CUPRA Born: Vol temperament

CUPRA Born

FemmeFrotaal Awesomeness

8 Design
7.5 Drive
7 Comfort
7.5 Value for money
7.5

De Born maakte zijn debuut twee jaar geleden als ‘el-Born’. Vernoemd naar de meest kleurrijke en hippe wijk in Barcelona. De el-Born zou het eerste volledig elektrische model van Seat zijn. Maar zoals het leven gaat, veranderen plannen.

De elektrische auto is dit jaar gelanceerd onder het label CUPRA en heet kortweg: ‘Born’. Tijd voor beschuit met muisjes. In Barcelona maakte Odiel kennis met deze sportieve jongen van de Volkswagen Group.

Design

De naam CUPRA schept verwachtingen. Wat altijd het performance label was van Seat, staat nu op zichzelf. Zoals Polestar eens een sportief embleem was op een Volvo. En net als Polestar claimt CUPRA het leven net wat spannender te maken. ‘Electrifying performance’ heet dat. En alleen bedoeld voor bestuurders die dit catchy sausje kunnen waarderen: autoliefhebbers. De vraag die dan rijst is: hoe lastig is dat als je onderhuids eigenlijk een degelijke Volkswagen ID.3 bent?

Minder lastig dan ik aanvankelijk dacht. Want, vergeet je racehelm niet? Wat betreft uiterlijk kan de Born prima als racewagen op de startgrid worden opgesteld. In de DNRT weliswaar, de toerwagenklasse. Hij dankt zijn sportieve looks aan zijn (positief!) passief agressieve neus met twee scherp ogende LED-koplampen. En de achterzijde wordt opgeleukt door een ‘coast-to-coast’ horizontaal LED-feest. Een lekkere spoiler en heuse diffuser toppen optisch de Born af als ‘dikke bak’. Show off natuurlijk, want met onze Hollandse rijstijl doet het niet echt wat voor de aerodynamica of wegligging. 

Verder vind ik aan de buitenkant veel koperen details. Gelijk ook hét handelsmerk van CUPRA. Zoals koper op de grille, in het logo en op de lichtmetalen velgen. De CUPRA Born wordt standaard geleverd met 18-inch wielen. De dikste CUPRA krijgt 20-inch lichtmetalen velgen, wat zijn sport outfit helemaal afmaakt. ID.3 gone mad, zeg maar.

Drive

CUPRA is een merk voor autoliefhebbers, carlovers. Dus voor echte petrolheads? Nou ja, laat dat ‘echte’ maar achterwege, en ook het woord ‘petrol’ mag in de prullenbak. Duurzaamheid in combinatie met performance, daar draait het om bij CUPRA. Porsche en Polestar lukt het, nu komt CUPRA daarbij. In Nederland verkoopt CUPRA daarom alleen deels- en volledig elektrische auto’s.

Je rijdt in een Seat omdat hij nou eenmaal scherper en sportiever is dan bijvoorbeeld een Volkswagen. De kennis en filosofie van Seat is doorontwikkeld voor CUPRA, en komt tot uiting in de Born. Maar het DNA is gelijk aan die van de ID.3. Wat betekent dat hij op hetzelfde technische platform wordt gemaakt en ook gebruik maakt van dito accupakketten en elektromotoren als de ID.3. Het straffe onderstel, de achterwielaandrijving en e-boost maken echter het verschil in rijbeleving. En om ‘electrifying performance’ waar te maken, is het de kunst een balans te vinden tussen comfort en stijfheid. Een uitdaging voor een elektrische auto. Want accu’s zijn zwaar. 

Lees ook:  Renault 5 E-Tech Electric: de retrocar die je wél wilt hebben

De Born is er met drie verschillende batterijen en twee verschillende motoren. Een degelijke 58 kWh met 150 pk zal volgend jaar de meest gangbare worden in ons land. Maar de meest CUPRA-waardige is toch wel de 77 kWh met 204 pk. En mocht je extra willen vlammen en je weer even ‘petrolhead’ voelen… Zet dan bredere banden, grotere velgen én een e-boost optie op de verlanglijst. Dat laatste zorgt namelijk voor 231 pk en daarmee vlieg je van 0 naar 100 km per uur in 6,6 seconden.

Met een goudgele zon en azuurblauwe zee op de achtergrond houdt de Born zijn (race)lijn keurig bij nauwe bochten. Ook op hoge snelheid. Vol zelfvertrouwen stuur ik bocht na bocht van Barcelona richting Sitges. Binnen, buiten, binnen. Standaard beschikt de Born over een stuurinrichting met variabele overbrenging. Eenvoudiger gezegd verandert de stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid. Het resultaat is een elektrische wagen die licht en wendbaar aanvoelt bij lagere snelheden, responsief en wendbaar op bergwegen en kalm op de snelweg. Aan boord is het ook tamelijk stil met een snufje wind- en weggeluid. Je rijdt met de mogelijkheid van one-pedal-driving of rijden-alsof-je-een-normale-automaat-rijdt. Twee opties dus. In de stad is one-pedal driving de beste optie omdat je dan gelijk stevig afremt als je het stroompedaal loslaat. Ook laat de auto dan als vanzelf weer op.

Net als in de ID.3 heb je dus drie accupakketten: 45, 58- en 77 kWh. Van laag naar hoog zit het rijbereik tussen 340, 420 en 540 kilometer (WLTP). Natuurlijk is dit bereik afhankelijk van je rijgedrag en de weersomstandigheden. 

Comfort

Het interieur van de CUPRA Born is vergelijkbaar met de Volkswagen ID.3. Dit is geen verrassing. Maar hier zijn de slingers wél opgehangen. En als je alle koperen accenten aan de buitenkant al te gek vindt, maak dan je auto-liefhebbers-borst maar nat voor de binnenkant. Nog meer koperkleurige accenten. Overal. In de stoelen, op het dashboard, in het middenconsole. Je kunt daarnaast kiezen tussen vegan-suede kuipstoelen of standaard stoelen, gemaakt van gerecyclede plastic flessen die uit de zee zijn gevist.

Lees ook:  Mazda CX-5 2023 Mild Hybride: gouwe ouwe maar dan iéts zuiniger en slimmer
CUPRA Born

Ik kan alleen niet direct uit de voeten met het infotainmentsysteem. Het kan aan mijn blonde haren liggen, maar ik vrees dat dit een erfenisje is van de ID.3. Dat betekent onder meer dat:  A. Het infotainmentsysteem met navigatie wat aan de trage kant is. B. Ik het systeem niet direct begrijp, of weet waar alle knoppen voor dienen en hoe ik ze moet bedienen. En tot slot C. Met de stuurwielbediening heb ik nog de meeste ruzie. Ik voel simpelweg niet of ik nu klik of niet. Het zijn ook geen echte knoppen. De bediening is voorzien van zogenaamde ‘sliders’, dit zijn aanraakvlakken waar je op moet drukken of vegen. Ik probeer het allebei. Soms werkt het. Vaker niet. De auto even snel wat koeler instellen op temperatuur of een tof nummer op de radio luider aanzetten, vergt wat geduld en oefening.

CUPRA Born

Value for money

Hij is een stuk opwindender dan de ID.3. True. Verwacht alleen geen sensationele rijbeleving in de CUPRA Born, maar enkel Spaans temperament wanneer je geniet van de looks, e-boost en achterwielaandrijving.

CUPRA Born

In 2021 is de Born uitsluitend in vier exclusieve ‘One’ uitvoeringen te bestellen: Business One, Adrenaline One, Performance One en Copper Edition One. Allen hebben een elektromotor met een vermogen van 150 kW/204 pk die de achterwielen aandrijft. Alle ‘One’ uitvoeringen hebben een rijbereik van 420 km (WLTP). In 2022 volgt het reguliere Born-gamma, waarbij de range verder wordt uitgebreid met kleinere en grotere accupakket varianten (45 kWh en 77 kWh) en de 110 kW/150 pk sterke elektromotor. De prijs voor een ‘One’ start bij € 37.990 (€ 137 netto bijtelling p/m) en eindigt rond de € 46.990* (€ 188 netto bijtelling p/m).

Wat je voor dat bedrag ook kan krijgen? De Hyundai Kona zit er misschien als concurrent het dichtste bij, als we de VW ID.3 even buiten beschouwing houden 😉

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuw bij FemmeFrontaal: High Heels Rating
Nieuw bij elke rij-impressie van FemmeFrontaal: een 'High Heels Rating'. Met dank...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *