Mercedes-Benz A 250 e Business AMG Limited: Stijlvol en zakelijk stekkeren

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
9 Comfort
8.5 Drive
8 High heels proof
8 Value for money
8.3

De A-Klasse is volgens Mercedes-Benz een auto voor een nieuwe generatie. Daar hoort anno 2020 ook een exemplaar bij die deels elektrisch wordt aangedreven: een A-Klasse met brandstofmotor én stekker voor de zakelijke rijder. Ik test de Mercedes-Benz A 250 e Business AMG Limited, de kleinste plug-in-hybride van het Duitse merk uit Stuttgart.

Flirt factor

Waar ik mij voorheen nog als politieagent waande in een donkerblauwe Volvo V70, doe ik dat nu in een nachtblauwe Mercedes-Benz A-Klasse. De intens blauwe lakkleur doet niet alleen denken aan de sterke arm der wet, maar straalt volgens psychologisch onderzoek veiligheid en autoriteit uit. Geen uitgelezen kleur om nou eens de bloemetjes buiten te zetten, maar wel fotogeniek. Want het donkerblauwe pak past de A-Klasse als een tweede huid en kleedt hem stijlvol af. 

Who run the MB-world? Niet om de heren af te schrikken, maar deze generatie A-Klasse is zeer gewild bij vrouwen. Van alle A-Klasse eigenaren in Europa is 40% vrouw. In Nederland 43% (bron: VWE). En China topt het af met 50% vrouwelijke eigenaren. Ik snap wel waarom. De lage voor- en achterbumper en subtiel strakke belijning en profile maken de A-Klasse sportief én zakelijk in zijn looks. De koplampen die wat weg hebben van tijgerogen brengen een krachtige uitstraling met zich mee.

Comfort

Ook in de auto nestel ik me graag in de alcantara lederen zetels met hippe schermen voor mijn neus. Het interieur is eenvoudig en luxe. Het ziet er gelikt uit en digitaal is wat de klok slaat. Het klokkenspel voor mij is digitaal en dit prachtige scherm loopt door naar het midden, waar ik alle media en navigatie met een touchscreen kan bedienen. Of ik praat met de auto: “Hé Mercedes, ik heb het koud. Wil je mijn stoelverwarming iets hoger zetten?” – Wat ik ook vraag, de A-Klasse helpt mij. Ook bij het vinden van een laadpaal.

Omdat de nieuwe A-klasse al sinds 2018 op een groter en breder platform staat is er meer ruimte voor hoofd, schouders, ellebogen en benen. Ook de kofferruimte is tamelijk groot voor een hybride: hij geeft ruimte aan 310 liter bagage. Dat is dus bijna net zo ruim als de normale A-Klasse (370 liter), en dat inclusief accu’s. Hoe kan dat?
Een lesje A-Klasse-anatomie: Mercedes heeft wat lopen husselen aan alle ‘auto-organen’ zodat alles goed past en er niks aan rij-kwaliteit verloren als je kiest voor een hybride A-Klasse. Hoe?

Lees ook:  De Lancia Ypsilon is terug van weggeweest, en hoe!

1. Nou, de uitlaat zit op een plek waar je die niet verwacht. Midden onderin de auto. Dus niet bij de achterbumper. Mocht er dus op een koude ochtend een walm onder de auto vandaan komen en je denkt: ‘help, hij staat in de fik!’. Nee, dat is de uitlaat.

2. En dan kom ik bij punt twee. De batterijen liggen onder de achterbank – die blokkeerden dus de doorgang van de uitlaat naar de achterbumper. Dat de batterijen daar liggen is slim, omdat op deze manier het zwaartepunt van de auto laag blijft. De brandstoftank (max 35 liter) ligt onder de bagageruimte. Dat verklaart gelijk de iets kleinere bagageruimte.

Drive

Qua vermogen ligt de A 250 e het dichtst bij de 2.0 liter benzinemotor, de A250 met 224 pk. De elektromotor levert 75 kW vermogen (EQ power), dat opgeteld met de 1,33 liter viercilindermotor levert in totaal 218 pk (160 kW) op. Best een snelle rakker. Hij hangt dan ook aan het ‘gas’ en accelereert in nog geen 7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Niet dat ik altijd de snelste wil zijn, maar af en toe moet het even, zeker als je 218 pk tot je beschikking hebt. Maar op het moment dat ik dan het gaspedaal intrap lijkt de A 250 e volkomen verrast te worden door zijn eigen vermogen. Een kleine denk-seconde heeft hij nodig om op stoom te komen om vervolgens eventjes op de voorwielen te stuiteren om op warpsnelheid te komen. Het is hem vergeven, want ik ontdek op de lange en rustige ritten vooral een compacte luxe auto die uitermate comfortabel is en stil. Heel stil.

De accu gaat tot zo’n 60 tot 68 km (WLTP) puur elektrisch mee. En daarmee kan ik 90% van alle ritten doen. Op wat uitzonderingen na rij ik dagelijks namelijk niet meer dan 50 km. De Mercedes-Benz A 250e geeft me ook de keuze uit vier rijsmaken: van individueel tot volledig elektrisch. In de puur ‘Electric’ mode kan ik  in de stad zonder enige uitstoot (op de banden na) van emissie rijden. En via de paddles aan het stuur kan ik bepalen hoe optimaal ik elektrisch wil rijden. Dat doe ik aan de hand van vijf recuperatie niveaus – ofwel: hoe streng wil je zijn op het terugwinnen van energie. Waarbij de stand ‘D’, mij helpt de acculading het meest efficiënt te gebruiken. Want ook met remmen wint de A 250e energie terug. En hoe. Dit rempedaal lijkt zo nu en dan wat te ‘straf’. Eentje om mee te oefenen. Elektrisch ligt zijn topsnelheid overigens op 140 km/u. Dat is heel netjes. Maar je bent dan wel snel door je elektrische voorraad heen.

Tot 60 kilometer laden duurt bij een 7,4 kW laadpunt ongeveer 1 uur en 45 minuten. En met een snellader (optioneel overigens), is de accu in 25 minuten van 10 naar 80 procent opgeladen. 

Lees ook:  Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

High heels proof

Het is automaat (achttraps overigens) en het gaspedaal is staand, komt dus vanuit de bodem. En zowel het gaspedaal als het rempedaal zijn lekker stroef. Ideaal voor een rit met hoge hakken aan.

Value for money

Met de A 250 e weet Mercedes-Benz (voor nu) tijdelijk het magische recept uit te serveren. Met name voor rijders die een zakenauto zoeken en die in toekomst een elektrische auto ambiëren, maar nu nog de voordelen willen hebben van de brandstofmotor. Een recept dat overigens ook al bereid wordt door de Golf GTE en de SEAT Leon eHybrid met dito elektrisch bereik en stekker. Maar ook door Lexus/Toyota, maar dan zonder stekker en met iets minder elektrisch bereik.

Het grootste verschil tussen al zijn concullega’s? Dit is een Mercedes, daar kom je zakelijk wat mij betreft net iets zakelijker gekleed mee voor de deur. Tezamen met alle slimmigheden aan boord, maken de A250e net wat leuker om onder je kont te hebben. Speciaal voor de zakelijke markt heeft Mercedes de A 250e Business Solution AMG Limited in de etalage staan. Met alle belangrijke opties voor als je veel op de weg zit. Je telt een bedrag van tussen de 43-45k neer om Mercedes-Benz A 250e Business AMG Limited te rijden. De bijtelling is 22%.

Fab fotografie: Marjolein Tetteroo

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Welke verzekering kun je afsluiten voor jouw bolide?
Als je een auto hebt en je wilt deze rijden, dan moet...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *