De 2024 Jeep Grand Cherokee plug-in hybrid maakt direct indruk. Met zijn iconische design en luxe interieur onderscheidt hij zich van de massa. De krachtige aandrijflijn levert interessante prestaties, zowel in de stad als off-road. Een gewaagde keuze voor wie op durft te vallen. Met de bijpassende naam 4XE (‘four-by-E’) test Odiel deze stoere stekkerheld van Jeep.
Looks
De Jeep Grand Cherokee straalt Amerikaanse bravoure uit. Met zijn strakke motorkap, glimmende zeven sleuven-grille en slanke koplampen heeft hij een retro-uitstraling die direct de aandacht trekt, en ook die van voorbijgangers wanneer ik met een hupje (hij heeft een zeer hoge instap) erin klim. Dit over-the-top design is precies wat deze Jeep speciaal maakt. Waar veel grote SUV’s inwisselbaar zijn, blijft de Grand Cherokee fier overeind als een statement van zelfverzekerdheid. Dat past bij het imago van het aloude Amerikaanse merk en maakt hem qua looks een interessante keuze tussen al die andere SUV’s.
Een praktisch nadeel vind ik de plaats van de laadpoort, vóór aan de passagierszijde. Iedereen heeft zijn voorkeuren, maar ik merk dat een laadpunt aan de voorkant vaak betekent dat ik met deze gigantische neus vooruit een parkeervak of oprit in moet rijden. Dit voelt minder praktisch aan, zeker bij een reus als deze, dan gewoon achteruit inparkeren en de stekker achterin steken.
Comfort
Wanneer ik me voor het eerst in de Grand Cherokee zetel, moet ik eerst bijkomen van de hoeveelheid prikkels – ik stop tussendoor zelfs even op een parkeerplaats langs de A4 om alle knoppen, schakelaars en instellingen te ontdekken. Normaal gesproken rijd ik zo weg met een auto…
Ik vind het superfijn dat Jeep nog steeds fysieke bedieningsknoppen gebruikt, maar de indeling ervan voelt niet direct logisch aan, waardoor het even kan duren voordat je weet welke knop waarvoor dient. Zo zitten er bijvoorbeeld knoppen bovenop het dashboard die bijna horizontaal zijn geplaatst in glanzend zwart plastic. Hierdoor zijn ze vanaf mijn plek moeilijk te lezen en niet gemakkelijk te bereiken. Daarentegen zijn de knoppen om de klimaatregeling te bedienen groot en praktisch. En ook het aanpassen van de rijmodus of de hoogte van de luchtvering is eenvoudig (voor een nog hogere klim en afdaling uit de auto). Dat gezegd hebbende, met de luchtvering in de hoogste stand valt de Grand Cherokee nóg meer op in het straatbeeld, dus dat was dan ook de favoriete stand van mijn partner. Helaas voor hem zakt de auto vanzelf weer in een lagere stand bij snelheden boven de 30km/h.
Ook de interieurstyling moet ik een tijdje op je in laten laten inwerken. Ik word omgeven door een hoeveelheid aan luxe materialen en details, en ben onder de indruk. Het oogt allemaal heel indrukwekkend, inclusief het lichte ‘hout’, heel sjiek gedaan.
Het Uconnect 5-touchscreen is makkelijk te gebruiken en bevat functies zoals draadloze Apple CarPlay en Android Auto. De opbergmogelijkheden zijn Amerikaans ruim, met een dikke armsteun en diepe vakken. Hoewel het interieur minder verfijnd is dan dat van Europese SUV’s, is het wel praktischer.
Mijn uitvoering heeft, tot groot genoegen van de tiener thuis, een passagiersscherm waarmee ze zelf haar audio kan bedienen en off-roadcamera’s kan bekijken. De zitpositie is comfortabel dankzij de elektrisch verstelbare stoelen. De cabine is ruim, met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte voor al je passagiers. Ik zie zelfs mogelijkheden als zevenzitter, maar in ons land komt die versie er dus niet.
Ook de 533-liter kofferbak is ruim genoeg voor een dagje PC Hooftstraat in Amsterdam. Dat overigens prima zijn thuisbasis had kunnen zijn.
Drive
Het plug-in hybride aandrijfsysteem van de Grand Cherokee bestaat uit een 2.0-liter viercilinder turbobenzinemotor met 270 pk en 400 Nm koppel, twee elektromotoren en een 17,3 kWh (15,0 kWh bruikbaar) batterij. De belangrijkste elektromotor van 134 pk en 265 Nm is ingebouwd in de achttraps automatische versnellingsbak. Deze motor drijft de auto aan in EV-modus en maakt soepel schakelen mogelijk. Een 48V startmotor-generator met 39 pk en 60 Nm ondersteunt het starten van de benzinemotor en laadt de batterij bij tijdens stilstand.
Met een volle batterij presteert de auto goed: het totale vermogen bedraagt 375 pk en een koppel van 637 Nm, met een 0-100 km/u tijd van 6,3 seconden. Toch kan de samenwerking tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor soms traag reageren. Met een breedte van 2149 mm inclusief spiegels is hij soms aan de forse kant in de stedelijke jungle van Den Haag.
Het rijgedrag is minder verfijnd dan dat van bijvoorbeeld een BMW X5. Dit komt vooral doordat het plug-in hybride systeem enigszins verouderd aanvoelt in vergelijking met de nieuwste hybride SUV’s van concurrenten. De besturing is soepel, maar kan stroef aanvoelen bij lage snelheden en springerig bij hogere snelheden. De 15,0 kWh batterij en een elektrische actieradius van 48-50 km zijn prima, al zou een bereik van 90 km in de toekomst ideaal zijn voor deze reus.
Hoewel weinig getest, zijn de off-roadcapaciteiten van de Grand Cherokee indrukwekkend. De meeste versies hebben standaard luchtvering met vijf hoogtestanden en tot 275 mm bodemvrijheid. De aanloophoek is 28,2°, de overloophoek 20,9° en de afloophoek 30°, vergelijkbaar met de Discovery van Range Rover.
Value for money
Al met al lijkt het alsof Jeep ál-les uit de kast heeft gehaald om mee te dingen in een zeer concurrende SUV-markt. De Grand Cherokee is huge, fast, all-inclusive uitgerust en capabel, zowel op asfalt als op onverharde wegen. Hij heeft een meer dan charmante uitstraling met een knipoog naar zijn Amerikaanse roots. Maar het plug-in hybride systeem is niet zo efficiënt en up to date als dat van de concurrentie, en ook is er geen optie voor zeven zitplaatsen, only in America, en de prijs vind ik nog best fors.
Maar uiteindelijk is het ook een auto die past bij een attitude, bij onderscheidend durven te zijn. De Jeep Grand Cherokee bevindt zich in een prijsklasse met veel concurrentie. En met een startprijs van minimaal €85.400 lijkt hij op het eerste gezicht duur. Maar een premium basismodel Porsche Cayenne e-Hybrid of BMW X5 50e M Sport kost al snel dertigduizend euro meer, terwijl een Range Rover Sport en Mercedes GLE 400e zo’n twintigduizend extra euro’s aantikken. Jeep probeert in ieder geval aan de onderkant van de markt concurrerend te zijn. Mijn testauto gaat (als nieuw), afgerond naar onderen, voor een ton aan euro’s over de toonbank.