Hyundai komt met de volledig elektrische IONIQ 5

IONIQ 5

Het wordt druk op de EV-markt! Hyundai onthulde in februari de IONIQ 5: een elektrische middelgrote Crossover Utility Vehicle (CUV). Het is het eerste model van IONIQ, Hyundai’s nieuwe line-up-merk voor batterij-elektrische voertuigen. Dus we nemen je even mee door de specificaties.

De IONIQ 5 is geen alledaagse verschijning. De wagen is gebaseerd op het speciaal voor BEV’s ontwikkelde Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Dat platform is ook verantwoordelijke voor de unieke proporties en lange wielbasis.

Exterieur

Zo heeft de motorkap een schelpvorm, wat bijvoorbeeld het aantal naden in de carrosserie minimaliseert en de aerodynamica juist optimaliseert. De opvallende V-vormige voorbumper en de geïntegreerde dagrijverlichting geven de IONIQ 5 een herkenbaar smoelwerk. De deurgrepen zijn verzonken in de carrosserie en ook de portieren lopen vloeiend over. De krachtige vorm van de C-stijl is geïnspireerd op Hyundai’s elektrische conceptauto ’45’ en geeft de auto een stoere uitstraling.

Hyundai’s thema ‘Living Space’ is duidelijk terug te zien in het interieur van de IONIQ 5. Zeker in het zogenoemde Universal Island, een in lengterichting over 140 mm verschuifbaar middenconsole. Door dit middenconsole en de volledig vlakke vloer biedt het interieur optimale bewegingsvrijheid.

Interieur

De auto is uitgerust met elektrisch verstelbare stoelen die op duizend-en-één manieren te verstellen zijn. Volgens Hyundai geven de stellen de inzittenden ‘een gevoel van gewichtsloosheid’. Veel oppervlakken, zoals zittingen, deurpanelen, armleuningen en hemelbekleding, zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen. Denk bijvoorbeeld aan gerecyclede PET-flessen en plantaardige garens, maar ook natuurlijke wolgarens en biologische verf met plantenextracten.

Batterijpakketten

De IONIQ 5 komt met vier elektrische aandrijfconfiguraties. Zo is er keuze uit twee batterijpakketten (58 en 73 kWh) en keuze uit één (alleen achter) of twee (voor en achter) elektromotoren. Beide versies hebben een topsnelheid van 185 km/u.

Lees ook:  Lexus LBX: de kleinste die de grootste moet worden

De topversie heeft een elektromotor van 155 kWh achterin en eentje van 70 kWh voorin, wat vierwielaandrijving mogelijk maakt. Met 350 Nm koppel zou je binnen 5,2 seconden de 100 km/u aan tikken.

De 73 kW-versie met achterwielaandrijving heeft een elektromotor met 160 kW en accelereert in 7,4 seconden naar de 100 km/u. De maximale actieradius is naar verwachting volgend e WLTP-testprocedure zo’n 470 tot 480 km.

Opladen

Het E-GMP-platform van de IONIQ 5 kan gebruikmaken van zowel een 400- als 800-volt laadinfrastructuur. Het platform is standaard geschikt voor 800 volt maar ook voor 400 volt, zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Het multichargingsysteem is gepatenteerde technologie die de elektromotor en de inverter aanstuurt om 400 volt te verhogen tot 800 volt voor stabiel opladen.

Met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in (in de meest optimale omstandigheden) slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. Vijf minuten opladen is al genoeg voor 100 kilometer extra actieradius (WLTP).

Oplader op wielen

Daarbij heeft Hyundai als doel om een duurzame lifestyle en elektrische mobiliteit te ondersteunen. De IONIQ 5 doe dat door middel van zijn innovatieve V2L-functie. Daarmee kunnen klanten onderweg en op locatie elektrische apparaten – bijvoorbeeld elektrische fietsen en scooters, buitensport- en campinguitrusting – aan de auto opladen en gebruiken. Dat maakt van de IONIQ 5 een heuse ‘oplader op wielen’! 

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Bienvenue et bonjour: dit is de nieuwe Peugeot 3008
Sinds de lancering in 2016 zijn er 800.000 stuks verkocht van de...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *