Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

Volvo EX30

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
8 Drive
8 Comfort
8.5 Value for money
8

Het is de kleinste én goedkoopste elektrische auto van Volvo: de Volvo EX30. Maar is goedkoop ook duurkoop? Rowan nam de proef op de som en reed een week lang van en naar kantoor in de EX30.

Design

Heel spannend of out of the box is het niet, maar als er een merk is dat design-vast is, dan is het Volvo wel. Ondanks zijn kortere front, is het silhouet onmiskenbaar Volvo. De daklijn en de C-stijl dragen bij aan de herkenbare vormen en ook het minimalistische lijnenspel in de flanken bewijst zijn Zweedse genen. Nog een herkenbaar detail: de horizontale T-vormige LED-lampen, geïnspireerd op de hamer van Thor in nog een strakker design dan voorheen. We like.

Bij FemmeFrontaal hebben we uiteraard meerdere Volvo’s onder de kont gehad en het Zweeds signatuur omschrijven we doorgaans als ‘simplistisch, licht, natuurlijk én kwalitatief’. Die termen gelden ook absoluut weer voor de EX30.

Het interieur voldoet ook aan de Zweedse standaard. Simplistisch: alle bediening is verzameld op één scherm van tablet-formaat. De fysieke knoppen zijn teruggebracht tot de knoppen op het stuur en een handje vol knoppen op de middenconsole om de raambediening en de centrale deurvergrendeling mee te regelen. De rest regel je allemaal op het scherm. Door het ontbreken van fysieke knoppen is het interieur heel rustig en minimalistisch.

Licht: Zoals we gewend zijn van de Zweedse autofabrikant, kiest Volvo graag voor romige, lichte kleuren. Niet alleen het interieur heeft een lichte blauwgrijze kleur, ook de bekleding van de zetels en de deurpanelen voeren deze lichte tint door. 

Natuurlijk: Ondanks het strakke design van de EX30, vind je in de cockpit vooral organische, zachte en ronde vormen. Het doet me een beetje denken aan een woonkamer in Japandi stijl. 

Kwalitatief: Volvo staat natuurlijk ook bekend om zijn kwaliteit. De carrosserie is sterk en dus veilig en voor het interieur zal het Zweedse merk niet snel kiezen voor goedkope materialen. Achter het stuur kun je zien dat er weloverwogen keuzes zijn gemaakt om een passend assortiment aan materialen bij elkaar te zoeken. Van de lichte zetels tot het terrazzo element op het dashboard en de pianolak knoppen op het stuur en het middenconsole.

Lees ook:  Hyundai introduceert de nieuwe KONA (oh én een robothond)

Drive

Je hoeft niet hard te werken achter het stuur van een Volvo EX30. De besturing is licht, de cabine is stil en met one pedal drive hoef je amper van pedaal te wisselen. Hierbij merk je wel dat de pedalen aan het begin van de rit even moeten wennen aan jouw rijgedrag, om vervolgens te ‘leren’ hoe hard de auto af moet remmen als je het gas loslaat. Hetzelfde geldt voor het regeneratief remmen met het rempedaal. Dit kan wat ‘sponziger’ aanvoelen dan bij een auto met verbrandingsmotor. Ik moet daar altijd even aan wennen als ik van een benzine-auto naar een EV ga, omdat het rempedaal aan het begin dan minder betrouwbaar lijkt. Na een week overigens nergens last van. 

Ik reed met de Single Motor EX30, met 272 pk, achterwielaandrijving en een 51-kWh batterij. Die laatste belooft een range van 344 km, wat prima is voor het gemiddelde woon-werkverkeer dat een Nederlander per dag aflegt. Tijdens een paar koude januari-dagen kwam de maximale range echter niet boven de 290 km uit. Maar alsnog geen man overboord; snelladen van 10 naar 80% doe je in een ruime 25 minuten. 

Wil je wat meer zekerheid of verwacht je meer range nodig te hebben? Dan kun je altijd nog voor een Single Motor met Extended Range gaan. Hiermee kom je zo’n 475 km ver. De Twin Motor Performance variant is goed voor zo’n 450 km actieradius, maar wint het op performance: AWD en maar liefst 428 pk.

Comfort

Zodra ik in een Volvo stap, voel ik me gelijk veilig. Daarmee staat het merk al 1-0 voor op het gebied van comfort. Daarbij noemde ik al eerder dat de cabine stil is en de besturing licht. Je hebt niet het gevoel dat je een compacte SUV rijdt als je puur op zijn wendbaarheid afgaat. Dat je alle informatie enkel te vinden is op het 12.3” scherm in het midden van het dashboard, is wel even wennen. Zo viel het me opeens op hoe vaak ik check hoe hard ik rijd. Elke keer staarde ik in de leegte van het dashboard voor mijn neus. Volvo heeft ervoor gekozen om de Head-up display de deur uit te doen en ik moet zeggen dat dat een groot gemis is. Tegenstrijdig genoeg werd ik telkens op mijn vingers getikt door het Driver Alert System, dat ik me niet genoeg op de weg focuste tijdens het rijden. Maar ik moet toch écht naar rechts kijken om te kunnen zien hoe hard ik rijd, waar ik heen moet of wat mijn verbruik is. 

Lees ook:  Maak kennis met de snelste (en duurste) elektrische cabriolet: de Maserati GranCabrio Folgore

De Volvo EX30 hangt overigens vol met veiligheidssystemen. Van automatisch remmen op kruispunten tot Rear Collision Warming, Rear Corss Traffic Alert met automatisch remmen tot Lane Departure Warning en het ontwijken van voetgangers en fietsers. 
Tegenwoordig is het ook verplicht om auto’s te voorzien van een systeem dat aangeeft wanneer je de maximumsnelheid overschrijdt. Ook al is het maar met 2 km/u. Gelukkig kun je dat bij de EX30 met een simpele handeling uitzetten, zonder dat je het hele menu door hoeft. Ook de Lane Keeping Aid kun je snel en simpel uitzetten. 

Verder maken Adaptieve Cruise Control, 360 graden parkeercamera en Apple CarPlay je leven achter het stuur een stukje makkelijker en comfortabeler. De sfeerverlichting kun je trouwens ook aanpassen naar wens en er is voldoende opbergruimte voor je handtas op rondslingerende waterflesjes, boodschappen of overig prul.

Value for money

Ik heb sinds tijden niet zoveel reacties op Instagram gehad als op de Volvo EX30. Het waren vooral mensen van eind 20 of begin 30 die wilden weten of het wat is, die EX30. Dat bewijst vooral dat deze compacte EV van Volvo absoluut een favoriet is voor de lease. En terecht. Voor zo’n 36.000 euro of 500 euro per maand heb je een auto (Single Motor) die niets te wensen over laat. Hij is comfortabel, betrouwbaar en je komt er goed mee voor de dag. Alleen kun je een paar puberzonen die richting de 1.90m gaan niet makkelijk kwijt op de achterbank. Het scheelt dat je die niet vaak mee naar werk neemt.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Pilot: tellerrapport wordt gratis
Vanaf het nieuwe jaar kosten het tellerrapport en de tellerstandencheck niets. Op...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *