Kia EV6: een aangename verrassing

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Design
8 Drive
8 Comfort
8 Value for money
8.1

Kia timmert aan de weg. De nieuwe EV6 is daarbij het boegbeeld van de elektrische transformatie waar het merk op afstevent. De wagen debuteert onder het nieuwe logo én de nieuwe slogan ‘Movement that inspires’. Het Koreaanse merk trakteert je daarmee op een nieuwe designtaal, waarmee Kia duidelijk een andere weg inslaat. Rowan reisde af naar Málaga om de nieuwe EV6 te testen!

Design

De nieuwe EV6 is een absolute headturner, want uniek is-ie zeker. Op de een of andere manier verraden zijn lijnen toch de Koreaanse roots. Maar je kunt er niet omheen dat Kia een andere weg in is geslagen met haar design. Kia noemt het ‘Opposites United’, de nieuwe designfilosofie “die geïnspireerd is op de contrasten in de natuur en de mensheid”. Zo zie je hele harde en scherpe hoeken, maar ook zachte en stilistische lijnen. Hij heeft de hoogte van een cross-over, maar vanwege zijn aflopende daklijn heeft hij óók de looks van een fastback.

Zijn neus heeft ook een nieuwe naam gekregen: de ‘Digital Tiger Face’. Spreekt zeker tot de verbeelding, al mist-ie juist die bekende grille die voorheen de ’tijgerneus’ identificeerde. En ondanks dat de slogan een upgrade heeft gekregen, geldt hier wat mij betreft nog steeds: ‘The power to surprise’. Want laten we eerlijk zijn: niemand had dit model aan zien komen. Toch gooit ‘ie met zijn strakke en moderne uitstraling absoluut hoge ogen. Zijn aerodynamische design verraadt de elektrische aandrijflijn. De aflopende C-stijl draagt ook bij aan de aerodynamica en heeft een zwart inzetstuk wat op glas lijkt. Vanuit de zijspiegel spot je het prominente dakspoilertje. Het lijkt net alsof er twee haaienvinnen, die normaal bovenop het dak zitten, haaks op de daklijn zijn gezet. 

De Kia EV6 komt in een paar prachtige carrosseriekleuren, zoals Deep Forest green, Glacier White, Runway Red, Urban Yellow of Wacht Blue. Vanwege het Electric Global Modular platform heeft de EV6 bijzondere afmetingen. Zo heeft hij een lange wielbasis, maar korte overhangen voor en achter. Dit platform biedt overigens ook een berg ruimte, maar daar kom ik zo op terug.

Drive

Waar veel elektrische auto’s gebaseerd zijn op wagens met een verbrandingsmotor, staat de EV6 op het gloednieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Een platform speciaal ontworpen voor, inderdaad, de elektrische Kia. Dit platform zorgt niet alleen voor de riante ruimte van de EV6, het heeft ook baat bij de rijeigenschappen. Het E-GMP zorgt namelijk voor een gewichtsverhouding van 53:47, door een plat batterijpakket over de vloer van het voertuig te verdelen. Zo wordt de massa verspreid en heeft de EV6 een extra laag zwaartepunt, wat het rijplezier absoluut ten goede komt. 

In het mooie Spaanse Malaga maakte ik voor het eerst kennis met de EV6 op de zogenoemde ‘Dynamic Area’. Hier werden verschillende veiligheidssystemen getest, kon je blind (letterlijk) vertrouwen op de parkeersensoren en -camera’s en mocht je de wagen gelijk over een een speciaal circuit ‘raggen’. En dat deed-ie bewonderenswaardig goed. Ondanks zijn formaat en ruime 1800 kg aan gewicht, voelt de EV6 ontzettend wendbaar. Hij stuurt direct en intuïtief en verslindt zo’n parcour boven verwachting goed. De draaicirkel is voor dit formaat auto ook alles behalve teleurstellend. Combineer wendbaarheid en lichtvoetigheid met snelheid en je hebt een heuse rijdersauto. Een titel die ik trouwens niet zo snel aan zijn directe concurrent de IONIQ 5 zou geven.

Lees ook:  Mazda CX-5 2023 Mild Hybride: gouwe ouwe maar dan iéts zuiniger en slimmer

En dat bewijst de EV6 niet alleen op een klein parcour, maar ook over kronkelende wegen langs de kust van Andalusië. Hobbelige, authentieke Spaanse dorpjes zijn overigens ook geen probleem voor de Kia. De nieuwe demperopstelling van de auto zorgt ervoor dat het sportieve rijgedrag nog nét comfortabel is. Een hoge verkeersdrempel? Eitje. Haarspeldbocht? Piece of cake. 

De EV6 komt in zowel een RWD als een AWD uitvoering. Als eerste zal de RWD-versie zijn debuut maken op de Nederlandse wegen. Deze wagen heeft 77,4 kWh en heeft een bereik tot 528 kilometer (WLTP). De elektromotor van 229 pk drijft de achterwielen aan. 

De AWD modellen zijn uitgerust met twee elektromotoren, waarvan één op de vooras en één op de achteras. Samen zijn ze goed voor 325 pk, waarmee je in slechts 5,2 seconden naar de 100 km/u sprint. 

Om efficiëntie te waarborgen, gebruikt de EV6 een slim regeneratief remsysteem die je kunt bedienden met schakelflippers achter het stuur. Je kunt maar liefst uit 6(!) remniveaus kiezen, waaronder de i-PEDAL modus. Gebruik je deze modus, dan controleer je de snelheid van de auto slechts met één pedaal. Zodra je het pedaal weer op laat komen, remt de auto af en kun je hem zelfs zachtjes geheel tot stilstand laten komen. Super comfortabel als je in de file staat!

Comfort

Over comfort gesproken: de EV6 is ruim. Met name passagiers op de achterbank hebben niets te klagen. Daar heb je voldoende beenruimte en ook de hoofdruimte is – ondanks de aflopende daklijn – meer dan prima. De hoofdruimte op de bestuurdersstoel houdt echter nog wel wat te wensen over. Zo heeft de Kia EV6 de daklijn van een fastback, maar een zitpositie van een crossover. En als je dan ook nog een panoramadak hebt, dan blijft er maar weinig ruimte over voor een eventuele hoge paardenstaart. Omdat de zitting ook niet omlaag kan, is het ook een beetje passen en meten om de benen onder het stuurconsole te houden. 

Het interieur voelt modern en luchtig. Het dashboard loopt daarbij naadloos over in het infotainmentsysteem, dat licht om de bestuurder gebogen zit. Onder het infotainmentsysteem hebben fysieke knoppen plaatsgemaakt voor een strip met enkel touchscreen. Ziet er prachtig uit, maar of het ook praktisch is? Met een kleine knop kun je de strip van functie laten switchen. Maar omdat het middenconsole niet aan het dashboard aansluit, kun je tijdens het rijden je hand niet laten rusten. Terwijl ik struggle om het knopje te vinden, druk ik ondertussen met de zijkant van mijn andere hand plots de stoelverwarming aan. Wat een ‘power to surprise’: mijn billen worden warm! 

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

De ‘automaatpook’ is vervangen voor een draaiknop waarmee je de auto in zijn Drive, Park of Reverse zet. Al met al geeft het interieur je echt het gevoel dat het om jou, de bestuurder, draait. Omdat het een zwevend middenconsole is, heb je onderin veel ruimte. Een perfecte plek om je handtas en andere troepjes achter te laten. Niemand die het ziet! 

Op het dashboard en op de deurpanelen vind je mooie reliëfjes, die het interieur van een kwalitatieve afwerking voorzien. Kia heeft gebruik gemaakt van geluidsabsorberende materialen in zowel de vloer en de deuren, om zo een stille en serene ruimte te creëren. Die stilte kun je vervolgens doorbreken met mooie klanken afkomstig uit het Meridian surround-audiosysteem. 

Value for money

Het instapmodel van de Kia EV6 met een 58 kWh-batterij heeft een prijskaartje van net geen 45.000 euro. Daarna volgt een EV6 Plus van minimaal 52.000 euro en een GT-LINE met een startprijs van ruim 56.000 euro. De klapper – een 584 pk sterke EV6 GT – kost maar liefst 63.500 euro. Ter vergelijking: voor een instapmodel van de Hyundai IONIQ 5 betaal je ook minimaal 43.000 euro. Een Kia EV6 leasen (private lease) kan vanaf zo’n 419 euro per maand. 

Met deze prijskaartjes lijken de nieuwe elektrische auto’s zich wat meer te conformeren aan de nieuwe brandstofwagens. Voor dit geld koop je ook wel een stukje veiligheid. De EV6 is namelijk rijk uitgerust met sensoren en camera’s, die top notch veiligheidssystemen heel secuur hun werk laten doen. Zo konden we bijvoorbeeld aan de lijve ondervinden hoe de Forward Collision-Avoidance Assist werkt. De auto reageert zowel op frontaal naderend verkeer als op verkeer van de zijkant en komt na een waarschuwing zelfstandig tot volledige stilstand. Diezelfde camera’s en radars worden gebruikt voor het autonoom parkeren. Daarbij is de EV6 ook leverbaar met een Blind-Spot View Monitor (BVM) en Blind-Spot Collision Avoidance Assist die er samen voor zorgen dat je veilig van rijstrook kunt wisselen. 

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Vlog: Op de Libelle Zomerweek met de Mitsubishi Space Star Libelle Edition!
FemmeFrontaal Rowan ging langs bij de Libelle Zomerweek. Waarom? Omdat Libelle jarig...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *