De hamvraag van het moment: ga je voor elektrisch of hybride?

Elektrisch rijden

Rijd je nog niet elektrisch? Het voelt bijna alsof ik moet toegeven aan een taboe als ik zeg dat ik nog steeds geniet van mijn fossiele auto met een krachtige zescilindermotor. Behalve enkele Britse en Italiaanse sportwagens, test ik dit type auto’s echter nauwelijks nog. Mijn professionele focus ligt nu vooral op het testen van volledig elektrische of hybride auto’s. Is het dan niet hoog tijd om zelf ook de overstap te maken naar (deels) elektrisch rijden?

Veel merken zetten volledig in op elektrisch rijden, terwijl andere merken, zoals het Italiaanse Lancia, een gebalanceerde focus behouden op zowel elektrische als hybride auto’s. Deze overwegingen brengen me tot een zoektocht naar de juiste keuze in dit veranderende autolandschap. Elektrische en hybride auto’s hebben veel gemeen, maar zijn toch geschikt voor verschillende situaties en kopers. Door de verschillen te kennen, kun je de perfecte keuze maken die volledig aansluit bij jouw behoeften.

Moetje

Vanaf 2035 mag je in de Europese Unie geen nieuwe auto’s meer kopen die op benzine, diesel of gas rijden. Dit plan is onderdeel van het ‘Fit-for-55′-pakket, dat als doel heeft de CO2-uitstoot met 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Deze opmars naar elektrisch rijden biedt je als consument talloze keuzes, maar maakt het kiezen van de juiste auto ook een stuk lastiger.

Waar ik vroeger kon kiezen tussen een kleinere, zuinigere motor en een grote, krachtige motor binnen een modelreeks van een merk, moet ik nu rekening houden met compleet nieuwe termen en technieken zoals batterijen, laadpoorten en vermogens van elektrische motoren.

Als je beter begrijpt wat het verschil is tussen een elektrische auto (EV) en een hybride auto, kun je een auto kiezen die beter bij je past. Aan de hand van de Lancia Ypsilon, die ik laatst heb getest en die in verschillende motoruitvoeringen leverbaar is, zal ik de opties toelichten.

Uiterlijke verschillen tussen de elektrische en mild hybrid: de elektrische Ypsilon heeft geen grille (rechts), terwijl de mild hybrid versie wel een grille heeft (links).

Optie 1: stekkerauto (EV)

In de wereld waarin ik werk worden ze ook wel batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) genoemd. Bij een volledig elektrische auto draaien de wielen alleen op één of meerdere elektromotoren, die hun energie uit een groot accupakket halen. Dit accupakket laad je op bij een (snel)laadpaal. Een EV heeft technisch gezien minder bewegende onderdelen dan een auto met een verbrandingsmotor. Daardoor krijg je meteen koppel, wat zorgt voor een snelle (en vaak verslavende) acceleratie. Ze zijn ook stiller en rijden soepeler, wat ze een luxe gevoel geeft.

Lees ook:  We reden in de elektrische Microlino: kan het nog schattiger?

Het grootste milieuvoordeel van EV’s is dat ze geen smog veroorzaken waar je rijdt. Meestal verminderen ze ook flink de uitstoot van broeikasgassen, maar dat hangt wel af van hoe de stroom is opgewekt. Die kan namelijk komen van schone bronnen zoals waterkracht, wind en zon, maar ook van minder schone kolencentrales.

Hoewel er de afgelopen jaren vooral dure elektrische auto’s werden gelanceerd, groeit het aanbod. Ook in onderscheidende en stijlvolle auto’s. Nu test ik steeds meer kleinere, leukere én betaalbare EV’s, denk aan de revival van de nieuwe Ypsilon van Lancia.

Plus

  • Geen directe CO2- en stikstofuitstoot.
  • Stilte onderweg.
  • Verslavende acceleratie.
  • Overzichtelijker en goedkoper onderhoud (minder draaiende onderdelen).

Minus

  • Actieradius, al wordt die snel groter (bij een Ypsilon is dat bijvoorbeeld 402 km!).
  • Opladen duurt iets langer dan tanken (bij de Ypsilon heb je binnen 10 minuten 100 km bijgeladen).
  • Prijziger dan een hybride door het zware accupakket
  • Kofferbakruimte is vaak kleiner dan een hybride.

Optie 2: hybrideauto

Maak je je al zorgen over een actieradius van 400 km? Geen paniek, het is nog lang geen 2035, dus je hebt alle tijd. Bovendien kun je ook geleidelijk vergroenen. Het aantal hybride auto’s op de markt groeit snel, dus je bent niet de enige die hiernaar op zoek is. In april 2024 werden maar liefst 44 procent van alle nieuwe personenauto’s met een hybride aandrijflijn geregistreerd.

Hybrides worden vaak gezien als de perfecte mix van efficiëntie. Ze combineren een verbrandingsmotor met één of meer elektromotoren, die energie kunnen terugwinnen tijdens het remmen en de wielen kunnen aandrijven met of zonder hulp van de motor. Het voertuig kiest automatisch de beste krachtbronnen voor de huidige situatie, dus je kunt naadloos schakelen tussen motoren. Maar deze combinatie van een verbrandingsmotor en elektromotor(en) resulteert ook in een complexe aandrijflijn. In de meeste gevallen gebruiken hybrides de verbrandingsmotor om de wielen aan te drijven, terwijl de elektromotor(en) bijdragen door elektrische ondersteuning te bieden of de motor efficiënter te laten draaien.

Hybride auto’s hebben kleinere accu’s in vergelijking met EV’s, ze slaan net genoeg energie op om de aandrijflijn eventjes te ondersteunen. Daardoor hebben hybride auto’s een minder positieve impact op het milieu dan EV’s, want ze zijn nog steeds deels afhankelijk van fossiele brandstoffen.

Lees ook:  Lexus UX 300h: "Zo’n auto waarbij je uitgerust op je bestemming aankomt” 

In deze vergelijking is de auto een mild hybrid. De elektromotor dient ter ondersteuning en is in te zetten voor kleine stukjes elektrisch rijden zoals creeping in parkeergarage, maar je kan er niet zoals bij een plug-in hybride echt een stuk elektrisch mee rijden.

De elektromotor en de brandstofmotor van een mild hybrid werken nauw samen en zijn niet onafhankelijk van elkaar. Hierdoor rijdt de auto aanzienlijk zuiniger dan wanneer alleen de verbrandingsmotor wordt gebruikt. Je verbruikt ongeveer 15 procent minder brandstof wanneer je door stedelijke gebieden rijdt. Over het algemeen leidt dit tot een brandstofbesparing van 8 tot 10 procent.

Plus

  • Hergebruik van remenergie voor extra efficiëntie.
  • Ideaal voor korte ritten in de stad op deels of volledig elektrisch vermogen.
  • Snel weer onderweg na tanken in de middle of nowhere.
  • Grotere kofferbakruimte dan een EV (kan zo’n 50 liter schelen).

Minus

  • Extra gewicht door combinatie van twee motoren resulteert in minder zuinigheid bij gebruik van alleen de verbrandingsmotor.
  • Minder groen.

Welk advies geef ik mijn “vriend” nu?

Elektrisch of hybride?

Hybrides vind ik perfect voor wie interesse heeft in elektrisch rijden maar er praktisch gezien nog niet helemaal klaar voor is. Met een mild hybrid kun je voor langere ritten terugvallen op de brandstofmotor (dus je kunt ook naar een pittoresk Italiaans dorpje zonder laadpalen). Ook is een hybride handig voor autorijders die geen mogelijkheid voor een laadplek in de buurt. Uiteindelijk is een (mild) hybride altijd nog een betere keuze dan een benzineslurpende zescilinder.

Voor autogekken die iets meer geduld hebben bij reizen, een laadpaal in de buurt hebben of (beter nog) thuis, raad ik gelijk aan 100% elektrisch te rijden. Die paar duizend euro meer maken dan ook niet uit, zeker als je je EV thuis met behulp van zonnepanelen kan opladen. Tel uit je winst.

COLUMN: LANCIA, DE TERUGKEER NAAR EIGENZINNIGHEID

Creatiedrift in combinatie met charme, comfort en eigenzinnigheid. De vier karakteristieken waar wij heel blij van worden.

Lancia Y10 Avenue

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Ford Focus ST: Spierpijn
De nieuwe Ford Focus ST. FemmeFrontaal heeft de felrode rakker een weekje...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *