Ik heb een kleine bekentenis: Audi stond nooit echt bekend als mijn ‘cup of tea’. Niet door de auto’s zelf, maar door de types die ik er vaak in zag rijden. Beetje oneerlijk, toch? Toen Audi FemmeFrontaal uitnodigde om de Q6 e-tron S edition te testen, voelde het als hét moment om mijn oude vooroordeel te parkeren en het stuur te pakken. Gaat de Q6 e-tron mijn verwachtingen overhoopgooien?
Nieuw platform, nieuw elektrisch tijdperk
De Audi Q6 e-tron is het eerste model dat is gebouwd op het volledig nieuwe platform voor de elektrisch aangedreven modellen van Audi. Het Premium Platform Electric (PPE) is ontwikkeld in samenwerking met Porsche en zie je daar terug bij de eveneens de volledig elektrische Porsche Macan.
Alle componenten van het PPE-platform zijn nieuw ontwikkeld voor optimale prestaties, efficiëntie en duurzaamheid. De nieuwe elektromotoren zijn compacter en lichter. Het platform maakt gebruik van een 800 Volt-architectuur, waardoor laadtijden korter worden (10-80% in 20 minuten) en er dunnere bekabeling kan worden gebruikt, wat opnieuw ruimte en gewicht bespaart en minder grondstoffen vereist. Win, win, win.
Looks
Anderen rijden het liefst met hun bips dicht op het asfalt, ik niet. I like big SUVs and I cannot lie. Ik ben het gelukkigst in een grote én hoge auto waar ik compleet overzicht heb over de weg. Met een lengte van 4,70 meter, een breedte van 1,97 meter en een hoogte van 1,68 meter, zit het met deze wagen dus wel snor. De Q6 e-tron is echt een grote bak, maar hij is toch kleiner dan de eveneens volledig elektrische Volvo EX90, toegegeven, dat is een 7-zitter, de Q6 niet.
Op het eerste gezicht verschilt de Audi Q6 e-tron aan de voorkant niet veel van de e-trons die we al kennen. Wel heeft de Q6 e-tron het Audi-logo nieuwe stijl: dat zijn nog altijd de vertrouwde vier ringen, maar dan in 2D, wat online beter uitkomt. Wandelen we om de SUV heen, dan zien we lijnen die we ook kennen van de Q4 en Q8 e-tron, maar op de Q6 zijn ze net wat meer uitgesproken, waardoor hij er indrukwekkender uitziet.
De matrix led-koplampen aan de voorkant en de digitale oled-achterlichten begroeten mij met een kleine lichtshow zodra ik de SUV ontgrendel. Het design van de dagrijverlichting en de bijbehorende lichtshow bij ontgrendeling kun je veranderen. Hiervoor zijn acht verschillende ‘shows’ geprogrammeerd. Absoluut niet nodig, maar ik werd er wel vrolijk van in de donkere dagen voor kerst.
Tijdens het rijden functioneren de matrix led-koplampen subliem. Door gebruik te maken van slimme technologie weet de auto precies waar extra verlichting nodig is en past deze zich aan zonder andere weggebruikers te verblinden. Op donkere wegen verlichten ze de gehele rijstrook inclusief de berm, terwijl op de snelweg alleen de verkeersborden worden verlicht.
Comfort
Bij het instappen in de Audi Q6 e-tron valt direct op dat de cabine zeer ruim is en fraai is afgewerkt met kwalitatief mooie materialen, zoals stofmelange; leer en kunststof met zwarte hoogglans afwerking. Voorin de cabine heb je een zee van ruimte, inclusief een ruim middenconsole.
Wat echt in het oog springt, is het oled curved panoramascherm. Links op het scherm vinden we het 11,9 inch Audi virtual cockpit plus waarop alle informatie te zien is die je nodig hebt als bestuurder, en rechts het 14,5 inch MMI middenscherm waarin al je entertainment en navigatie te bedienen zijn.
In een wereld waarin automerken de knoppen zoveel mogelijk verstoppen via een doolhof in het infotainmentsysteem, was ik aangenaam verrast dat er in de Q6 voor de belangrijkste functies fysieke knoppen zijn. In de bestuurdersdeur zit ook een vrij groot paneel met knoppen voor de vergrendeling van de auto, spiegel, kinderslot, geheugen voor de stoelinstelling en verlichting. Sommige van deze knoppen vind je normaal gesproken ergens weggefrommeld achter het stuur, maar in deze Audi zitten ze in de deur en dat maakt dat je ze in één oogopslag makkelijk kunt vinden, ook tijdens het rijden. Overigens zorgt die plaatsing ervoor dat de deurhendel net even breder is dan normaal (zie de foto links hieronder), dat vond ik persoonlijk even wennen. Al helemaal omdat ik, met mijn 1,70 meter, de deur simpelweg niet dicht kon krijgen vanuit de bestuurdersstoel zelf als deze helemaal geopend was. Mijn armen reiken gewoon niet ver genoeg, en dan was de deurhendel ook nog eens breder dan normaal.
Verder vind je in het midden nog de knoppen voor drive mode select én een snelknop voor het bedienen van de veiligheidssystemen en een fysieke volumeknop. Op het stuur, dat aan de boven- en onderkant is afgevlakt, vinden we de belangrijkste knoppen die je als bestuurder snel bij de hand wil hebben: instellingen van de virtual cockpit links, audio en telefoonbediening rechts. De knoppen zijn te bedienen door middel van een touch, maar zijn daarnaast ook gewoon ouderwets in te drukken voor meer subtiele bediening. Voor de cruise control is een ‘ouderwets’ aparte hendel die zeer intuïtief te bedienen is. Geen geklooi met vage veegknoppen op en rond het stuur.
Het enige minpunt aan het interieur is het design van de Audi Phone box. Deze is ietwat verstopt geplaatst voor het middenconsole. Je zet de telefoon op zijn zijkant erin achter een soort van clip, en hij is daarmee volledig uit het zicht. Qua veiligheid een uitstekend idee omdat je tijdens het rijden niet in de verleiding komt om even snel je Instagram te checken, maar de keren dat ik in de twee weken durende testperiode mijn telefoon vergeten ben in de auto zijn niet op één hand te tellen.
Onze testauto was voorzien van het TechPro waardoor ook de bijrijder beschikt over een MMI-scherm waarop onder meer de instellingen van de auto snel aangepast kunnen worden door de passagier en de bestuurder de focus op de weg kan houden. Zodra de passagier dit scherm bedient, komt er een coating over het scherm waardoor de bestuurder niet kan zien wat de passagier doet, om afleiding te voorkomen. Wel zo veilig als de passagier besluit om YouTube filmpjes te kijken op dit display, want ook dat behoort tot de mogelijkheden.
Het Bang & Olufsen Premium Sound systeem zorgt ervoor dat ik maximaal kon genieten van de Top 2000. Subwoofer én 3D-geluid op standje maximaal, en vergeet ook niet om het volume in de hoofdsteunluidsprekers iets te verhogen.
Drive
Stap in, trap op de rem en de auto is klaar voor vertrek. Je hoeft niet meer op de start-stop knop te drukken om de auto aan te zetten. Gelijk ready to go. Via de head-up display met AR heb je alle informatie die je als bestuurder wil hebben binnen het zicht. De informatie die de veiligheidssystemen ophalen wordt weergegeven in je head-up display. Het voegt voor de bestuurder niet veel toe om te zien waarop de cruise control momenteel anticipeert, maar het is geinig om te zien wat de auto allemaal aan info verzamelt uit de omgeving en de adviezen die hij hieruit geeft. Zo geeft de auto aan als hij vindt dat je naar rechts zou kunnen gaan. Gaat deze auto dan eindelijk irritatie nummer 1 (van Audi-rijders) op de weg verhelpen 😉? Je kunt de AR-modus ook omzetten in een game modus met een soort van vliegtuig. Dat heeft niemand nodig, maar oké…
Of het nou de specifieke grote banden waren onder deze auto in combinatie met het gewicht (2400 kilo schoon aan de haak) en de lage temperatuur, of iets anders weet ik niet, maar gedurende de hele testperiode had de auto moeite met scherpe bochten bij lage snelheid. Het rubber leek te schuiven waardoor de auto als het ware door de bocht dreunde, niet echt de ervaring die je verwacht van deze wagen.
Hoewel de cabine minder isoleert dan ik had verwacht van een SUV in dit segment, is de isolatie nog altijd wel dik in orde en dat zorgt voor een prima rijervaring. Binnen 5,9 seconden ben je van 0 naar 100 en vanaf daar laat je de cruise control in combinatie met de assistentiesystemen het meeste werk doen. In de bebouwde kom remt hij zelf alvast voor je af bij een naderende rotonde waardoor je de cruise control niet of nauwelijks hoeft te onderbreken. Prettig! Het lane keeping systeem had wel wat moeite met de teerlijnen op de weg die zijn gebruikt voor reparaties en met suggestiestroken. Deze zag de auto meer dan eens aan voor de belijning en zorgt op sommige wegen voor een onrustige rijervaring waarin het stuur constant aan het trekken was.
Gedurende mijn testperiode heb ik het merendeel van de tijd gereden in de B (Brake of Bremse) stand. Dan remt de auto af bij het loslaten van het gaspedaal. Deze B is vrij straf afgesteld maar als je er eenmaal aan gewend bent dan kun je er echt optimaal mee one paddle driven. Hold assist zorgt er verder voor dat je het rempedaal echt bijna nooit meer nodig hebt. Ondanks de afmetingen van deze bolide is inparkeren een fluitje van een cent dankzij de parkeerhulp met afstandsweergave. Parkeerhulpsystemen hebben nog wel eens de neiging om al op standje ‘jij bent af’ te gaan, terwijl je er nog makkelijk een vrachtwagen tussen kan parkeren. Dankzij de afstandsweergave in cm (finally een auto die dat heeft) – in plaats van de kleuren groen, oranje en rood – op de Q6 bepaal je voortaan zelf wel even of je ‘af’ bent of niet.
De 100 kW batterij heeft een range van maximaal 570 (WLTP). Ik heb gereden met temperaturen tussen de 2 en 10 graden boven nul en hield hier zo’n 350-400 kilometer van over. Laden wordt wel heel makkelijk gemaakt in deze auto. Aan beide kanten van de auto is een stekkeraansluiting: rechts een normale boordlader en links normaal + snelladen. De klepjes van de aansluiting hoef je niet zelf open te drukken, dat gaat automatisch. Sluiten gaat eveneens automatisch, na het ontkoppelen van de laadkabel sluit het klepje automatisch. Liever lui dan moe… Niet nodig, wel lekker.
Value for money
De Audi Q6 e-tron is verkrijgbaar vanaf 65.950 euro. Hiervoor rij je in de e-tron edition. Ik reed in de Q6 e-tron s edition quattro inclusief Tech Pro pakket. Met alle opties kwam mijn testauto op een slordige 95.000 euro uit.
Hiervoor krijg je naast een comfortabele en toekomstbestendige SUV ook een hele hoop zaken die je absoluut niet nodig hebt, maar die wel gewoon ontzettend lekker zijn. Voor de liefhebbers van beter verwend dan verwaarloosd, dus. En ik? Ik kan er eigenlijk ook wel aan wennen. Audi heeft er een fan bij 😉.
Photocredit: Marjolein en Maarten Tetteroo