Lucid Air Touring: Geruisloos populair

Lucid Air Touring
Photocredit Marjolein Tetteroo

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Looks
8.5 Drive
8.5 Comfort
7.5 Value for money
8.4

De Lucid Air heeft een onmiskenbare aantrekkingskracht. Iedere keer dat ik er eentje voorbij zag zoeven, betrapte ik mezelf erop dat ik even bleef kijken. Dit gloednieuwe Amerikaanse automerk wist mijn nieuwsgierigheid al een tijdje te prikkelen.

Hoog tijd om deze elegante nieuwkomer uit te nodigen voor een weekje logeren. 

Looks

Op de snelweg merk ik dat mensen die stiekem naar binnen gluren, en thuis staan mijn buren direct voor de deur: “Wauw, wat is dit voor merk?”, “Wat een auto!”, en “Dat is een bak zeg!”. De enthousiaste reacties doen me denken aan de introductie van de Fisker Karma destijds, ook een indrukwekkende Amerikaan. Maar hier houdt de vergelijking ook wel op.

Qua design is de Lucid Air een verrassende mix van een Porsche Taycan, Audi e-tron GT en een vleugje Tesla Model S. Met zijn imposante wielbasis en proporties kan hij zich direct meten met de grote namen in zijn klasse. Zijn uiterlijk heeft een vloeiende, bijna organische lijnvoering die het geheel een slanke, stijlvolle en toch gespierde uitstraling geeft. De 21-inch velgen maken hem helemaal af (al zijn ze niet bepaald vriendelijk voor de actieradius van de slee).

De beer

Een indrukwekkend historisch verhaal heeft Lucid Motors (nog) niet. Het merk werd opgericht door Peter Rawlinson, het meesterbrein achter de eerste Tesla’s en voormalig ingenieur bij Lotus en Jaguar. Hoewel het bedrijf Amerikaans is, ligt een groot deel van het eigendom bij het Public Investment Fund (PIF) van Saoedi-Arabië.

Binnenin vind je wel subtiele verwijzingen naar de “Cali Bear”, geïnspireerd door de Californische vlag. Deze beer symboliseert ondernemingsvrijheid en Lucids toewijding aan duurzaamheid. Je spot hem op de hoofdsteunen, het digitale dashboard en zelfs in sommige details van de wielnaafkappen (niet op mijn testmodel overigens).

Comfort

Het interieur is een donkere oase van rust en luxe. Zachte, hoogwaardige materialen en een minimalistisch design stralen verfijning uit. De stoelen zijn comfortabel voor lange ritten en bieden voldoende ondersteuning als je de sportieve kant van de Lucid wilt ontdekken. De ruimte binnenin is vergelijkbaar met die van een limousine, ook achterin, terwijl het dashboard een moderne balans biedt tussen digitale schermen en fysieke knoppen.

Het dashboard is overzichtelijk: voor me zie ik de snelheid en de ADAS-instellingen, terwijl ik in het midden een helder infotainmentsysteem heb voor Apple CarPlay. Onder dat scherm zit nog een groot touchscreen waarmee ik allerlei voorkeuren kan instellen, van rijmodi tot interieurverlichting. En als ik meer opbergruimte nodig heb? Dan laat ik dat scherm met een veeg met mijn wijsvinger elegant in het dasboard verdwijnen.

Lees ook:  De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

Wat mij minder beviel, waren de digitale knoppen voor bijvoorbeeld de ruitenwissers. Tijdens een winters koude week met een overdosis aan motregen en zware buien vond ik het onhandig om deze instellingen via het touchscreen, links van mij, te moeten aanpassen met touch knoppen. Een fysieke hendel aan het stuur zou voor mij veel veiliger en intuïtiever zijn geweest. Ik had mijn ogen toch meermaals van de weg om mijn arm uit te strekken, om vervolgens met mijn linkerwijsvinger ‘piano te spelen’ met de ruitenwissers. Ook de DAB-radio had wat ontvangstproblemen, maar gelukkig maakt streamen via mijn telefoon dit snel goed – vooral met het waanzinnige geluid van de Surreal Sound-luidsprekers.

Ruimte in de Lucid Air is er in overvloed: een volwaardige achterbak, een praktische frunk en talloze slimme opbergmogelijkheden. En de soft-close portieren? Pure luxe. Een stijlvol detail waar ik direct blij van werd.

Drive

Ik begon mijn test zonder verwachtingen, behalve mijn eerdere ervaringen met elektrische Audi’s, Mercedessen en BMW’s in deze klasse. En eerlijk, de Lucid Air heeft me verrast. De gewichtsverdeling en wegligging zijn subliem. Hij kleeft aan de weg, en het bochtenwerk voelt natuurlijk, sportief en soepel. Het onderstel en de dempers zijn van topklasse, en ik zou met gemak een roadtrip naar Italië plannen in deze auto, en van bocht naar bocht willen sturen in de bergen.

Het geheim van de Lucid Air zit in de verticale integratie. Alles, van de motoren tot de batterijcomponenten, wordt in eigen huis ontwikkeld. Het resultaat is een compleet geïntegreerd ontwerp dat ruimte, prestaties en efficiëntie perfect combineert. Met twee elektromotoren (voor en achter) en een batterij onder de vloer biedt hij vierwielaandrijving en indrukwekkende prestaties: 0-100 km/u in slechts 3,6 seconden en een topsnelheid van 225 km/u.

De actieradius van mijn testmodel, de Air Touring AWD met 92 kWh-batterij, is officieel 725 km. In de praktijk, met slecht weer en die forse 21-inch velgen, kwam ik uit op een range van 560-600 km. Nog steeds ruim voldoende om geen last te hebben van range anxiety. Bovendien laadt de Lucid razendsnel: 300 kW voor de topmodellen.

Lees ook:  De Jeep Grand Cherokee 4XE: statement van zelfverzekerdheid

Waar Tesla de Autopilot heeft, biedt Lucid ‘DreamDrive’. Dit is een geavanceerd ADAS-systeem op level 2, met rijhulpfuncties die eenvoudig in te stellen zijn. Het systeem houdt automatisch een veilige afstand tot het verkeer voor je, centreert de auto op de rijstrook en assisteert bij het wisselen van rijstrook, inclusief een dodehoekcamera. Toch zette ik de rijstrookassistent geregeld uit, omdat het stuur bij sommige uit- en afritten met blokmarkeringen niet netjes op de rijstrook rechtdoor bleef rijden. Ik verwacht echter dat Lucid dit met een aantal software-updates zal verbeteren.

DreamDrive maakt gebruik van een uitgebreide set sensoren: 32 in totaal, waaronder camera’s, radar, ultrasone sensoren en zelfs LiDAR. Samen creëren deze technologieën een haarscherpe 360-graden weergave van de omgeving, wat indrukwekkende veiligheid en precisie biedt.

De Lucid Air biedt daarnaast drie rijmodi: Soepel, Vlot en Sprint. Soepel was mijn favoriete modus voor dagelijks gebruik, met sterke regeneratieve remkracht. In de Vlot-stand wordt de demping strakker en reageert het stuur directer. Sprint is de modus voor een echte supercar beleving, met supercar powers (lees: 629pk en 462 kW!) maar dat heeft je bijrijder na drie keer wel gezien 😉.

Value for money

De Lucid Air heeft mijn hart een klein beetje gestolen. Ja, er zijn verbeterpunten, zoals een veilige directe bediening van de ruitenwissers (en bijvoorbeeld de zijspiegels) en finetuning van ADAS-systemen aan boord.

Dat gezegd hebbende, de Lucid Air Touring heeft alles in zich om uit te groeien tot een ‘haalbare’ droomauto. Met een prijskaartje van bijna 120.000 euro voor mijn testmodel zit hij in het hogere segment. En dan is het simpelweg kwestie van emotie, heb je het ervoor over of niet?

Wat kost het?

  • Lucid Air Pure RWD: 88 kWh batterij, 747 km bereik, 0-100 km/u in 4,7 seconden – vanaf 88.000 euro (exclusief opties)
  • Lucid Air Touring AWD: 92 kWh batterij, 724 km bereik, 0-100 km/u in 3,6 seconden – vanaf 102.00 euro – mijn testauto kwam uit op 118.554 euro (opties: lakkleur, DreamDrive en premium boxen.

Exclusievere versies en vanaf prijzen:

  • Lucid Air Grand Touring AWD: 112 kWh batterij, 839 km bereik, 0-100 km/u in 3,2 seconden – vanaf 144.000 euro (exclusief opties).

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy
Mercedes-Benz is koning(in) in het maken van verleidelijk luxe coupés. De CLE...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *