Kia’s zevenzitter, de Kia Sorento, is vernieuwd. En niet een beetje, nee, volledig. Van een prominente tijgerneus tot nieuwe verticale achterlichten. Het uiterlijk van de Sorento is een mix van Europees, Aziatisch én Amerikaans design. Een manusje van alles en een werkmansauto. Maar dat maakt juist dat hij zich onderscheidt.
Design
Nogmaals: de vierde generatie heeft niets overgelaten van zijn voorganger. Het nieuwe design is voorzien van harde lijnen en scherpe hoeken. Op het front prijkt nu ook een tijgerneus grille, aangevuld met LED-projectiekoplampen en LED-dagrijverlichting. Om een atletische look te waarborgen, is de Sorento voorzien van een sportieve bumperlip. Achterop vindt je sportief chroomwerk dat de uitlaat verbergt. Voor de liefhebbers van zwart pianolak: het exterieur zit er vol mee. De zijspiegels, luchtinlaten en B- én C-stijl zijn gehuld in pianolak. Hij staat standaard op 19″ lichtmetalen wielen. Gelukkig maar, want dat doet veel goeds voor zijn robuuste karakter.
Je kunt niet om het prominente achterwerk heen. Naast zijn enorme omvang geven ook de opvallende verticale achterlichten de auto een Amerikaanse look and feel. En mocht je de ruitenwisser zoeken, die zit slim verstopt onder de dakspoiler. De Sorento komt in 10 verschillende carrosseriekleuren, waarvan drie nieuwe: Essence Brown, Runway Red en Mineral Blue. Deze witte lak kleedt hem weinig af. Een kleurtje zal hem wat meer ingetogen doen ogen.
Naar mijn idee hebben de designers bij Kia hun best gedaan om te zorgen dat het interieur van de Sorento niet onder ‘sober Aziatisch’ terecht komt. Zo is het doorlopende frame op het dashboard modern en strak en ogen de gebruikte materialen kwalitatief. De sfeerverlichting en de versieringen op het dashboard en de deurpanelen doet een beroep op luxe, in hoeverre een Kia dat kan zijn. Daarbij is de pianolak ook terug te vinden in het interieur: vrijwel het complete middenconsole is gehuld in deze zwarte lak, afgewisseld met wat chromen elementen. De pianolak lijkt wel snel te krassen. En of je nu lederen of stoffen bekleding kiest, de stoelen zullen altijd voorzien zijn van een bijzonder 3D-reliëf.
Drive
De 5-zits en 7-zits uitvoeringen van de Kia Sorento zijn leverbaar als 1.6 T-GDi benzine-hybride en als plug-in Hybrid, met zelfde motor. De hybride heeft (gecombineerd) 230 pk en de plug-in zo’n 265 pk. Beide voorzien van een 6-traps automaat. Als je wil kun je zelf schakelen met de verchroomde schakelflippers aan het stuur. Om hem in Drive, Neutral of Reverse te zetten, gebruik je in de Sorento geen hendel of pook, maar een elegante draaiknop. Werkt prima en oogt ook nog eens rustig en verfijnd. Je gebruikt eveneens een draaiknop om van rijmodi te wisselen. Zo kun je kiezen voor Eco, Sport of Smart, die allen ook de stuurbekrachtiging aanpassen.
De Sorento is groot, maar daardoor zeker niet onhandelbaar. Hij reageert prima op stuurbewegingen en de bak schakelt goed en feilloos door. Het grote voordeel aan hybride rijden is, naast het verbruik, de rust achter het stuur. Hij is stil, wat de rit zeker comfortabeler maakt. Daarbij is hij vlot zat voor zijn omvang. Het is zeker geen dragracer, maar dat moet je ook niet willen als je in deze wagen je drie kinderen van school haalt.
Comfort
Deze wagen is gróót en daar kun je van profiteren. Zeker als je een groot gezin hebt. De zitplaatsen op de tweede rij zijn namelijk afzonderlijk verschuifbaar en met handige one-touch bediening op afstand opklapbaar. Zo zijn er meerdere mogelijke stoelindelingen, waarmee je hele gezinnen maar ook surfborden kunt vervoeren.
En als je dan met zeven dierbaren op pad gaat, dan wil je ook dat die veilig zijn. Gelukkig is de Sorento volgehangen met veiligheidsopties. Denk bijvoorbeeld aan uitstapbeveiliging, dodehoekassistentie, multi-collision remassistentie, autonome noodremassistentie, actieve rijbaanassistentie, snelheidsbordenassistentie, intelligente parkeerassistentie, kruisend verkeerassistentie achter, snelweg assistentie… Moment, even op adem komen… grootlichtassistentie, vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control en autonome rijbaanvolgassistentie. Bedenk een handeling en de Sorento heeft een assistent voor je in de aanbieding.
De feature die ik graag nog even wil uitlichten, is de dodehoekassistentie. Zodra je je richtingaanwijzer aanzet, verschijnt er op het instrumentenpaneel live videobeeld van links of rechts schuin achter de auto. Daarmee heb je altijd inzichtelijk wat er in je dode hoek gebeurd.
Value for money
De Kia Sorento Hybrid 2WD komt in verschillende uitvoeringen: de ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine en de ExecutiveLine. Voor de ComfortLine (instap), leg je bijna 46k neer. In de Dynamic-uitvoeringen loopt dat op tot bijna 49k of 53k. De duurste variant, de Executive, kost bijna 56k. Goed prijzig voor een SUV van Kia. Gelukkig is de basis uitvoering niet karig: alles wat je echt nodig hebt zit er op. Alle overige luxe valt onder de andere uitvoeringen. Wil je de Sorento leasen? Dan kom je al snel uit op een maandelijkse bijtelling van minimaal 329 euro.