Alpine A290: Een dosis racing soul in een stadsauto

Alpine A290 Maybritt

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Looks
7 Comfort
9 Drive
7.5 Value for money
8

De Fransen staan niet alleen bekend om hun uitstekende wijn en verrukkelijke cuisine, maar ook om hun gevoel voor auto’s. Dan heb ik nu het natuurlijk over de nieuwe Alpine A290 – de spierballenversie van de Renault 5 en de allereerste électrique hot hatch. De grote vraag is: hebben de Fransen nu echt een sportieve hatchback neergezet die op alle vlakken weet te overtuigen?

Maybritt vloog voor FemmeFrontaal naar het Spaanse eiland Mallorca om dat te testen!

Looks

De A290 is gebouwd op Renault’s nieuwe AmpR Small-platform, dat het deelt met de nieuwe Renault 5. Met de tijd ben ik van de uitstraling van deze kleine sportieveling gaan houden! Alpine combineert in deze hot hatch moderne techniek met een opvallende retro-look die perfect aansluit bij de rijke racehistorie van het merk. De autosportinvloeden zijn stijlvol verwerkt in het ontwerp, met elementen die (jawel) doen denken aan de klassieke Renault 5. De X-vormige koplampen, geïnspireerd door de rallysport, en het stuur met extra knoppen, zijn gebaseerd op de Formule 1. Ook het interieur sluit hier perfect bij aan, met donkerblauwe stoelen en grijze accenten die het vintage-racethema helemaal afmaken. En toegegeven, tijdens mijn rit door Mallorca deed deze Alpine de nodige Spaanse nekken omdraaien!

Voor de banden werkte Alpine samen met Michelin, dat speciaal voor dit model drie exclusieve 19-inch bandenopties ontwikkelde: twee zomerbanden en een winterband, elk geoptimaliseerd voor grip, actieradius en rijgedrag. De lichtmetalen wielen zijn verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de Iconic-wielen, een stijlvolle knipoog naar klassieke modellen, en de Snowflake-wielen, die subtiel naar de merknaam verwijzen. Brembo-remklauwen zijn uitgevoerd in Racing Red of Alpine Blue en voorzien van het logo.

Qua kleurkeuze speelt Alpine het wat veilig. De blauwe uitvoering (scroll even naar onderen) ziet er gaaf uit, al hadden de zwarte wielen wel wat spectaculairder gemogen. De witte versie daarentegen, met lichtmetalen wielen, oogt net even frisser en komt misschien wel het beste uit de verf. Voor degenen die iets unieks zoeken, is er de gelimiteerde Première Édition, waarvan slechts 1.955 exemplaren worden gemaakt. Deze editie komt in drie opvallende kleurcombinaties: Blanc Nival met zwart dak, Bleu Vision Alpine met rode remklauwen, en Gris Tonnere Mat met blauwe remklauwen, elk voorzien van speciale striping en unieke velgen.

Comfort

Persoonlijk vind ik het écht een must dat een auto voldoende opbergruimte heeft voor spullen als oortjes, smartphone, lippenbalsem en – niet te vergeten – een praktisch vakje voor een kop koffie. Enkele opbergvakjes in het middenconsole waren dan ook geen overbodige luxe geweest. Alpine heeft er echter voor gekozen deze bij de A290 achterwege te laten, en dat merkte ik meteen toen mijn spullen bij elke bocht heen en weer vlogen. De achterbank is ook niet heel ruim. Mensen langer dan 1,70 of met schoenmaat 40-plus kunnen hun voeten moeilijk kwijt onder de voorstoelen. Voor kinderen is het prima, maar met vier volwassenen is het waarschijnlijk wat krap.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

Wel zie je de expertise en kwaliteit van Alpine terug in details zoals het stuurwiel, dat van echt nappaleder is gemaakt en lekker in de hand ligt. De stoelen, die het sportieve karakter van de A290 duidelijk uitstralen, zitten heel comfortabel en geven uitstekende feedback van de auto. Dankzij de stevige zijwangen blijf je goed op je plek zitten wanneer je met hogere snelheden door de bochten gaat. Daarnaast vind ik het een verademing om weer wat fysieke knoppen op het dashboard te hebben. In mijn ogen zijn deze veel sneller, makkelijker en daarmee veiliger te bedienen dan alles via het scherm. Op het middenconsole vind je de knoppen D(rive), N(eutraal) en R(ear), die goed binnen handbereik zijn.

De 10,1-inch dubbele schermen in de Alpine zijn dezelfde als die in de R5 en werken uitstekend met alle benodigde functies. Dankzij de uitgebreide Google-integratie functioneert Maps zeer goed. Waar Google standaard aanwezig is op de Alpine, is het alleen beschikbaar op de duurdere versies van de Renault 5. Een groot voordeel hiervan is dat Google het rijbereik van de auto integreert met de routeplanning, zodat je vooraf precies weet hoeveel batterij je bij aankomst nog over hebt.

Drive

Wat mij betreft is de Alpine A290 très bien geslaagd en verdient hij met vlag en wimpel zijn plaats als hotter than hothatch. Met een gewichtsverdeling van 57/43 en een vergrote spoorbreedte plakt de A290 als het ware aan de weg. Dat merkte ik vooral goed op de bergweggetjes van Mallorca en nóg beter op het circuit. Normaal gesproken ben ik gewend om met achterwielaandrijving te driften op ijs, dus een circuit rijden met voorwielaandrijving was een hele nieuwe ervaring. Maar toen ik eenmaal de moed had gevonden om met meer snelheid de bocht in te duiken, werd duidelijk hoe stabiel hij blijft. De vering is aan de stugge kant, maar vangt hobbels onderweg netjes op. Met zijn 1.479 kilo is hij bovendien relatief licht in zijn klasse, zeker vergeleken met bijvoorbeeld de Mini SE, die 200 kilo zwaarder is. Het onderstel benadrukt het sportieve karakter dat zo typerend is voor Alpine, waardoor hij levendig en scherp aanvoelt.

Met 220 pk en een acceleratietijd van 6,4 seconden naar de 100 km/h levert de A290 een sportieve, maar niet extreme rijervaring. De sportstoelen houden je goed op je plek in scherpe bochten, en de auto blijft stabiel en betrouwbaar aanvoelen. De actieradius van 384 kilometer is zeker voldoende voor dagelijks gebruik. Laden gaat met maximaal 100 kW, wat inhoudt dat je in een halfuurtje van 15 naar 80 procent zit.

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

Het audiosysteem in de A290, dat een gesimuleerd motorgeluid produceert, is ook het vermelden waard. Met een knop aan de rechterkant van het stuur selecteer je vier rijmodi – Save, Normal, Sport en Personal – waarbij het geluid zich aanpast aan de gekozen stand. In de Personal-modus kun je stuurhulp, gasrespons, verlichting en Alpine Drive Sound afzonderlijk afstellen. Het audiosysteem weerspiegelt het gedrag van de auto op de weg, zoals de grip, wat ik een slimme manier vind om het ‘nepgeluid’ toch wat meer betekenis te geven. Het geluid klinkt soms wat kunstmatig en blikkerig, maar is gelukkig niet te opdringerig aanwezig.

Daarnaast zit er op het stuur nog een opvallende toevoeging: de “overtake”-knop (zoals de N Grin Boost op de Hyundai Ioniq N) Een druk op deze knop geeft de auto een korte boost, ideaal voor snelle en veilige inhaalmanoeuvres. Of het nu echt onmisbaar is? Misschien niet – het voelt eigenlijk niet heel anders dan bij een EV even stevig het pedaal intrappen. Maar de funfactor is er absoluut, en dat draagt weer bij aan de rijbeleving. Niet alles wat leuk is hoeft per se nuttig te zijn, toch? 😉

Value for money

De Alpine A290 heeft inderdaad een stevig prijskaartje. De GTS-variant (ons testmodel) is zeker het overwegen waard: voor €3.000 extra krijg je niet alleen meer vermogen, maar ook een aantal extra uitrustingen, wat de rijervaring net dat beetje meer pit geeft.

Hier is een overzicht van de uitvoeringen en prijzen:

  • A290 GT: 180 pk – €38.800
  • A290 GT Premium: 180 pk – €42.000
  • A290 GT Performance: 220 pk – €41.800
  • A290 GTS: 220 pk – €44.800
  • A290 GTS Premiere Edition: 220 pk – €46.300

Ter vergelijking enkele modellen in dezelfde klasse:

  • Abarth 500e: 155 pk – vanaf €36.490
  • Mini Cooper SE: 218 pk – vanaf €38.990

Vergeleken met deze modellen zit de A290 aan de hogere kant van het spectrum, als je dus voor de sportievere variant van 220 PK wilt gaan. Toch krijg je voor die meerprijs wel iets unieks; de Alpine A290 is immers, the first of its kind.

Alpine heeft met de A290 geprobeerd om hun racing soul in een stadsauto te gieten, en zo een sportauto te creëren die geschikt is voor dagelijks gebruik. Een leuke uitdaging die op veel vlakken geslaagd is, maar waarbij de balans tussen sportieve prestaties en comfort toch enkele compromissen met zich meebrengt; maar ja, je kunt nu eenmaal niet altijd alles hebben.

Comments

comments

Written By
More from Maybritt Bos
Smart #3: Een ritje is genoeg om je hart te stelen
‘Wat een groot ding, joh; dat heeft niks meer met een Smart...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *