Toen ik de nieuwe BMW 1 Serie mocht ophalen, was ik benieuwd hoe de kleinste BMW zich in het dagelijks leven zou bewijzen. Met zijn belofte van sportiviteit, luxe en praktische bruikbaarheid leek het mij de ideale auto. Maar maakt hij dat ook waar?
De BMW 1 Serie werd in 2004 geïntroduceerd als de eerste compacte premium hatchback van het Duitse merk. Wat hem onderscheidde van de concurrentie, was de achterwielaandrijving. In 2019, met de lancering van de derde generatie, maakte BMW de controversiële overstap naar voorwielaandrijving. Deze keuze leverde meer binnenruimte en praktische voordelen op, maar zorgde ook voor scepticisme bij liefhebbers van het traditionele BMW-rijgevoel. Echter, BMW bewees met de nieuwste generatie dat voorwielaandrijving geen afbreuk doet aan de rijervaring. Sterker nog, ik was positief verrast en vond het eigenlijk jammer dat ik deze auto weer in moest leveren.
Looks
De 1 Serie is misschien niet de meest bijzondere BMW qua looks, maar heeft sinds de vorige versie wel een kleine upgrade gekregen. De lijnen zijn wat strakker en dynamischer dan voorheen en de grill is veranderd, waardoor de auto een wat modernere uitstraling heeft. De M Sport-uitvoering die ik mocht testen voegt extra sportiviteit toe met accenten zoals een verlaagde ophanging, 18-inch lichtmetalen velgen en een bodykit, die de auto een gestroomlijnde, agressieve look geven. Hoewel de motor niet is veranderd, zorgt het aangepaste onderstel voor een sportiever en dynamischer rijgevoel.
Het interieur van deze auto is een mooie balans tussen luxe en functionaliteit. Het dashboard heeft een strak, minimalistisch ontwerp, terwijl het nieuwe curved display met zijn 10,25-inch informatiepaneel en 10,7-inch touchscreen een futuristische uitstraling geeft. Ik vond de materialen fijn en luxe aanvoelen, en de functies op het touchscreen zijn slim ingedeeld om je rijervaring zo aangenaam mogelijk te maken. De donkerrode stoelbekleding, hoewel ik er zelf niet snel voor zou kiezen, vond ik toch heel stoer en het paste verrassend goed bij de algehele uitstraling van de auto. Het M Sportpakket voegt sportieve accenten toe, zoals de 18-inch M-velgen, een M-sportstuur en speciale bekleding. Het M Sportpakket Pro gaat nog een stap verder met een M-achtersysteem, Shadow Line-details en een sportuitlaatsysteem. Dus, voor wie van luxe en sportiviteit houdt, is er keuze genoeg om de 1 Serie naar eigen smaak aan te passen.
Drive
Tijdens het rijden bevestigt de 1 Serie zijn veelzijdigheid. Hij voelt compact, wendbaar en sportief. Ik vond het echt de perfecte mix van een sportieve, maar toch praktische auto. De BMW 1 Serie is beschikbaar in verschillende uitvoeringen die passen bij uiteenlopende rijstijlen. De 116 en 120 zijn de instapversies en bieden een fijne combinatie van prestaties en efficiëntie, met een redelijk aantrekkelijke prijs. Voor wie op zoek is naar een sportievere uitstraling en rijervaring, is er de 120 M Sport Design Edition (die ik mocht testen), die de 120 verder verfijnt met sportieve M elementen.
Voor extra grip en stabiliteit is er de 123 xDrive, die vierwielaandrijving biedt, waardoor deze versie meer grip biedt en geschikt is voor variërende rij- en weersomstandigheden. De M135 xDrive is het topmodel van de 1 Serie, met een krachtige 306 pk motor en vierwielaandrijving, die een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4,8 seconden mogelijk maakt. Dit model biedt de ultieme sportieve rijervaring in de compacte hatchbackcategorie. Naast de benzineversies zijn er ook dieselmodellen beschikbaar, zoals de brandstofzuinige 118d en de sportieve 118d M Sport Edition. De 120d biedt een goede balans tussen prestaties en efficiëntie, terwijl de 120d M Sport Design Editiondeze versie verder verfijnt met sportieve M Sport elementen.
De BMW 1 Serie is uitgerust met mild-hybride aandrijving, wat zorgt voor een efficiënte, maar krachtige rijervaring. Deze technologie combineert de voordelen van een traditionele verbrandingsmotor met een elektrische ondersteuning, wat de brandstofefficiëntie verbetert zonder in te boeten op prestaties. De 120 uitvoering accelereert in slechts 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u, en biedt daarmee de perfecte balans tussen sportiviteit en praktische bruikbaarheid. De 1-serie is compact waardoor ik het een fijne auto vond voor in een drukke stad terwijl hij qua drive toch volwassen, vlot, strak en gebalanceerd aanvoelt.
Wat ik ook een fijne feature vond was de “My Modes”-optie. Hiermee kun je de rijstijl van de auto aanpassen aan je stemming of de omstandigheden. Zin om sportief te rijden? Kies de sportmodus en de 1 Serie trekt sneller op en reageert scherper op het gas. Liever een wat rustigere rit? De efficiënt-modus maakt de auto net even wat kalmer en zuiniger, waardoor je hem nog meer naar wens kunt instellen.
Comfort
Ook weer met deze auto bewijst BMW dat ze weten wat rijcomfort betekent. De stoelen bieden goede ondersteuning en de optie voor stuurverwarming bleek een echte lifesaver in de koude decemberdagen. Een andere fijne toevoeging is de autohold-functie. Geen gedoe meer met het constant ingedrukt houden van het rempedaal bij verkeerslichten; de auto doet dat voor je. Ideaal in druk stadsverkeer!
Het interieur biedt nu meer ruimte dankzij de iets grotere afmetingen van dit model in vergelijking met zijn voorganger. Bagageruimte is flexibel in te delen en varieert van 380 liter tot een royale 1.200 liter met de achterbank plat. De stoelen zijn in de M-uitvoering standaard voorzien van stoelverwarming, en optioneel kun je kiezen voor elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie. Een ander pluspunt vond ik het geluidssysteem. In deze M-versie zaten Harman Kardon-luidsprekers, wat voor geweldig geluid zorgde.
Een detail dat ik minder praktisch vond, was de plaatsing van de knop voor de gevarenlichten. Deze beneden bij het bedieningspaneel, wat in eerste instantie niet heel intuïtief aanvoelde. Na een paar dagen was ik er echter wel aan gewend.
Value for money
De BMW 1 Serie biedt het beste van beide werelden: sportief rijden en een praktisch karakter. Hoewel deze auto in het premium segment valt, krijg je absoluut waar voor je geld. De combinatie van het sportieve gevoel en de praktische bruikbaarheid maakt deze auto een top keuze voor wie op zoek is naar een veelzijdige compacte auto. Wat mij positief opviel, was hoe zuinig de auto rijdt. Dit is mede te danken aan het mild-hybride systeem dat zorgt voor brandstofbesparing. Aangezien ik gewend ben om ongeveer 1 op 9 te rijden (in mijn E30), was dit qua brandstofverbruik echt een verademing.
Prijzen en uitvoeringen:
- 116: vanaf €40.934
- 120: vanaf €40.932
- 120 M Sport Design Edition: vanaf €42.202 (testauto)
- 123 xDrive: vanaf €48.142
- M135 xDrive: vanaf €77.505
- 118d: vanaf €48.028
- 118d M Sport Edition: vanaf €49.298
- 120d: vanaf €47.619
- 120d M Sport Design Edition: vanaf €48.889
Photocredit: DS Ignite