Waarom de Ford Bronco een liefhebbersauto blijft

Ford Bronco

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Looks
8.5 Comfort
9 Drive
8 Value for money (zonder bpm)
8.9

Vorig jaar was ik met mijn vader op reis in Californië, Amerika. Toen we door een van de dorpjes in The Bay Area wandelden, viel mijn oog op een van de geparkeerde auto’s. Lichtblauw, een stoere retro-uitstraling – het was liefde op het eerste gezicht. Het was een Ford Bronco. En na een bezoekje aan de Nederlandse website van Ford wist ik ook meteen dat hij sinds eind 2023 weer op de Nederlandse markt is. Lucky me!

Dus toen ik de vraag kreeg of ik de nieuwe Ford Bronco mee wilde voor een rijtest, weet je natuurlijk al wat mijn antwoord was: I do! Maar is deze liefde slechts een crush, of toch the real deal

Over de Ford Bronco

De Ford Bronco begon zijn avontuur in de jaren ’60 als een compacte terreinwagen, bedoeld als concurrent van de Jeep CJ. De eerste generatie (1966-1977) viel op door zijn eenvoudige, functionele design en veelzijdigheid, waardoor hij al snel populair werd onder off-roadliefhebbers. In 1978 groeide de Bronco in formaat en comfort, zonder zijn ruige karakter te verliezen. De naam “Bronco,” verwijzend naar een wilde mustang (paard), en past perfect bij het rebelse en avontuurlijke karakter van de auto. Oorspronkelijk ontworpen als een compacte en robuuste off-roader, werd de Bronco dé keuze voor liefhebbers van het buitenleven en avonturiers die graag de gebaande paden verlaten.

In Amerika is de Bronco uitgegroeid tot een echte lifestyle-auto, bedoeld voor mensen die het avontuur opzoeken en hun voertuig volledig naar eigen smaak aanpassen. Sterker nog, bijna niemand rijdt daar met een standaard Bronco – de aftermarketwereld biedt eindeloze mogelijkheden om de auto te personaliseren.

Dit klinkt natuurlijk allemaal hartstikke gaaf, maar een off-road SUV met een V6 Twin Turbo motor in Nederland? Waarom zou Ford dat doen? Het antwoord ligt in de strategie van het merk. Ford wil met de Bronco als het ware het vuur aan de lont steken en opnieuw zijn avontuurlijke kant benadrukken. Deze boodschap komt van bovenaf: eerder in 2024 schrapte Ford-CEO Jim Farley iconische modellen zoals de Fiesta, Focus en Mondeo. Ford wil in de toekomst terug naar een stoerder imago, en de Bronco is de vaandeldrager van deze nieuwe koers.

Looks

Over smaak valt niet te twisten. Maar ik moet zeggen, ik geloof dat dat wat betreft de Bronco ook niet nodig is. Onderweg van Ford in Amstelveen naar mijn huis in Soest draaiden de nodige nekken zich al om op de snelweg, en de hele week toverde de Bronco bij voorbijgangers een dikke vette glimlach op het gezicht.

Zoals we inmiddels vaak zien bij nieuwe modellen, heeft ook Ford gekozen voor een retro-design dat bijna volledig is gebaseerd op het eerste model uit 1966. Het resultaat? Een robuuste en tijdloze uitstraling die direct herkenbaar is. De iconische ronde koplampen, de brede grille met het Bronco-logo en de hoekige, boxy vormen geven de auto een onmiskenbare presence op de weg. Met een lengte van 4,81 meter, een breedte van 1,93 meter (zonder spiegels), en een hoogte van 1,85 meter, vult hij met gemak een parkeervak van de Appie – en dan houd je aan beide kanten niet veel ruimte over. Het is een ontwerp dat stoerheid uitstraalt, zonder geforceerd over te komen.

Wat de Bronco écht bijzonder maakt, is de veelzijdigheid van de auto. Je kunt de Bronco namelijk volledig ‘topless’ rijden – en dat betekent niet alleen het dak eraf, maar ook de deuren. Dit maakt de Bronco de enige auto waarmee je legaal zonder deuren op de openbare weg mag rijden. De afneembare portieren kunnen eenvoudig worden opgeborgen in speciale tassen achter in de auto. Dankzij de geïntegreerde spiegels, die direct op de carrosserie zijn gemonteerd, behoud je bovendien volledig zicht, zelfs wanneer de deuren verwijderd zijn. Het ontwerp is dus niet alleen stoer en nostalgisch, maar ook functioneel en goed doordacht voor zowel dagelijks gebruik als extreme offroad-tochten.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

Comfort

Het interieur volgt dezelfde filosofie als het exterieur: stoer, simpel en functioneel. Verwacht in de Bronco geen overdaad aan luxe of hypermoderne technologieën, maar dat vond ik juist een verademing. Geen ingewikkelde snufjes, maar alles wat je nodig hebt, gewoon goed uitgevoerd. Toch ontbreekt comfort niet volledig. Stoel- en stuurverwarming zijn aanwezig, evenals een handig draadloos oplaadvakje voor je telefoon – hoewel ik daar wel een kleine kanttekening bij moet plaatsen, want mijn telefoon werd behoorlijk warm en laden ging niet altijd even vlot.

De handgrepen aan de zijkant zijn duidelijk ontworpen voor avontuurlijke ritten zonder deuren, zodat je altijd goed houvast hebt. In Nederland misschien wat overbodig, maar voor mijn oma (1.50 meter) kwamen ze verrassend goed van pas bij het instappen. Ford heeft het interieur dan ook met een praktische insteek ontworpen: robuuste materialen, afwasbare oppervlakken en fysieke knoppen die tegen een stootje kunnen.

Het infotainmentsysteem werkt via een 12-inch touchscreen, en gelukkig ondersteunt het gewoon Apple CarPlay en Android Auto, dus je telefoon aansluiten is een fluitje van een cent. Het scherm is groot, helder en reageert lekker snel, precies wat je wilt als je ergens offroad staat en snel iets moet aanpassen. Achter het stuur zit een digitaal instrumentenpaneel, dat precies laat zien welke rijmodus je hebt geselecteerd.

Veiligheidssnufjes zijn er ook zat, zoals dodehoekdetectie, adaptive cruise control en een 360-graden camerasysteem. Vooral die laatste is erg handig als je de Bronco een keer meeneemt naar plekken die niet helemaal op zijn Amerikaanse omvang zijn ingesteld.

Drive

De beste manier om de Bronco z’n rijskills te testen is natuurlijk op ruig terrein. Aangezien de A-snelwegen in Nederland nou niet bepaalt dat zijn, moet ik mijn mening helaas beperken tot de prestaties van de Bronco op asfalt. De Bronco komt in twee versies: de Outer Banks en de Badlands. De Outer Banks-versie voelt zich beter thuis op de weg dan de meer offroad-georiënteerde Badlands, dankzij de aangepaste banden en het onderstel die beter geschikt zijn voor verharde wegen. De Badlands, daarentegen, richt zich volledig op serieuze offroad-capaciteiten met features zoals een ontkoppelbare stabilisatorstang en een sperdifferentieel.

Met zijn 2.7-liter EcoBoost V6-motor, goed voor 335 pk en een koppel van 563 Nm, draait de Bronco niet alleen hoofden vanwege zijn looks, maar ook vanwege zijn gebrul. Bij stevig accelereren laat de motor zich goed horen – iets wat natuurlijk perfect past bij het avontuurlijke karakter van de auto.

Heel zuinig is de Bronco vanzelfsprekend dus niet. “Je moet hem bij wijze van spreken uitzetten tijdens het tanken, anders raakt hij niet vol,” zou mijn vader zeggen 😉. Officieel rijdt hij 1 op 10, maar we weten allemaal dat dat in de praktijk vaak iets minder uitpakt. Zeker als je hem af en toe even op zijn staart trapt.

De 10-traps automatische transmissie schakelt vrij laat, maar dat past eigenlijk wel bij deze auto. Het zorgt ervoor dat je altijd voldoende kracht hebt wanneer je die nodig hebt, zonder dat de motor onrustig aanvoelt. De demping is verrassend soepel – minder stug dan verwacht – en hij stuurt opvallend makkelijk door de bocht voor zo’n grote en zware SUV. Dankzij het handmatig inschakelbare AWD-systeem en rijhulpsystemen zoals Trail Turn Assist, kun je met een gerust hart scherpe bochten nemen zonder dat de auto log aanvoelt.

Wat de Bronco extra veelzijdig maakt, is het Terrain Management System met de G.O.A.T.-rijstanden. En nee, G.O.A.T. staat in dit geval niet voor Lionel Messi of een andere ‘Greatest of All Time,’ maar voor “Goes Over Any Terrain.” Met rijmodi zoals Normal, Eco, Sport, Slippery, en offroad-standen als Mud/Ruts, Sand en Rock Crawl, past de Bronco zich moeiteloos aan verschillende ondergronden aan. Dit systeem regelt alles, van gaspedaalrespons tot schakelmomenten, zodat je in bijna elke situatie grip houdt – of je nu door een blubberig bospad ploegt of gewoon de concrete jungle trotseert.

Lees ook:  Alfa Romeo Junior Elettrica: Daagt liefhebbers uit

Toch is niet alles perfect. Op de snelweg merk je dat de Bronco vrij luidruchtig is, waarschijnlijk doordat het afneembare dak en de deuren niet volledig luchtdicht afsluiten. Er waait wat wind door de kieren, en bij hogere snelheden is dat behoorlijk hoorbaar. Het hoort een beetje bij de charme van een echte offroader, maar op lange ritten op de snelweg kan het wel vermoeiend worden.

De auto is natuurlijk vrij groot, maar het viel me alles mee bij het passeren van andere auto’s en zelfs vrachtwagens. De hoge zitpositie en het ruime zicht rondom – mede dankzij de 360-graden camera – maken het manoeuvreren een stuk makkelijker dan je zou denken. Bovendien hoef je natuurlijk niet bang te zijn dat wanneer je deze auto even een stukje in de berm zet je er niet meer uit komt.

Value for money (als we de bups aan BPM even vergeten…)

De Ford Bronco is een auto voor de échte liefhebber. Ford verwacht dan ook geen vrachtladingen te verkopen in Nederland. En dat is eigenlijk ook niet zo gek, want met een consumentenprijs van €158.100 voor de Outer Banks en €166.100 voor de Badlands, moet je wel heel erg verliefd zijn op deze Amerikaanse schoonheid. Toch is het goed om te weten dat Ford zelf een respectievelijk €62.940 en €66.375 voor deze modellen vraagt. Zonder de torenhoge belastingen is dat eigenlijk best een schappelijk bedrag voor zo’n stoere en capabele offroader.

Het enorme prijsverschil zit hem vooral in de BPM-regels, die in Nederland sinds 2025 strenger zijn dan ooit. Voorheen konden ondernemers met een grijs kenteken nog profiteren van een vrijstelling, maar die regeling is per 1 januari 2025 afgeschaft. Dit betekent dat je voor een Bronco – of welke bedrijfswagen dan ook – nu BPM betaalt op basis van de CO₂-uitstoot. En laten we eerlijk zijn, een 2.7-liter V6 Twin Turbo is nou niet bepaald een zuinige stadsauto. De overheid ontmoedigt je om zo’n benzineslurper te kopen en doet dat op een hele effectieve manier: door je portemonnee te raken. So, I can’t help but wonder: a Ford Bronco – The American Dream or rather The Dutch Fiscal Nightmare?

Ter vergelijking: in de Verenigde Staten rij je al een vergelijkbare Ford Bronco voor €60.000 – ongeveer hetzelfde bedrag dat Ford er hier zonder belastingen voor vraagt. Zet dat eens af tegen de Nederlandse prijs (inclusief BPM €161.100) en voor dat bedrag kun je in Amerika dus bijna drie Bronco’s kopen. Drie! Een Amerikaan zou waarschijnlijk hoofdschuddend zeggen: “Man, you guys pay what for a Bronco?” Dat maakt de Bronco niet minder begeerlijk, maar wel een stuk minder bereikbaar voor de liefhebber.

Terugkomend op mijn allereerste vraag: de Bronco, gewoon een crush of the real deal? Nou, ik moet toegeven dat deze retro-offroader alles heeft om verliefd op te worden. Stoer, avontuurlijk en een tikkeltje onbereikbaar – de lead in elke Amerikaanse romcom. Maar helaas, dit is geen Hollywood-film en heb ik geen schatkist onder m’n bed of een olielamp waar ik op kan wrijven. Dus voor nu moet mijn kortstondige affaire met de Bronco vroegtijdig beëindigen en blijft er niets anders over dan te dromen, ‘cause I can’t afford you, darling, but I can afford to dream.

Comments

comments

Written By
More from Maybritt Bos
Smart #3: Een ritje is genoeg om je hart te stelen
‘Wat een groot ding, joh; dat heeft niks meer met een Smart...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *