Audi e-tron GT: Geruisloze eyecatcher

Audi e-tron GT

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Design
8.5 Comfort
9 Drive
8.5 Value for money
9

Met stip bovenaan mijn droomauto-verlanglijst-met-een-stekker: de Audi e-tron GT. Geparkeerd op een gedeelde eerste plaats met de Taycan. Een logische plek als je weet dat de e-tron GT de elektrische aandrijflijn met deze Porsche deelt. Wat betekent dat de e-tron GT niet alleen pijlsnel is, maar ook nog eens gruwelijk fijn om naar om te kijken. Odiel ging een weekend lang op stap met de mooiste Audi van het moment.

Design

Yup, de e-tron GT ziet er verbluffend uit. In het design zit een magnifieke flow, die de auto van voor en naar achter uitzonderlijk verleidelijk maakt. Slank, stijlvol, wulps en gespierd tegelijk. Herkenbaar als een sportieve Audi, en onmiskenbaar uitdagend met koplampen die een dansje doen als ik de auto ontgrendel.

Een uniek exemplaar ook nog eens, mijn testauto, want het is een limited edition: de ‘ZERO competition edition’. Speciaal gepimpt om een onvergetelijke indruk te maken. Een ietwat geheimzinnige en duistere indruk, dat wel. Want zo zijn de grille, bumpers, dorpels, buitenspiegels en Audi-ringen uitgevoerd in glanzend zwart en zorgt privacy glass voor een extra donker accent. Guess the girl in the car? 

Daarnaast draagt hij ook nog eens sloffen met 20-inch velgen die behoorlijk in het oog springen. En eenmaal achter het stuur zie ik in mijn zijspiegels voor de verandering weer eens een stel échte heupen. Audi heeft met de e-tron GT oprecht een dikke eyecatcher te pakken. Een elektrische auto waarbij de Model S van de buurvrouw of Polestar van de buurman simpelweg verbleken in het straatbeeld.

Drive

Aanvullend rijdt hij ook nog eens verbluffend lekker. Een sprint doe ik met twee vingers in de neus: in 4,1 seconden schiet je van 0 naar 100 km/u. Hij is alleen wel begrensd tot 250 km/u. Voor alles daarboven verwijs ik je dan ook naar de vertrouwde Audi R8 V10.

De e-tron GT is een coupé met vier deuren. Of hij daarmee ook vier ruime zitplaatsen biedt? Daar kom ik straks op terug. Qua omvang komt hij het dichtst bij de Audi RS7, hoewel de e-tron GT gebouwd is op een op maat gemaakt EV-platform en onderhuids een zusje (of broertje) is van de Porsche Taycan. 

En ik poch hier nog niet eens over de snelste e-tron GT die er is. Voor de absolute topper (lees: allersnelste), is er de RS e-tron GT met maar liefst 600 pk. De mijne levert een totaal vermogen van 475 pk. De  elektromotoren voor en achter worden opgeladen door een batterijpakket dat zich onder de vloer bevindt. Daarnaast beschik ik in de e-tron GT over zowel voor- als achteraandrijving. Hallo nieuwerwetse quattro!

Een golf van misselijkheid overvalt mij soms als ik rijd – of meerijd – in een elektrische auto. Een bekende bijwerking van stekkerauto’s. Door loodzware accupakketten in deze auto’s, is de gewichtsverdeling niet meer wat het ooit was. Iets wat ik ook verwachtte in de e-tron GT. Maar niets is minder waar. De verdeling van het gewicht in combinatie met de rijbeleving is voortreffelijk! Ik voel nagenoeg niks van het overgewicht. Sterker nog, met de 2,3 ton wegende GT mag en kan ik gewoon dansen over het asfalt. Omdat al het gewicht is gecentraliseerd en laag is gepositioneerd in de e-tron GT, rijdt hij zeer gehoorzaam en ongekend sportief. Door de bochten voelt de GT gewoon aan de weg vastgelijmd. Een ev waarmee ik stevig kan remmen zonder naschok in mijn buik van overgewicht aan accu’s.

Regeneratieve remmen die bij het remmen energie terugleveren aan de accu’s zitten hier ook in. Met de flippers aan het stuur kan ik de mate van regeneratief remmen instellen. Hoe hoger de stand, hoe harder de auto afremt op het gaspedaal. Alleen met één pedaal rijden staat hij niet toe, zoals sommige andere ev’s dat wel doen. Verder ervaar ik de e-tron GT als een tempel van rust tijdens het rijden. Op een klein beetje bandengeluid – wat niet gek is met deze intens grote wielen – is het naast een razendsnelle bak, ook een auto voor comfort. 

Audi e-tron GT

Met als enige kanttekening; vooral comfort voor de bestuurder en passagier naast me. Want achterin is het voor volwassenen met een lengte van minimaal 1m75 nooit fijn om lang te vertoeven in een gran tourer. Kleine mensen en kinderen uit #teamaudi zul je echter niet horen klagen achterin.

De e-tron GT heeft een WLTP-bereik van 480 km, wat in de praktijk zou moeten uitkomen op 350 km. Ik had zo’n 400 km rijbereik.  En bij een snel groeiend laadnetwerk van high power DC laders kan de e-tron GT tot wel 270 kW opladen, wat een extra 100 km bereik kan opleveren in minder dan 6 minuten. En wacht je nog even langer, dan is hij in slechts 23 minuten van 5 naar 80 procent opgeladen. 

Comfort

Standaard krijgt de Audi e-tron GT led-koplampen, digitale klokjes, een 10,1-inch touchscreen, klimaatregeling met drie zones en een glazen dak over de volledige lengte. Ook hier geldt: hoe meer budget, hoe meer opties je eraan toe kan voegen. Denk aan luchtvering (fijn!), een 360-graden camera, parkeerhulp of Bang & Olufsen boxen. Wat ik vooral fijn, praktisch én veilig vind in deze hypermoderne Audi is dat het instellen van de temperatuur aan boord nog eenvoudig en ouderwets met een knop kan en niet persie via het digitale scherm. 

En hoewel deze e-tron GT mij het gevoel geeft in een ‘normale’ (lees: V6 of V8) Audi te rijden, mis ik als Femme Frontaal toch wel een beetje geluidsbeleving. Ook daar heeft Audi wat op bedacht, het heeft namelijk heuse muziektracks ontwikkeld die dan enigszins mijn gevoel kunstmatig voeden. Maar dat is geen geluid van een brullende V10. Denk eerder aan soundtracks bedoeld om met buitenaards leven te communiceren. De elektrische GT produceert wel een intensere soundtrack dan wettelijk voorgeschreven om (mogelijk minder goed horende) weggebruikers te waarschuwen. Love dit. Net als de Audi-tune bij het aanzetten van de auto overigens. 

Value for money

Natuurlijk, een e-tron SUV is veel meer iets voor de zaterdag. Een stuk praktischer. Maar in een SUV rijdt iedereen al, en ik zeg altijd: ‘waar een wil is, is een weg’. Want met de Audi e-tron GT rijd je in een van de meest begeerlijke auto’s van het moment, eentje die geruisloos de aandacht trekt van autoliefhebbers. Daarnaast kom je met deze elektrische wagen bijna net zo ver als een RS7 met benzinemotor en volle tank.

En ja, je kan er snel mee, maar hij is vooral comfortabel. Maar ook is de e-tron GT iets subtieler, in ieder geval in looks dan bijvoorbeeld een uitgesproken Porsche Taycan. Een auto die je het gevoel geeft ‘succesvol’ te zijn, maar dan niet over de rug van een klimaatstrijder.

Een elektrische droomauto, wat kost dat? Mijn geheimzinnige-toeters-en-bellen-exemplaar (hallo limited edition) rond ik voor het gemak maar even af op 127.000 euro. De vanafprijs is voor een Audi e-tron GT is 104.000 euro.

Comments

comments

Lees ook:  Mercedes-Benz EQA: Club Mercedes
More from Odiel Mennink
Top 5 meest gelezen artikelen 2013
Wat waren in 2013 de vijf populairste artikelen op de site voor...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *