DS 3 Crossback: Do it the French way

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8.5 Comfort
7.5 Drive
7.5 High heels proof
7.5 Value for money
8

Voeg wat Frankrijk aan je oprit toe! Na de DS 7 Crossback is het tijd voor een compactere variant: de DS 3 Crossback. Een auto die er op het oog simpel en chique uitziet, maar toch ook attitude heeft. Voor FemmeFrontaal toog ik naar Nice om te testen wat hij nog meer in zijn mars heeft!

Flirt factor

De Franse ‘je ne sais quoi’-houding zag je zelden nog terug in autodesign. DS deed het vroeger, met de stijlvolle en tijdloze Snoek. Maar langzaamaan vindt het luxe merk haar weg weer terug naar Frans design. Dat startte in 2016 al met de DS 7 Crossback, een opvallende SUV, getekend door designer Ivo Groen. Nu is het tijd voor een tweede DS-telg, de DS 3 Crossback. Een crossover uit de stad waar mode is geboren: Parijs. Een auto die er op het oog simpel en chique uitziet, maar toch ook attitude heeft.

De verwarring met de oude DS 3 is al snel gemaakt, maar dat is niet terecht. Behalve dan het haaievin-design aan de passagierskant van de auto, wat het signature is van de eerste DS 3. Verder lijken ze in niets nog op elkaar. Zijn heerlijke smoel met diamantdesign in de zeshoekige grill en de verzonken chromen deurgrepen – die pas uitklappen wanneer je met de sleutel bij de crossover bent gearriveerd, vallen als eerste op. Ook beschikt hij over full LED koplampen die automatisch dimmen als er tegenliggers gedetecteerd worden. Onderhuids lijkt de DS 3 Crossback nog het meest op de nieuwe Peugeot 208, want dat zijn nu zusjes.

Comfort

Fransen houden van details. Dus de stijlvolle aankleding van buiten is maximaal doorgetrokken naar binnen. Het interieur is werkelijk om van te smullen. Alles behalve saai. Chique met een rafelrandje. You gotta love it. Het diamant-design van buiten is namelijk tot in detail doorgetrokken in het interieur: van de knopjes tot de stiksels in de sky lederen bekleding. Alles in geborsteld aluminium en zwart pianolak.

In tegenstelling tot de oude DS 3 is de Crossback een vijfdeurs. Makkelijk instappen voor passagiers dus. De ruimte houdt niet over als je van plan bent met zijn vieren in één ruk naar Oostenrijk te rijden. Maar wel als je vier uurtjes achter in de auto vertoeft. Daarna moet je echt wel even de benen strekken.

Lees ook:  Renault Rafale: Een welkome afwisseling op de weg

Drive

In de omgeving van Nice en Monaco rijd ik gelijk in de meest exclusieve versie van de DS 3 Crossback, de La Premiere Edition (limited). Niet alleen heeft deze de leukste outfit van de klas, maar ook het meest aantal pk’s. De ronkende 1.2 PureTech driecilinder turbo levert 155 pk’s. Die kronkelige bergwegen in Zuid-Frankrijk wachten mij nu al met smart op!

De motor laat in de sportstand – wanneer ik de DS 3 Crossback alle hoeken van de haarspeldbochten laat zien – rauw van zich horen, een herkenbaar driecilindergeluid zoals in de MINI. De flippers aan het stuur zijn een uitkomst, zeker als je bergaf rijdt, dan hoef je niet telkens de rem in te trappen en kan je zelf op de motor afremmen. Wel had ik liever gezien dat de flippers meedraaien met het stuur. Qua prestaties heb ik altijd voldoende power achter de hand en als ik even zat ben van het flipperen, reageert de nieuwe achttraps automaat meer dan prima.

Meld je hier aan voor de FemmeFrontaal Nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van pk-nieuwtjes, de nieuwste bolides en ronkende rijtesten?

Op een afgesloten militair terrein heb ik de mazzel om ook even te rijden in een pre-productie van de elektrische DS 3 Crossback. Een auto die vanaf 2020 op de markt komt, maar nu al te bestellen is. Hij krijgt de naam E-Tense mee. Deze beschikt over een elektromotor van 100 kW/136 pk en 260 Nm koppel. En de range is ook niet mis, maar liefst 320 km kun je ermee toeren voordat hij weer aan de lader moet. Wat opvalt, is dat deze elektrische DS 3 Crossback slechts één stand heeft om regeneratief – met het gaspedaal – te remmen. Of je zet hem gewoon uit en dan rem je met het rempedaal. Qua ruimte levert de E-Tense niks in, in vergelijking met zijn benzine- of dieselbroertjes. En dat is uniek. Uiterlijk herken je de E-Tense overigens aan de grill die lichtgrijs is en wat embleempjes her en der met, hoe verrassend, de letter ‘E’ erop.

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

Terug naar het nu: de DS 3 Crossback La Première. Deze versie biedt optioneel nu ook de veiligheidsgadgets aan die je normaliter in duurdere auto’s terugziet, zoals autonoom rijden op niveau 2 en zelf parkeren via een enkele knop. Maar ook Smart Access waarmee je de Crossback met vijf personen kan delen. En mocht de Zalando-man langskomen en je bent niet thuis? Geen probleem, met de DS-app open je de achterklep op afstand zodat de postbode alle schoenpakketjes in de kofferbak kan plaatsen.

Value for money

DS meet zich met de nieuwe DS 3 Crossback met de Audi Q2 en de MINI Countryman. Prijstechnisch en met de ambities van DS best een logische vergelijking. Voor de E-Tense – dus de elektrische variant – denk ik sneller aan de Hyundai Kona en de Kia Niro.

Voor een DS 3 Crossback in een te gekke en stijlvolle outfit van binnen- en van buiten, moet je alleen wel van je Chanel verslaving afkicken. Of althans een poging wagen. De Grand Chic– de naam zegt het al – met alles erop en eraan inclusief snelle motor gaat namelijk voor een bedrag van 43K over de toonbank.
Je kunt ook heel Hollands kiezen voor een So Chic versie – dat is een tijdloos basic exemplaar met 100 pk – die gaat weg voor nog geen 30K. De nog te introduceren E-Tense gaat straks net onder de 4% bijtellingscategorie passen in de lease en wordt ergens in de range van 39K tot 45K geprijsd.

 

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Hoge hakken echte banen
TopGear magazine ligt met ezelsoortjes op mijn nachtkastje. Op mijn Iphone staan...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *