Jeep Wrangler 4XE Rubicon: voor grote moddersporen met minimale CO2-footprint

Jeep Wrangler 4XE Rubicon

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Design
8 Drive
7 Comfort
7.5 Value for money
8.1

Toen Jeep een plug-in hybride van de Wrangler aankondigde, zal menig off-road liefhebber zijn of haar wenkbrauwen hebben gefronst. Maar hé, ook Jeep moet mee met zijn tijd. En voor een auto die zijn sporen vooral in de natuur achterlaat, is CO2-vrij rijden heel logisch. Met de bijpassende naam 4XE (‘four-by-E’) Rubicon test Odiel de rebels stoere stekkerheld van Jeep.

Design

Misschien ken je de uitdrukking ‘De Rubicon oversteken’ wel, wat betekent ‘Een punt passeren waar geen weg meer terug is’. De Rubicon is een ondiepe rivier in het noordoosten van Italië. En daar stak je in het oude Romeinse Rijk niet zomaar over. Toen Julius Caesar de rivier de Rubicon zonder toestemming toch overstak naar Rome, brak de hel los. Caesar was slechts een gouverneur geweest, en had het uitdrukkelijke bevel gekregen de Rubicon niet over te steken. Zijn oversteken leidde direct tot een burgeroorlog en al snel heerste Caesar over het hele rijk. Ook voor de ultieme 4×4 van Jeep is ‘the point of no return’ aangebroken wanneer het gaat om elektrisch rijden. ‘Rubicon’ is dus wat mij betreft juist nu dé perfecte naam voor de 4XE terreinwagen van het merk.

Jeep Wrangler 4XE RubiconTerug naar Jeep. Toen de Wrangler werd gelanceerd, zo rond de Tweede Wereldoorlog, was de auto het toonbeeld van eenvoud: een frame, een motor, een aantal stoelen, en net genoeg carrosserie om je lijf te beschermen. En binnenin de auto was het evenzo karig, het dashboard bestond uit slechts een paar metalen platen.

De Jeep Wrangler anno nu is off course een stuk comfortabeler en complexer: met de nodige veiligheids- en luxe opties. Aan de buitenkant herken je het ‘groene karakter’ van de Wrangler 4XE bijna niet, tenzij je het weet. Menig Tesla-rijder keek me dan ook venijnig aan toen de laatste oplaadpaal in de straat al bezet bleek. Door een vervuilende Jeep? Nee, niet iedere stekkerauto ziet er buitenaards uit. Afgezien van unieke 4XE badging, 32-inch Mud Terrain-banden, blauwe accenten die zeggen ‘hallo ik heb een stekker’ én de laadklep, is de plug-in hybride van Jeep trouw gebleven aan zijn uiterlijke DNA: rauw, groot, avontuurlijk en stoer. Met neerklapbare voorruit, uitneembare portieren om zomers helemaal open te rijden.

Drive

De gefronste wenkbrauwen over het feit dat hij deels op batterijen rijdt, verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je achter het stuur plaatsneemt. Zijn koppel is indrukwekkend te noemen, binnen no time – een luttele 6,5 seconden – zit je op de verharde weg met deze gigant op wielen op de 100 km/u. De turbobenzinemotor levert mét de elektromotor een vermogen op van in totaal 380 pk ( en 637 Nm koppel). En geloof mij, dat is powerful voor een Jeep.Jeep Wrangler 4XE Rubicon

Lees ook:  Maserati Levante: Overbodig? Ja. Fantastisch? Zeker.

Puur elektrisch rij je met de 4XE zo’n 45-50 km ver. Theoretisch dan. In het echt – wanneer het koud is of als je hem teveel op zijn stoere staart trapt – kom je er misschien zo’n 30 km ver mee op de elektromotor. Middenin de natuur, en al kruipend door de modder is dit natuurlijk meer dan voldoende. Je kan zijn elektrische bereik iets rekken door regeneratief te remmen. En als de accu bijna op is, grijpt de benzinemotor automatisch in door het systeem tijdens het rijden op te laden. Daarmee heb je ook altijd de beschikbaarheid over 4XE-aandrijving. Onderweg laad ik hem op bij een snellader (duur: anderhalf uur), of gewoon bij je thuis of aan de straat (duur: drie uur). 

En net als iedere plug-in-hybride auto heeft ook de Jeep Wrangler 4XE verschillende rijmodi: van Hybrid, Electric tot E-Save. De E-Save stand is met name praktisch wanneer je besluit – in de stad of in de natuur  – emissievrij te willen rijden. Dan houdt het slimme systeem namelijk de accu op een bepaald laadniveau vast voor als je toch even een poosje op de elektromotor wilt rijden. Hoewel je met deze 4XE misschien benzine moet tanken om bij de start van een off road track te komen, kun je dankzij de elektrische aandrijving en de versnellingsmogelijkheden een parcours afleggen zonder ook maar een druppel benzine te verbruiken.Jeep Wrangler 4XE Rubicon

Of je nu met de Jeep Wrangler 4XE Rubicon het ruige landschap inrijdt, of ermee pronkt in de stad, rijden in de 4XE is een feestje. Alleen niet de godganse dag, of als je denkt comfortabel in een dag van Nederland naar Italië te willen reizen. Het is en blijft een terreinwagen, en in de verste verte geen lange afstands cruiser of sportieve rakker. Scherpe bochten lust ‘ie niet (hallo zwaargewicht) en van stilte aan boord (lekker hoor banden met een giga noppenprofiel) is geen sprake. 

Maar wat hij wel kan is 1508 kilogram geremd trekken. En ook off road voorwaarts met de TrailCam alle obstakels alvast voor je spotten – rotsen, boomstammen, dat werk – de camera voor fungeert als een set extra ogen. Daarnaast zit hij bomvol offroad-functies,  zoals hoge en lage gearing en een speciale Select-Speed Control voor als je gecontroleerd en veilig de heuvel af of naar beneden wilt kruipen.

Lees ook:  Hyundai IONIQ 5: Stormtrooper op wielen

Comfort

En weet je, comfort in een vierwiel aangedreven Jeep zit hem in het gevoel van vrijheid én veiligheid. Zoals in je ‘blootje’ in de natuur rijden. Het meest ultieme vrijheidsgevoel. Helemaal dakloos rijden door de rimboe doe ik in 4XE door een druk op de knop ‘Sky one-Touch Power Top’. Of je nu achterin zit of voorin, het dak gaat volledig open, van voorruit tot achteruit. Ik geniet verder van een verwarmde stoel én verwarmd stuurwiel en mijn passagiers hebben voldoende beenruimte. En mocht de auto dan onder het zand zitten, dan pak ik thuis de tuinslang en spuit hem zo weer schoon. Want vanbinnen is hij volledig wasbaar, er zitten speciale aftappluggen in zodat het water er weer uit kan stromen.Jeep Wrangler 4XE Rubicon

Veiligheid zit hem in de 65 actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Denk aan Adaptive Cruise Control en Forward Collision Warning+ met automatisch remmen. Dus niet alleen off road, maar ook gewoon op het asfalt. En ondanks zijn batterijpakket is er nog voldoende laadruimte in de 4XE, zo’n 533 liter aan proviand en bagage kan er mee de bush bush in.  

Value for money

De signature car van Jeep is voor familie doorsnee doorzeefd met ongemakken. Hij is niet altijd even praktisch om te parkeren en rijden vergt wat stuurmans kwaliteiten. En toch is de terreinwagen van Jeep de droomauto voor velen. Leuk voor erbij, als je het kan betalen. Want door de hoge co2-uitstoot van deze auto was dat vaak niet mogelijk. De BPM op een benzineversie van de Wrangler is namelijk altijd net zo gigantisch als de auto zelf.

Goed nieuws! De komst van de Jeep Wrangler 4XE brengt daar verandering in. Dankzij plug-in hybride techniek wordt deze rauwe terreinwagen in een keer een stuk betaalbaarder voor liefhebbers. Voor het beeld; de BPM op deze plug-in-hybride is bijna 10.000 euro. De BPM op een ‘normale’ Wrangler komt neer op 30.000 euro.

Met een CO2-emissie van tussen de 79 en 94 g/km betaal je voor een stekker Wrangler 4Xe type ‘Sahara’ nu zo’n 80.690 euro. Ik reed de Rubicon-editie die een vanafprijs heeft van 84.690 euro. Mijn testauto zat met wat aanvullende opties in totaal 91.530 euro. 

Jeep Wrangler 4XE RubiconDus tel uit je winst. En aan de rijbeleving boet je niks in! Echt niet.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Hyundai i20: Ook met een Koreaan heb je kans op sjans…
Wat zou jij doen als je de keuze had? Een Volkswagen Polo...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *