaken als, 19 inch velgen, groene accenten, lederlook sportstoelen en AMG-line details en sfeerverlichting (net je Philips livingcolours lamp thuis met 64 instelbare kleuren). Prijzen voor de A250 Edition 1 beginnen bij €44.739.
Dan rest mij alleen nog het antwoord op de vraag of ik mijn vriend thuislaat en voortaan met de Mercedes-Benz A-klasse op reis ga. Het antwoord is dat ik de A-klasse zo mee zou nemen, maar dan wel met mijn vriend naast me op de passagiersstoel.