Mijn testauto’s maken regelmatig kennis met het Europese asfalt. Zo ook de nieuwe Kia Ceed Sportswagon, een stationwagen die de Koreanen speciaal voor Europa hebben gemaakt, en dus ook in ons continent hebben gebouwd. Maar is hij ook speciaal voor mij, de autojournalist die een lat relatie heeft met Italië en Nederland?
Geen autotest is zo goed als een échte reistest. Want een beetje auto is niet alleen praktisch voor je dagelijkse woon- en werkverkeer, maar gebruik je ook op vakantie, of als veredelde verhuiswagen. Comfort, ruimte en luxe worden dan extra belangrijk als je uitgerust op de eindbestemming wilt aankomen.
Design
Zo gelikt als een ProCeed is de Ceed Sportswagon niet, maar hij doet zeker zijn degelijke best. Hij oogt laag en breed, met een langere overhang achter. Rechte en strakke lijnen zorgen voor een agressieve blik aan de voorzijde, en zijn signature ‘tiger-nose’ grille – met de nieuwe letters van Kia erboven, geven de Ceed Sportswagon een strakke blik richting de toekomst.
De voorbumper wordt nu gekenmerkt door een grote zwarte luchtinlaat onderin, en de lampen voor hebben een kleine lift gehad. Zo zie ik in dit design toch nog iets terug van Kia’s posterboy, de Stinger. De stationwagen is leverbaar met een keuze uit maar liefst elf verschillende kleuren. En because looks matter in Italy, reed ik in een van de meest opvallende kleuren uit de collectie, blue flame, inclusief zomers schuif- en kanteldak.
Comfort
Comfortabel reizen betekent voor mij ook dat ik in de auto voldoende ruimte hebom al mijn vintage schatten mee te reizen naar Italië. Inmiddels zijn mijn inpak-skills zo gevorderd dat ik enigszins kan inschatten welke items wel of niet passen in een auto, met de achterbanken plat. Dus ik laat me graag verrassen door de Ceed Sportswagon, die zegt de al-ler-grootste te zijn in zijn klasse. Het resultaat: de garage leeg, de Kia bomvol en Odiel blij. Zoveel ruimte is 625 liter dus. Dat haalde ik niet met een Peugeot 308 stationwagen. Dan bleef dat ene leuke tafeltje toch thuis.
Als ik verder niet te veel omkijken heb naar het infotainment- en navigatiesysteem wordt de reis nog zorgelozer. Het dashboard van de Ceed is onlangs volledig vernieuwd, met nieuwe klokjes en metertjes die met een bijzonder lettertype zijn vormgegeven – ik denk gelijk aan mijn digitale wekkerradio uit de jaren 90. Midden op het dashboard kom ik een mooie touchscreen tegen. In de basisuitvoering van de Ceed (ComfortLine), heeft dit een diameter van 7 inch. Vanaf wat luxere versies is het scherm 8 inch, en zijn ook de TomTom Live Services, DAB+, Apple CarPlay, AndroidAuto, én een achteruitrijcamera standaard.
Drive
Ik reed in de 1.5 T-GDi MHEV Launch Edition, een benzineversie met een klein beetje elektriciteit, mild hybrid dus, met zo’n 160 pk. De nieuwe Ceed Sportswagon is niet alleen up and running in wat betreft looks en innovaties, maar ook wat betreft rijbeleving.
The power to surprise was jaren geleden Kia’s meest verleidelijke aanwinst, de Stinger. Als fervent autorijder, is dat voor mij de ultieme Kia-referentie. En dus ook een voorbeeld voor de Ceed Sportswagon, want de Koreanen hebben de auto sportief afgesteld. De besturing voelt zwaar genoeg, en reageert direct. Ook het onderstel en demping zijn zo afgesteld dat ik met de Ceed gewoon bochtjes kan vreten in de heuvels van Piemonte. Met de sport-optie in mijn automaat ervaar ik de rijeigenschappen als bijna Duits. De Ceed voelt bij slecht wegdek, of plotselinge uitwijkmanoeuvres zeer evenwichtig aan, en dat geeft mij tijdens de reis een veilig gevoel. He’s got my back.
Dat veilige gevoel wordt nog eens ondersteund door een rits aan praktische veiligheidsopties aan boord. Standaard heeft elke nieuwe Ceed een actief noodremsysteem met voetgangersherkenning, een rijstrookassistent met botswaarschuwing, vermoeidheidsherkenning en grootlicht-assistent. De mijne bezit eveneens over ACC, dat is next level luxe cruise control die automatisch afstand houdt tot de voorligger. Inclusief een actieve rijstrookassistent waarbij ik semi-autonoom kan filerijden. Als reisauto cruciaal als het goed werkt. En dat doet het. Nog niet zo smooth als een premium Duitser, maar het komt rap in de buurt.
Heb ik dan helemaal geen feedback voor Kia?
Jawel, een paar kleine puntjes die je eigenlijk ook alleen maar test als je er mee in de bergen rijdt. De zoektocht naar het uitschakelen van de Lane Departure Warning-functie bijvoorbeeld. Soms heb je even geen behoefte aan automatische stuurcorrecties, zeker als de belijning op het wegdek meer weg heeft van een kindertekening. Het uitzetten bleek uiteindelijk simpel, maar voor mij niet logisch, een mailtje van de PR-man van Kia bracht de oplossing: “Je moet de LDW- knop op het stuur lang ingedrukt houden”. Een paar seconden is geen logische handeling voor iemand die ongeduldig is en de knop al 100 keer had ingedrukt zonder resultaat. “Ohhhhh, een paar seconden!”. Nu weet ik het voor elke Kia!
Een ander punt is de automatische ‘Hill Assist’ functie die standaard op alle nieuwe auto’s zit. Super fijn, en het werkt goed als je met de neus van de auto naar de heuvel kijkt. Ik ben er echter achter dat als je met de neus naar het dal kijkt, en je dan achteruit wilt rijden om te keren, de auto eerst een stuk naar voren rolt voordat de achteruitversnelling ingrijpt. De ‘autohold’-functie zou op de een of andere manier dan automatisch moeten ingrijpen…
Value for money
Zoals we gewend zijn van Kia, heeft ook de nieuwe Ceed 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. Met de nieuwe Ceed, en dus ook met de Sportswagon, wil Kia de leaserijder verleiden een autodeurtje verder te kijken dan een Volkswagen Golf of Peugeot 308. Bij Kia houden ze al-tijd rekening met Hand Op De Knip types, want kinderen, sportclubs, brandstof en hypotheekkosten zat.
Een basis versie van deze Ceed Sportswagon is er vanaf 26.895 euro. De Ceed station verdient het echter om een beetje lekker aangekleed te worden: van binnen én van buiten. En dan kom je al snel op een exemplaar zoals mijn testauto, die is vergelijkbaar met een Executive Line en zit aan het Kia-Ceed-prijzen-plafond, met 37.325 euro.