Honda HR-V e:HEV: Eenvoudiger en functioneler dan de naam doet vermoeden

Honda HR-V e:HEV

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
8 Drive
7.5 Comfort
7 Value for mone7
7.5

Wie aan de elektrificatie van Honda denkt, denkt waarschijnlijk aan de guitige Honda e. Toch focust Honda zich in dit proces nog even op de hybride auto’s. De nieuwste hybride techniek van Honda verschijnt nu ook ten tonele in een upgrade van Honda’s meest populaire crossover, met een wel heel scheikundige titel: de HR-V e:HEV. Hoe ingewikkeld de naam ook klinkt, een glow-up heeft hij zeker gehad. Rowan reed door het herfstachtige Duitse landschap om kennis te maken met Honda’s nieuwste tongbreker.

Design

Honda staat toch wel bekend om zijn quirky modellen (denk aan de Civic of de Honda e), maar ze lijken het bij de nieuwe HR-V over een andere boeg te gooien. Het nonchalante trainingspak is verruild voor een gestoomd maatpak. De strakke lijnen en gladde oppervlaktes zijn absoluut anders dan wat we van het Japanse merk gewend zijn. De koplampen en opvallend lagere grille lopen naadloos over in de neus, wat hem een robuuste uitstraling geeft. Voorop pronken mooie horizontale hoogglans zwarte latjes in de grille en een honingraat  design boven de bumper. 

Vanaf de koplampen tot aan het lichtcluster aan de achterkant, loopt een strakke en scherpe schouderlijn, waarmee Honda een gevoel van voorwaartse beweging wil creëren. Ook is de A-stijl teruggetrokken, waardoor de motorkap veel prominenter aanwezig is en wat de coupé-achtige looks van de wagen accentueert. 

Het nieuwe ontwerp getuigt van oog voor detail. Zo hebben de ontwerpers meer aandacht besteed aan de kleinste dingen; zoals een gesloten lijn die vanaf de motorkap en de spatborden naadloos overloopt in de schouderlijn. Op deze manier worden de strakke oppervlakken niet onderbroken door onnodige schaduwen. Aziatische eenvoud op zijn best. De auto lijkt een mix met een Mazda, terwijl de lichtsignatuur aan de achterkant me juist weer heel erg doet denken aan een Kia. 

Binnenin de HR-V e:HEV geldt het ‘Man-Maximum, Machine-Minimum’ principe. Dit is gebaseerd op de overtuiging dat technologie aan de behoeften van de bestuurders moet voldoen. Ook heeft Honda de concepten ‘licht’ en ‘wind’ als inspiratie gebruikt voor het interieur. Het merk wil de inzittenden ondersteunen bij alle facetten van het dagelijks leven. Ik vind het interieur vooral heel functioneel. Waar de meeste automerken het liefst álle fysieke knoppen wegwerken in een digitaal scherm, snapt Honda dat zo’n ‘ouderwetse’ knop fijner en veiliger kan zijn. Het werkt intuïtief en het voelt vertrouwd. Of het meegaat met de allerlaatste trends is een andere kwestie, maar je bent in ieder geval niet onderweg minutenlang in paniek aan het zoeken naar bijvoorbeeld de ventilatiefunctie.

Op het eerste gezicht oogt het interieur ook een stuk meer premium dan je misschien van Honda verwacht. Maar gebruik je ál je zintuigen, dan blijft de kwaliteit toch als vanouds. Het is geen luxe BMW waarbij alles als een gloednieuwe hotelkamer voelt. Zo voelt de pook bijvoorbeeld wat plastic aan en vermoed ik dat je op de hoogglans zwarte onderdelen makkelijk krassen achterlaat. 

Verder biedt HR-V e:HEV opbergruimte genoeg. De hybride aandrijflijn, die normaal veel ruimte inneemt, is op slimme wijze weggewerkt in het chassis en de motorruimte. Door een combinatie met de Magic Seats op de achterbank, de lage achterklep en vlakke laadvloer, biedt de achterbank zeeën van ruimte. Die coupé daklijn zorgt wat dat betreft niet voor een kromme nek. 

Drive

De HR-V e:HEV sluit zich aan bij de Jazz en de CR-V, die alleen nog maar beschikbaar zijn met een hybride aandrijflijn. Deze aandrijflijn bestaat uit twee compacte, krachtige elektromotoren die samenwerken met een 1,5-liter benzinemotor, een lithium-ion batterij en een CVT-bak. Deze techniek is gebaseerd op de jarenlange hybride-ontwikkeling in Honda raceauto’s én in de Formule 1 en dat gooit hoge ogen.

Het hybride-systeem zorgt ervoor dat de auto geschikt is voor stadsvervoer én hogere snelheden op de snelweg. Daarom reed ik op een mistige maandag door het herfstachtige Duitse landschap. Over snelwegen, waar de HR-V mij prima naar hogere snelheden bracht zónder de CVT enorm te laten brullen, maar met aardig wat windgeruis en bandengeluid (blame de 18 inch banden!). Wanneer ik de snelweg achter me liet, kronkelde ik door kleurrijke bossen en slaperige dorpjes. Daar deed de hybride zijn werk en gleed ik geruisloos door de wijken. De overschakelingen van Electric Drive naar Hybrid of Engine Drive voel je bijna niet, wat ook weer een dik pluspunt is voor het comfort. Daarbij belooft Honda dat de HR-V zuinig is en slechts 5,4 liter per 100 km verbruikt (WLTP).

Een echte racewagen is het – obviously – niet: met zijn 131 pk doe je er toch al snel ruim 10 seconden over om op de 100 km/u te komen. Toch ben je in deze Honda ook gewoon voorzien van een sport-modus, wat zorgt voor een scherper respons van het gaspedaal. De eco-modus daarentegen, past zowel de airco als de het gasrespons aan om zo efficiënt mogelijk te rijden. Voor een EV-achtige rijervaring, kun je de B-range selecteren. Hiermee stimuleer je energieterugwinning bij uitrollen of remmen, lekker efficiënt!

Comfort

In de meeste Aziatische auto’s ben ik met mijn 1,77 best wel aan het stoeien om tot een fijne zitpositie te komen. Verfrissend genoeg was dat in de HR-V niet aan de orde. Ook achterin heb je tot 35 mm meer beenruimte en Daarbij voelt de auto van binnen ruimtelijk, terwijl je wél alle functies binnen handbereik hebt. Android Auto werkte helemaal prima en hielp mij moeiteloos door the middle of nowhere. Daarbij kon ik de stoelverwarming in het herfstige Duitsland wel waarderen. 

In de HR-V zit een nieuw soort airconditioning: het Air Diffusion System. L-vormige ventilatieopeningen in de bovenhoeken van het dashboard zorgen ervoor dat iedereen in de auto kan genieten van een fijn briesje. Wanneer je het Air Diffusion Systeem selecteert, blaast het een subtiele stroom van lucht langs de zijruiten en naar het dak. Het resultaat? Een fris briesje langs je wangen.

De HR-V e:HEV zit ook bomvol actieve én passieve veiligheidssystemen. Zo biedt het verbeterde Honda SENSING standaard meerdere rijhulpfuncties en -systemen. Centraal staat daarbij de breedbeeldcamera aan de voorkant van de auto, die het gezichtsveld en de nachtelijke bediening verbetert én meer veiligheid biedt.

Denk bij de rijhulpfuncties en -systemen bijvoorbeeld aan Lane Keeping Assist, Traffic Sign Recognition, Road Departure System, Intelligent Speed Limiter, Throttle Control (wat aanrijdingen vermindert en overmatige druk op het gaspedaal detecteert) en Collision Mitigation Braking System. Dat laatste maakt gebruik van die breedbeeldcamera aan de voorkant van de auto. Daarmee kan de auto met een verbeterde nachtfunctie ook fietsers of voetgangers zonder straatverlichting. Het systeem kan ook zelf de rem activeren.

Value for money

De Honda HR-V e:HEV komt in drie verschillende varianten. Het Japanse merk doet in dit geval niet aan een ‘instapmodel’, wat inhoudt dat het ‘goedkoopste’ model al veel standaardopties heeft, maar ook een hoger prijskaartje heeft. De Elegance, Advance en Advance Style delen alle drie dezelfde motor, prestaties en verbruik. De Advance Style heeft over het algemeen alleen wat minder laadruimte, maar is wel het meest luxe uitgerust. Dat zie je uiteraard ook terug in de prijs.

Zo kost de Elegance ruim 34k, de Advance bijna 37k en de Advance Style ruim 39k. De prijs tussen de drie uitvoeringen is zo’n 2500 euro. De middelste variant is daarmee bijna net zo duur als de Honda e, die beduidend kleiner is en een veel minder groot rijbereik heeft. Wie de HR-V liever wil leasen, zit al snel op een bedrag van 450 euro per maand.

Comments

comments

Lees ook:  BMW M2 CS: van de (peperdure) hardcore-afdeling
More from Rowan Peperkamp
Op trekhaak-les
Het wordt tijd om de vakantie plannen concreet te maken voor de...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *